Gå til innhold
Arkivverket

[#39548] Har presten skrevet feil navn?


Gjest Laila Sandbo
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Sandbo

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne vielses'attesten' til Karl Olaf Jørgensen fra Bryn, født 1885 og Antonie f.Eriksen 1884 i Enebakk. Jeg tror at de giftet seg i området Bryn da Antonie flyttet fra Enebakk i 1889. Karl Olaf Jørgensen fikk en datter i 1906 og på barnets dåpsattest står det oppført et annet navn (Andrine) som mor. Barnet ble døpt i Østre Aker. Jeg har fått så god hjelp her med andre spørsmål (TUSEN TAKK), så jeg håper noen kan hjelpe nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer er i alle fall Antonie i FT 1900 i Aker: LenkeHvis første barnet var født 1906 er det vel grunn til å tro at de giftet seg 1904-1906.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila.Hvorfor lager du nye etterlysninger hele tiden på de samme personer? Du tilkjennegir heller ikke at du har lest de svarene du har fått!Kanskje også oppgi navnet på barnet som er født i 1906 i Østre Aker - i den dåpen står muligens også foreldrenes vielsesår og sted/menighet.Trykk på 'Blyanten for å svare' når du har fått svar - de som hjelper deg hjelper mere om du viser at du har lest innleggene!!Her er lenke til dit forrige spørsmål angående de samme personer og det er lenke der til neste innlegg som du har hatt på de samme(4): LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Laila.Fant dåpen til jenta: Ruth Eugenie, ægtefødt av Fyrstikfabr.arb. Karl Olaf Jørgensen, f.85 og H. Antonie Eriksen, f.84. Bryn - her er ikke med faddere på min film.I den andre filmen er det med faddere også:Østre Aker Mini 10 1895 - 1912 Kort 6/8, dåp nr. 7, s. 167.Ruth Eugenie f.18/1, dpt.: 11/3 1906 Fyrst.arb. Karl Olaf Jørgensen, H. Antonie Eriksen, bosted.Bryn. født 1885 og 1884. Faddere: Fyrbøder Jørgen Karlsen, Arb. Karl Haugen, Arb. Agnes Larsen, Arb. Konstanse Eriksen.Vielse i Østre Aker Mini 11 1895 - 1917 Kort 6/11, nr.31, s.174.Dato: 4/11 1905, første ekteskap for begge.Karl Olaf Jørgensen, Fyrstikarb. Bryn, Født: Østre Aker 1885, Konfirmert Østre Aker 1901, far: Maskinist Jørgen Karlsen.Antonie Eriksen, Fyrstikarb.Bryn, født Enebak 1884, Konfirmert Østre Aker 1899, Far: Husmand Julius Eriksen. Forlovere: Karl Kristiansen og Jørgen Karlsen, Bryn. Lysningsdato: 29de oktober.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sandbo

Hei Lillian! Du skal vite at jeg har lest svarene jeg har fått! Om og om igjen og fått med meg alle dataene. Jeg har nok ikke forstått hvor viktig 'blyanten' har vært, men jeg er helt fersk i slektsforskning så jeg lærer. Dere, og du, kan mere om dette enn jeg trodde var mulig. Jeg skjønner nå at jeg må gå kurs! Det er ikke nok med en tur i ny og ne på Riksarkivet. Du har hjulpet meg utrolig mye! Tusen takk!! Barnets navn var helt riktig Ruth Eugenie. Takk igjen! Vennlig hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila.Om det er noen trøst, så kan vi slett ikke alt vi som har holdt på ei stund heller - vi lærer stadig nye måter å finne frem på. Ville bare at du skulle forstå, synes jeg ihvertfall (andre kan selvfølgelig ha en annen mening enn meg), hvor viktig det er å tilkjennegi at mann har lest det andre har svart - da får du 'mere' hjelp mye lettere! Du må ikke bli 'skremt' av innlegget mitt - det var absolutt ikke meningen. Kommer jeg over mere som har med Karl Olaf Jørgensen og familien legger jeg det inn her.Lykke til med videre forskning!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Laila.Ettersom jeg sitter med kirkebøkene for Østre Aker så kan du jo få Konfirmasjon på Karl Olaf og Antonie også.Østre Aker Mini 11 1895 - 1917 Kort 1/11, konf.nr.6, s.22Konfirmerte i Hovedsognet 9/4 1899.Antonie Eriksen f.2/2, dpt.: 9/3 1884 i Enebak, bosted v/konf.: Bryn. Husm. Julius Eriksen og H. Dorthea Johansen, Bryn. Karakter i Kristendomskundskab, Flid og oppførsel: 3+.Samme bok, Kort 2/11, konf.nr.9, s.33.Konfirmerte i Hovedsognet 14/4 1901.Karl Olaf Jørgensen, f. 12/8, dpt.: 18/10 1885. Født og bopel v/konf.: Bryn. Arbeider Jørgen Karlsen og Hustru Anne Larsen. Karakter: 2.Ta vare på kildehenvisningene som står ovenfor - da kan du selv gå inn å sjekke i de orginale kirkebøkene for å være sikker(de er orginale de jeg skriver ut fra også, men det er noe med å se det selv)på at det er riktig det du får.Østre Aker Mini 8 1883 - 1894 Kort 2/9, dåp nr. 63, s.41.Karl Olaf f.12/8, dpt.: 18/10 1885.Fyrstikfabrikarb. Jørgen Karlsen, Hustru Anne Larsdtr., Bosted.Bryn. Han f. 1849, hun f. 1854. Faddere: Kone Berthe Arnesen, Barnets Moder, Arb. Gunder Arnesen, Arb. Martin Arnesen, Barnets Fader. Ægtefødt.Der fikk du litt mere å studere!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sandbo

