Gå til innhold
Arkivverket

[#39546] Paul Paulsen, Aggerhus strafanstalt


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei. Jeg skulle gjerne hatt litt mere opplysninger årsaken til fengsel opphold til denne krabaten LenkeFinnes det kilder som forteller når han ble satt inn og når han slapp ut igjen, og hvorfor han ble satt inn og hvor denne dommen ble utstedet. Det blir liksom motsatt vei å søke enn vanlig.Det finnes nemlig en historie om forbryteren Pål Pålsen som ble tatt til fange i Bamble i 1860-åra, så jeg lurer på om dette kan være denne personen. Jeg vet nemlig ikke hvor vedkommende ble sendt når han ble tatt til fange.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Tore Granly

Denne Paul på Staffeanstalten er født 29/11/1842 i Halden av foreldre Eric Paulsen og Ane Marie Torgersdatter: Halden mini I 5 side 85. Han blir konfimert 2.10.1859 samme sted. Mini I 7 side 222. Kunnskapsnivået var Maadeligt (forberdt 3 halvaar)Så gjentar jeg spørsmålet. Er det noen som har kjennskap til livet til denne Paul, eller som kjenner til noe om straffen hans?Er det noen som sitter med tingbøker? fra Halden på den tida, eller vet at det finnes oversikt hvor straffedømt og når løslatt for fangene på Akershusmvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er trur du må ta til med å sjå i bøkene til Akershus straffeanstalt. Dei ligg anten på Riksarkivet eller på Statsarkivet i Oslo (men det er same staden på Sogn inne i hovudstaden). Der vil du truleg finne kor han er dømd og kor lang straff han fekk. Dersom han vart dømd i Telemark ein stad, må du take turen til Statsarkivet på Kongsberg for å kunne lesa den fyrste dommen - som sikkert vart anka vidare oppover i systemet. Du har eit godt arbeid føre deg om du vil til botnar med denne karen. Men kjeldene finst - truleg på dei to-tre stadene eg nemnde. Inne i hovudstaden finn du òg kjeldene for Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.