Gå til innhold
Arkivverket

[#39571] Hvor skal jeg lete?


Gjest Laila Sandbo
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Sandbo

Hvor kan jeg finne innholdet og resultatet av skiftesaken/rettssaken mellom Adolf Bernhard Stensrud født 1869 sønn av Anne Marie Nilsdatter født 1832 på Nordre Hassum i Slagen? Jeg tror at saken gjalt noe med gården som jeg nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

En sivilrettslig tvist ville i første instans gå for sorenskriveren. De eldre sorenskriverarkivene fra Vestfold er å finne i Statsarkivet i Kongsberg.Dersom det er snakk om et skifte er det fortsatt være sorenskriveren som ville behandle saken, og de bevarte protokollene og vedleggene skal være å finne i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sandbo

Hei Ketil. Takk for svaret ditt. Jeg vet bare at Adolf Bernhard var født i Tønsberg derfor gikk jeg ut ifra at han var født på den gården som hans mor kom fra. Jeg vet også at hans far kom fra Kongsberg og at Adolf Bernhard antagelig vokste opp der. Takk også til Yngve. Jeg leter videre. Vennlig hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.