Gå til innhold
Arkivverket

[#39535] skibsreder som far til uekte sønn født i 1911


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Se mitt innlegg med nr. 39534 Dersom jeg har lest rett så var barnets far skibsreder Sigurd Bjørnstad, født i 1884Hvem var Sigurd Bjørnstad. Jeg husker for noen år siden et rederi som het Biørnstad med kontor i Drammen?Ble Biørnstad fusjonert med Wilhelmsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Tilføyelse.Jeg husker at på 1970 tallet eksisterte rederiet Biørn Biørnstad eller lignende og det hadde muligens tilhold i Moss? Skipsnavnene eller selskapene begynte med B. Beufort, Beumont m.fl. Det er mulig det ble skrevet Beaufort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har via rederiforbundet sjekket litt om skibsrederiet Biørn Biørnstad. Det ble stiftet i Sarpsborg i 1851 av Ludvig Biørnstad. Sønnene Hans, f.1860 og Carl født 1858 var også skibsredere i Sarpsborg ved F.T. i 1900. De hadde ingen barn ved navn Sigurd. Sønnen Albert Biørnstad, f.1857 var handelsborger vewd F.t. i Oslo i 1900. Han var gift og hadde ikke barnRederiet hadde kontorer i Oslo og Drammen fra tidlig på 1900 tallet.Ludvig Biørnstad, f. ca. 1818 hadde en sønn Trulls født i 1862 og en datter Anne S. f. 1864 som jeg ikke har funnet. De kan ha vært potensille foreldre til Sigurd.Det var ikke sikkert at barnefaderen var så godt kjent at navnet delvis kan ha blitt skrevet feil i kirkeboken. Jeg fant ved F.T. i Drammen for 1900 en skoleelev, Sigurd Bruusgaard, f. i 1885, sønn av skibsreder Martin Bruusgaard f. i 1841I kirkeboken står det skrevet en adresse for far eller mor til Kirkeplass 4 i Drammen. I kartboken idag heter gaten Gamle Kirkeplass.Det interessante ville være å finne hvem som bodde i Drammen på nevnte adresse i 1910/1911. Har noen tilgang til den gamle adressekallenderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Har vært i Drammen, stakk innom bibl.De fant fram bøker for 1904,1910 og 1917. Disse bøkene er sortert på navn, ikke adr. Så etter Kirsten Nielsen og Bjørnstad men fant ingen. Du kan kanskje fjernlåne disse (de ligger i kjelleren). Kirkeplass 4 kan kanskje være der Drammen Teater er idag. Vet ikke, men etter nr. skulle det passe. Vet heller ikke når Teateret ble bygd. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk Anne-Lise for hjelpen. Jeg har fått en bekreftelse ifra Drammen Bibliotek at bøkene om Bruusgaard familien ikke er til utlån. Jeg mener å ha lest at det var en brann i Drammen så det kan tenkes at det var etter 1911?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei,Gamle Kirkeplass 4 er på hjørnet mot Hauges gt, dvs nærmere åsen enn Drammens Teater, (se www.visveg.no). Drammens Teater ble innviet i 1870, så der kunne det uansett ikke være. Gamle Kirkeplass het bare Kirkeplass fra 1869 til 1898, etter den gamle kirken som sto her og som brant i den store bybrannen i 1866. Bortsett fra den påsatte brannen i Drammen Teater i 1993, har det ikke vært noen større branner rundt Gamle Kirkeplass etter den store bybrannen.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Mitt svar kom på innlegg 39534, men det er vel hverken første eller siste gang en fin tittel har vært brukt for å oppnå en kvinnes 'gunst'.Kontrollmulighetene var vel svært begrensede. Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.