Gå til innhold
Arkivverket

[#39540] Olof Olofsson Zetterström född 1853 i Grue, Trysil


Gjest Viola Lindholm
 Del

Recommended Posts

Gjest Viola Lindholm

Hej! Jag söker upplysningar om Olof Olofsson Zetterström född 18530707 i Grue, troligen av svenska föräldrar. Han flyttade till Sverige och bosatte sig i Viken, Hede, Jämtlands län. Gifte sig med Ingeborg Persdotter den 14/11 1880.Hälsningar Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Viola Lindholm

Hej! Jag har hittat ytterligare en uppgift om att Olofs far, och det är att han hette Olesen eller Olessen i efternamn. Tyvärr har jag inte hittat Olofs föräldrar.Hälsningar Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er du sikker på at Grue ligger i Trysil? Uansett er det langt mellom Zetterström'ene i Norge på denne tiden.Jeg forsøkte Grue i Finnskog uten noe klart treff. Det nærmeste jeg kom, er denne:LenkeMen jeg tviler uansett på at du kommer så langt om du leter etter Grue i Trysil. Men jeg har tatt feil før. Hilsen Torgeir (med mange hytteår bak seg i Trysil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Viola. Dersom det stemmer at Olufs farfar hette Ole Olsen, så kan det være denne Oluf som ble født på Linnerud u. Oppaker i Grue 7. november 1853, døpt i Grue kirke 4. des. s.år. Olufs foreldre var Ole Ole Olsen f. 1827 Opsetholen, død 1853 Linnerud, g. i Grue 1847 med Hermana Nilsd. f. 1826 Østkverna , Nes i Grue. (Grueboka Svinøre-Fuglerud s. 343 og Grue boka Nes s. 133. Begge av Hans Marius Trøseid). Fødsels og dåpsdato har jeg fra k.bok avskrift 1847-1859 for Grue. Jeg har ikke avskrift av konfirmerte i Grue, eller utflyttede. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Da er det kanskje disse da:Lenke Kanskje Hermana giftet seg opp igjen med en Zetterstrøm? Skjønt i 1865 hadde hun vel vært enke i 12 år (4).Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viola Lindholm

Hej!Tack alla som försöker hjälpa mig. Min Olof är född den 7:e juli 1853, och jag är inte säker på att det är Grue som han är född i. Men i 1890 års folkräkning i Sverige står det att han är född i Trysil och inget mer. Det står också att han är norsk undersåte och född av svenska föräldrar. Grue har jag hitat i Rötter, där någon forskat på samma person.Hälsningar Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, her fant jegen annen Oluf Zetterstrøm som gifter seg i Bergen?LenkeLitt vanslekig å finne en Olauf Olofsen ( Olsen ) født i Grue eller Trysil, for der er det svært mange kandidater som kunne passe i alder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viola Lindholm

Hej Hanne!Tyvärr har jag inte namn på några syskon och vet inte om det fanns några. Vad jag vet är att Olof gifte sig med Ingeborg Persdotter från Lillhärdal den 14/11 1880 och att han var infyttad till Sveg 1880. Däremot vet jag inte om han flyttade från Norge till Sverige då, eller om han flyttade tidigare.Hälsningar Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viola Lindholm

Hej Gunn!Tyvärr var det nog fel Zetterström, för Olof gifte sig den 14/11 1880 med Ingeborg Persdotter från Lillerhärdal i Sverige.Hälsningar Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viola Lindholm

Hej!Jag tror att jag hittat Olofs far i husförhörslängden för Vemdalen, Jämtland. Om det är riktigt så hette han Oluf Olsen född 1833 den 1:a april i Värmland. Det finns en anteckning från 1877 om Röros och Sveg. Kanske han flyttade från Norge till Sveg det året. Han var postiljon och skomakare. Olof var ju född av svenska föräldrar, så det kan ju stämma.Hälsningar Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I tellingen er han gift med Marta Larsdatter f 1845 i Norge. De bor i Kyrkbyn i Vermdalen. Barna har du sikkert, men Agnes er f.1870. Så det ser ut som han må ha kommet dit før hun ble født. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viola Lindholm

