Gå til innhold
Arkivverket

[#39564] Slepa / Sleppa ett gårdsnavn ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Noen som har vært borti dette gårdsnavnet ?I Aurskog 28 mars 1782 døpes Kirstine, far Johannes Slepa.Kristine Johannesdtr. Sleppa konfirmeres 1797 i Aurskog.Tror hun er her i Sørum FT 1801 LenkeEn Kristine Johannesdtr Prestegaarden gifter seg 22 september 1804 i Sørum med Hans Hansen Holtet fra Aurskog.Min mistanke til foreldre er Johannes Presterud og Anne Christensdtr. som døper flere barn i Aurskog.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil!Takker for info.Slepa / Sleppa finner jeg hverken som gårdsnavn eller husmannsplass. Fant heller ikke navnet på andre i Aurskog, ut i fra hva jeg så.Kan jo heller ikke være feilskrift i dåpen, siden Kristine kaller seg Sleppa i 1797 i konfirmasjonen, hmmm.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

'Sleppa' ser ut til å være brukt som navn på husmannsplasser. En med dette navnet fantes også under gården Øvre Ulvin i Eidsvoll. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takker så mye for svar og info.Jeg klarer ikke å finne noen Slepa / Sleppa.Om jeg ikke tar helt feil, så var foreldrene gift, og kun 1 barn med dette navn, hmmm.Prøvd døde, konfirmerte, døpte i Aurskog, finner ikke noe som gir svar på dette, men jeg kan ha oversett noe.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

En lite tilføyelse om navnet Slepa. I 1865 er det tre husmannsplasser med navnet Slepa i Norderhov, en under Hverven, en under Trøgstad og en ved Buringrud. Navnet kommer vel av en vei hvor man slepte noe, som oftest tømmer. jmf. slepedoning som vi brukte til tømrkjøring i vanskelig terreng i skogen 'i gamle dager'. Disse plassene lå vel i skogsdistrikter. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er ei utmark i Aurskog-Høland som kalles Sleppa. Det ligger mellom vannene Øyeren og Øgdern, og rett nord for Viktjernhøgda. Sleppa er avmerket med rødt på kartet nedenfor, og ligger nesten på grensen til Trøgstad.

bilete0810.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tusen takk for svar !!!Når Thorleif fant Slepa i FT 1865 i Trøgstad, og Jan Peter viser kart hvor Sleppa ligger til grensen mot Trøgstad, vil jeg tro at kanskje Trøgstad er ett sted å lete i kirkebøker?Kanskje ikke grensen var lik fra Aurskog mot Østfold den gangen som den er idag?Ser at fler som bodde i Sørum på den tiden, døpte sine barn i Aurskog, her er vel grensen forandret siden 1801.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og bare en opplysning:Viktjernhøgda er Østfolds høyeste punkt, 330 m.o.h. Nevn en kjent alpinist fra Østfold. Han turte kanskje ikke 'sleppa' utforLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

I Matrikkelutkastet av 1950 så er det et bruk Sleppa (gnr 74 bnr 3) i Trøgstad.Den ligger under gnr 74 Orderud. Altså Orderud i Trøgstad og ikke Sørumsand... :)

bilete0814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Takker så mye !!!I FT 1801 for Trøgstad vil jeg tro at Aanerud eller Ønerud, kanskje er Orderud ?Ville tro det var lettere å døpe barnet i Trøgstad ? Nå er ikke jeg lokalkjent i disse trakter, skulle så gjerne ha vært det akkurat nå.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei MarieJeg har et gammelt kart (fra O.A. Wangensteen) fra 1762. Skal sjekke der.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Kartene har hjulpet mye. Jeg gikk igjennom de kartverk jeg fant i huset, det var ikke mye å skryte av, gamle sjøkart fra Sunnmøre rundt 1900 var noe av det jeg fant.Men jeg fant ut, idag er det ett sted rett sør for Båstad, Ringstad som kalles Sluppen (Nordøst for Skjønhaug).Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei igjenHer er kartet, men det er kanskje ikke godt nok detaljert. Det er i fra 1762Mvh Lars Ove

bilete0820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tusen takk !!Flott med ett så gammelt kart, kan komme til nytte i andre sammenhenger også.Ser ut som om Sleppa ligger innenfor Trøgstad området i 1762 også.Sleppa er tydligvis ikke store plassen, kanskje det finnes bygdebøker fra Trøgstad som kan fortelle noe om denne plassen Sleppa under Orderud ??Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja kartet er fint det, men det gjør seg best hvis du trykker på 'klikk for å sjå biletet i orginal storleik'Dette er bare et utsnitt av det orginale kartet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Om jeg ikke tar helt feil, så er det dårlig med bygdebøker fra Trøgstad pr idag. Da er det kun kirkebøkene igjen, skulle jeg ikke finne navnet der, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal finne ut av det.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.