Hei Lillian! Nei, jeg ble ikke skremt, bare litt mere opplyst! Jeg kommer nok med flere innlegg også om andre personer i min slekt som bare er blitt 'borte'. Feilen er at de som kunne fortelle noe når de levde, ikke gjorde det, og en selv som barn og ung ikke visste hva en skulle spørre etter eller brydde seg. Jeg er nok ikke alene om dette vil jeg tro. Nå som eldre vil jeg prøve, med hjelp fra dere som kan dette, etterlate noe slektshistorie til mine etterkommere. Din hjelp angående Horgen var uvurderlig. Som barn hørte jeg ofte navnet Horgen i forbindelse med en arvesak mellom min morfar og Horgen.Saken havnet i retten.Når vet jeg ikke. Den saken skal jeg prøve om det er mulig å finne et eller annet sted. Vennlig hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og litt artig dette her.Jeg eide for mange år siden en liten leilighet i Fyrstikkbakken 12, og det var en av disse arbeiderboligene til fabrikken.Desverre brant den på begynnelsen av 90-tallet.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sandbo

Hei Lars Ove. Ja, det viser seg at Karl Olaf ble gift med Antonie som også jobbet på fyrstikkfabrikken sammen med sin søster og mor. Takk for hjelp! Vennlig hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila.Flott å høre at du ikke ble skremt. Ser at jeg har klart det store 'Kunststykket' å gi deg Karl Olafs dåp to ganger,men du hadde visst fått FT1900 to ganger også så...Her kommer dåpen til Lisa, søstera til Karl Olafs mor Anne Larsdatter født i Sverige. I FT1865 ser du at de har fått ihvertfall et barn til etter ankomst Norge.Østre Aker Mini 1 1861 - 1869 Kort 6/20, dåp nr.36, s.143.Lisa f. 30/12 1861, dpt.: 9/6 1862. Ægte. Inderst, Arbeidsmand Lars Andersón, Hstr. Anna Larsdatter, bosted: Østre Skøien. Eier. Faddere: Kristian Olsen, Martin ?Gundesen?, Johanne Iversdatter, Barnets Moder.Ser jeg etter finner jeg sikkert konfirmasjon på de som flyttet inn fra Sverige + Lisa også!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sandbo

Hei Lillian! (jeg er blitt flink til å svare nå). Takk igjen.Jeg er imponert. Jeg kan fortelle deg at Karl Olaf, som er min manns morfar, dro til Amerika i 1907 og siden har ingen hørt fra ham, men ved hjelp fra denne debattsiden har jeg fått vite hvor han dro og faktisk også hvem han dro til! Nå har jeg satt inn en 'etterlysning' gjennom Genealogy .com. Håper noen svarer der også. Nå vet jeg jo mye om hans familie her i Norge takket være bl.a.deg! Vennlig hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila.Ja, du er blitt flink og da er det Kjempekoselig å finne mere til deg også. Skal se etter de konfirmasjonene etterpå.Skal se om jeg finner dem der borte...hvor dro han? Står det på en av de andre innleggene kanskje?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sandbo

Hei Lillian! Ja, det står på et av de andre innleggene. Men så du slipper å lete, han skulle til Duluth, Minnesota. Om han kom dit eller ikke vet ingen--- Han ankom ihvertfall New York 4.april med båten Heilig Olav. Etter som jeg har forstått etterhver, brukte han ikke navnet Karl. Bare Olaf. MVH Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sandbo

Hei Lillian! Ja, det står på et av de andre innleggene. Men så du slipper å lete, han skulle til Duluth, Minnesota. Om han kom dit eller ikke vet ingen--- Han ankom ihvertfall New York 4.april med båten Heilig Olav. Etter som jeg har forstått etterhver, brukte han ikke navnet Karl. Bare Olaf. MVH Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.