Gå til innhold
Arkivverket

[#39575] Mads Olsen i Aurskog ca. 1769-1846


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

En av mine forfedre i Aurskog var Mads Olsen. Han var 31 år og bodde på Ekra u. Monsrud i FT 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10224&gardpostnr=70&sokefelt=skjul>Lenke (nr. 2181). Dvs. født omkring 1770.Han ble gift 31.10.1793 i Aurskog Kirke med Kari Andersdatter, se Lenke Hans adresse var da Orderud, hennes var Monsrud. Cautionister var Kiøstel Syversen Fossum og Christian Christophersen Orderud.Så kommer spørsmålet: Er dette samme Mads Olsen som ble konfirmert i Aurskog i 1786 som Mads Olsen Mangen: Lenke Og som ble født 19.04.1769 og døpt 21.04.1769:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Mads Olsens og Kari Andersdatters eldste barn - Anne - ble døpt 11.05.1794, se Lenke (høyre side).Jeg tyder 'Mads Olsen Ofra(??) og h.true Kari Anders D. ibid. B: Anne f. d. 5 May. T: Anne Anders d. Monsrud, Anders Olsen ibid, Marthe Tronds(??) d. Torpejd(??), Anders Pouls. ibid, Ingebj... Ofra(??)'Kan noen hjelpe meg å korrigere hva som står der? Og er adressen til Mads og Kari 'Ofra'? Jeg finner ingen gård eller plass som likner i FT 1801...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det skal selvfølgelig være 'Ækra' i stedet for 'Ofra'. Ækra / Ækren / Ekra / Ekren var den plassen under Monsrud der de bodde i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Også navnene til fadderne til Mads og Karis andre datter - Johanne - trenger jeg hjelp til å få tydet. Se Lenke høyre side, 30. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei FrankSå var det meg og denna gamle/dårlige skjermen igjen da :)), men jeg prøver meg igjen og tolker fadderne til Anne født 5. mai og døpt 11 mai 1794 til: Anna Andersd: Monsrud, Anders Olsen ibid (Monsrud), Marthe Povelsd: Torejd, Anders Pouls. ibid (Torejd). Er litt mer usikker på den siste, men det ser ut som om det kan stå 'Ingebrets: Ækra'...Fadderne til Johanne ser ut til å være: Kari Povels D., Helene Hansd:, Ole Nils. Fossum, Ole Olsen Monsrud, Ole Andersen Egeberg. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.