Gå til innhold
Arkivverket

[#39541] Halvor Christians. f.1789, gift 1829 Romedal, med Christine Christof.dtr.f.1791


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Hvem er foreldrene til Halvor Christiansen f. 1789? Han var første gang gift 7 mars 1814 i Romedal med Oliv Amundsdatter.Han ble gift påny 11 august 1829 i Romedal, med Christine Christophersdatter f.1791. I kirkeboka står det : far til Christine: Christopher Nielsen. far til Halvor: Christian Halvorsen.I mine notater har jeg skrevet: Christian Halvorsen Biercke, Christopher Nielsen organist.Har noen opplysninger om Halvors og Christines foreldre?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden det er kun en romedøl som peker seg ut i navn og alder ved FT 1801, så er det vel en god mulighet for at denne er den rette: LenkeNB: Faren heter Christian Halvorsen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og så var det Halvors andre ektefelle, Christine. Denne peker seg tydelig ut: LenkeNB: Faren er både organist og heter Christopher Nilsen.IM;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Halvors foreldre (Christian og Anne) inngikk ektesaskap 22.okr. 1790.Christines foreldre (Christopher og Lesbeth) inngikk antakelig ekteskap i 1785, eller tidligere, (event. utenbygds) siden de ikke er å finne på FS-avskriften for ekteskapsinngåelser i Romedal 1785-1797. Men i tiden 1787 til 1796 døpes 6 barn som de er foreldre til (2x Hermand, Jon, Ole, Christine og Nils) i Romedal, men bare to av barna er å finne hjemme ved FS 1801(Har du forresten sjekket Romedalsboka)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og tusen takk for all god hjelp.Har nå tatt meg en kikk i Romedalsbøkene og har funnet foreldrene der. Christian og Anne brukte plassen Villumstad fra 1790 til 1812. Og er oppført med 6 barn. Dessverre står det ikke noe om Christian og Annes foreldre. De har ved vielsen navnet Fjæstad, men det står at de bare er tilknyttet Fjæstad, hun som tjener og han som soldat. Det står også at de brukte plassen Sollien fra 1813 til 1816.På Vold Nordre, en husmannsplass under Vold gård, er Christopher Nilsen og Lisbeth Christiansdatter, kun oppført med opplysninger fra 1801- telling. Her er det ikke heller noen opplysninger om deres foreldre. Men det står jo at Christopher var skredder og organist, så kanskje finner jeg han i annen litteratur?Takk igjen for flott hjelp.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Karin Kringberg

Hei I Hedmark Slektshistorielags tidsskrift nr. IV, har jeg funnet følgende : Slekt skal følge slekters gang. Et organistdynasti fra svunnen tid. Der er hele slekten bakover for Christine Christoffersen. Den familien kom fra Vang og videre bakover fra Østre Toten. Dette var flaks!!Vet noen om gården Rustad og Jessen er oppført i event. bygdebok fra Toten? Men fortsatt har jeg ikke funnet ut noe om Christian Halvorsen Bierche.Vet noen om det finnes mange Bierche-gårder i Hedmark?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Artig med sånn flaks !!!Tidspunktet (eller tidsrommet) for Christian Halvorsen tilknytting til Bierche er jo ganske viktig.Siden det ikke ser ut til å være noen Bierche-gård i Romedal, tok jeg en titt på nabo-bygdene og følgende Bierche-gårder finnes på Hedemarken ve FT 1801.Løten (Leuthen) . Bierche Vestre [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10415&gardpostnr=122&personpostnr=1208&merk=1208#ovre>Lenke Løten Bierche Østre Lenke Wang, Furnes anex. Bierche Lenke Ringsaker Bierche Lenke Ringsaker Bierche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk skal du ha!Her har jeg mye å jobbe videre med. Jeg får prøve å låne bygdebøkene for disse områdene. Vet det finnes bøker for Furnes, Veldre, Brøttum iallefall.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nils Aksel Horvei

Jeg er ikke så sikker på at du skal ut av Romedal! I innlegg (5) nevnes Villumstad, og O. Rygh har Bjørke som nabogård til Villumstad - henholdsvis g. nr. 63 og 64 i Romedal (Lenke).Mvh Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk for svaret!Jeg har nå kikket i Romedalsboka igjen, på nabogården Bjørke, men finner ingen link. (Har nok kikket der tidligere også, men ikke sett sammenhengen mellom gårdene.) Men ser, når jeg leser mer nøye om Villumstad, at stedet også kaldes Lille-Bjerke. Så derfra kommer vel navnet Bierche antagelig. Synd, men sant. Så da får jeg nok inn i kirkebøkene og lete. Ser av bygdeboka at Christian Halvorsen er født 1755, mens Anne Olsdatter er født 1763.Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på dette, ellers hadde jeg nok lett i mange bygdebøker forgjeves.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.