Gå til innhold
Arkivverket

[#39556] Hvem var Elisabeth Hansdtr. f. 1643 gift med Stevelin Adamson Reutz f. 1640


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Hvem var Elisabeth Hansdtr. f. 1643 gift med Stevelin Adamson Reutz f. 1640.De var begge født i Bergen og døde i Luster henholdsvis 1693 og 1687.Stevelin var sogneprest i Luster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke jobbet så mye med denne delen av Reutz, men har sett dette opphavet til Elisabeth Hansdtr:Hans Anderssøn ble født circa 1603 i Luster, Sogn og Fjordane. Han var sønn av Anders Lauritzsøn og Maren Tordsdatter Benkestokk.-Arnfrid i Kjelleren-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så ser jeg et annet sted at Hans Anderssøn skulle være en Fuhr og at konen var en Ruus:Hans Andersen FuhrForeldre: Anders Lauritssøn (1565-1629) Maren Truesdatter Nitter (1575-1653)Gift med: Maren Thomasdatter RuusForeldre: Thomas Hansen Ruus (1573-1613) Adelus Trulsdatter Krog (ca1585-1657)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det løste problemet.Lars E. Øyane skriver (bind II s. 653f) at Elisabeth Hansdtr. var datter til Hans Andersson (Fuhr). Han var forvalter av Lyseklostergodset og Giskegodset og skal ha bodd på Ask i Askvoll, men flyttet til Bergen der han døde ca. 1651.Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Elisabeth Hansdatter's farfar, lusterfuten Anders Lauritssøn (Heiberg/Fuhr) (død på Fuhr i Luster) er noen steder oppgitt gift med Maren Tordsdatter Benkestok (ca.1575-ca.1653) (innl. 2) (hvem var hennes foreldre ?) og andre steder med ''Maren Truudesdatter Nitter'' (innl. 3).Den siste varianten tror jeg kanskje må bero på en feil. En Maren Truudesdatter Nitter (f. rundt 1645?) var visstnok også gift med en Anders Lauritssøn (Heiberg), som kronologisk vel kunne passe som sønnesønn av førstnevnte (han som var g.m. Maren Tordsdatter Benkestok). Lusterfuten Anders Lauritssøn hadde sønnen Laurits Anderssøn (Heiberg) (1598-ca.1641), som var g.m. Kirsten Jacobsdatter (av Güntersberg-slekt på morsiden). Han var fogd på Voss og bosatt på Lydvo. Han hadde en datter Inger som var g.m. etterfølgeren i fogdeembedet, Claus Miltzow. Men hadde Laurits også en sønn Anders (g. Maren Truudesdatter Nitter) ?Hennes far Truude Henriksen Nitter skal være død i Bergen i 8 Jul 1648, og var sønn av Henrik Henriksen Nitter (død 1629 i Luster ?) og Metta Andersdatter, datter av ovennevnte Anders Lauritssøn og Maren Tordsdatter Benkestok, som skal ha hatt 10 barn.Og hvem var altså Maren Benkestok datter av ? Selvsagt (?) peker lagmann i Steigen og fogd over Jæren, Tord Trondsson Benkestok (ca.1530?-1587) til Joranger seg ut. Han var fra Meløy i Nordland, og var g.m. Kirstine Jensdatter Skjolderbrand af Jordanger (i Ryfylke). Disse hadde barna Trond, Brynhild og Anna. Hører Maren også hjemme her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg ser at Tore Vigerust i rapporten fra Benkestok-seminaret antyder, med spørmålstegn, at Maren kan være datter av Tord Trondson til Joranger. (s. 37). Problemet er farsnavnet Trude.Jeg oppfatter vel at Trude-navnet i Nitter slekta som Per Nermo sier kommer fra faren til Maren som sønn av Henrik Henrikson Nitter og Mette Andersdtr.Viser også til J. R. Ugulen sin kommentar i denne debatten: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.