Hej Hanne!Tack för dina upplysningar. I den svenska husförhörslängden finns det en anteckning om att Oluf gifter sig med Martha Larsdotter den 9/7 1871. Martha är född 1845 den 20 september i Vang. Men Olof Olofsson Zetterström som är född den 7/7 1853 i Trysil finns inte med i husförhörslänggden 1877, så antagligen har han flyttat bort från sina föräldrar då. Han var ju 24 år då. Men jag tror att Oluf är Olofs far.Hälsningar från Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olofsson, Olof Leander Bened Arbetare (gift man)f. 13/3 1878 i Hede, Jämtlands län (Härjedalen)Utvandrad 3/5 1903 från Kyrkbyn, Vemdalen, Jämtlands län (Härjedalen) till NordamerikaDette er et av deres barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olofsson, Olof Leander Bened Arbetare (gift man)f. 13/3 1878 i Hede, Jämtlands län (Härjedalen)Utvandrad 3/5 1903 från Kyrkbyn, Vemdalen, Jämtlands län (Härjedalen) till NordamerikaDette er et av deres barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viola Lindholm

Hej Hanne!Du är en ängel, vad spännade att se att att av barnen utvandrade till Nordamerika. Jo jag har namnen på några av barnen om det är alla vet jag inte. Dottern Carolina Elisabetn född 1868 15/4 Död 1873 14/5. Dottern Agnis Ludovika född 1870 2/1 Dottern Karolina Mathilda född 1873 14/7 Dotter Olivia född 1876 20/4 Jag undrar om dessa barn är födda i Vang? Ligger det i Norge? Olof Leander Benidictus född 1878 13/5 i Hede Nils Gustaf Constantin född 1881 21/2 i Hede Albin Karl ???? född 1883 26/10 född i Wemdalen Men frågan är om Olof Olofsson Zetterström är född i Grue, Trysil, Hedmark 1853 den 7:e juli.Hälsningar Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Albin Karl Slårtman. Josefina Maria Kristina f. 1885 i Vermdalen. Her er Olof Leanders kone og barn Johannesdotter Olofsson, Kristina Gift kvinnaf. 24/3 1879 i Vemdalen, Jämtlands län (Härjedalen)Utvandrad 4/3 1903 från Kyrkbyn, Vemdalen, Jämtlands län (Härjedalen) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 131Emibas emigrationsakt: Vemdalen Z 1903 006 Olofsson, Märta Johanna Ogift kvinnaf. 25/12 1902 i Vemdalen, Jämtlands län (Härjedalen)Utvandrad 4/3 1903 från Kyrkbyn, Vemdalen, Jämtlands län (Härjedalen) till Nordamerika Olofsson, Margareta Paulina Ogift kvinnaf. 6/2 1901 i Vemdalen, Jämtlands län (Härjedalen)Utvandrad 4/3 1903 från Kyrkbyn, Vemdalen, Jämtlands län (Härjedalen) till Nordamerika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viola Lindholm

Hej Hanne!Återigen tack för din insats. Jag får ändå inte pusselbitarna att falla på plats, Oluf kan ju vara far till Olof O Zetterström, men Martha Larsdotter kan inte vara Olofs mor. Så vad heter mamman och var kommer hon ifrån? Jag får söka i de svenska kyrkböckerna för Värmland på Oluf. Kan du hitta något i Trysil om vem som kan vara Olofs mor? Han är ju född där. I husförslängden ser det ut som att Oluf och Martha gifter sig 9/9 1871 och det finns en anteckning om Röros 1876 20/1, samt Sveg 1877 9/4. Husförhörslängden är för 1873-1883. Anteckningar om familjen börjar den 27 maj 1877. Dottern Carolina Elisbeth verkar ha dött i tyfus. Tack för att du försöker hjälpa mig.Hälsningar Viola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.