Gå til innhold
Arkivverket

[#39577] Hof, Hedmark, Bygdebøker?


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiFinnes det bygdebøker for Hof i Hedmark? Jeg er ute etter gården Kirkemo, og så langt jeg har funnet ut via Statsarkivet skal den da finnes under Hof, Våler eller Odal? Noen som vet hva de heter?MvhHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Jeg har noen notater fra Hof bygdebok, gården Kirkemo. Hvem leter du etter?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Gården Kirkemo er beskrevet i bind 2 av Hof bygdebok. Utgitt av Åsnes Kommune i 1983. Mvh Anne Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Tusen takk til Kurt og Anne Karin.Til Anne KarinDen jeg leter etter flere opplysninger om heter Ola (Oluf)Halvorsen Kirkemo, født 1658. Han ble gift i Alvdal med Mille Pedersdatter. Finnes han nevnt i notatene dine?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjen. De som er beskrevet på gården Kirkemo er Ole Håvardsen f. 1614 gift med Torgunn Gundersen Kongsparten, og Ole Halvorsen f. 1712 gift med Kirsti Olsdtr. søndre Borg. Ellers går navnene Halvor og Ole igjen, på Kirkemo, uten at din Ole er nevnt. (Dessverre.) Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk skal du ha for hjelpen. Da blir det vel ikke lett å komme vider på ham. Men siden navnene går igjen skulle man jo tro han hørte til der en plass.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hvor finner du opplysningen om at han skal være fra Kirkemo? Det kunne også være interessant å høre navn på barna til Ole.Ole Håvardsson på Kirkemo hadde en bror Noe Håvardsson som kom til garden Berg i Våler. Noe hadde videre blant annet sønnen Håvard (Hoffuel) Noesen som oppgir å være 55 år 1690. Han hadde da vært bruker på garden Våler i Våler i 29 år. Jeg kjenner ikke til noen sønn Ole av Håvard, men både han og barn ser ut til å forsvinne fra Våler. En sønn kom til Kongsvinger. Men aldersmessig er det ikke noe hinder for at han kunne ha en sønn født ca. 1658.Kjennes flere barn av Ole kan navnene være interessante siden det er noen navn som går igjen i denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiPå side 38 i Alvdal bygdebok, bind 2, del 1, står det blandt annet: 'Ola Halvorsen heitte den ny eigaren, han var komen frå Kirkemo i Stor-Elvdalen.Ola Halvorsson var g.m. Mille Pedersdtr., det er ikke umogleg at ho var fra Nordigarden.Born: Anne f 1693, Halvor, Maren, Kari, Ragnhild.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Kirkemo i *Stor-Elvdalen*, ja. Det er noe ganske annet enn Hoff i Solør.Nå finner jeg i farten ikke noen gard i Stor-Elvdal som heter Kirkemo, men det er i hvert fall ut til at dette har lite med Hoff i Solør å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiTusen takk til Arild, Hanne og Frank for nye innspill.Jeg har fått opplysningene fra en av samme slekten. Men tenkte jeg skulle se om jeg fant mer om dem. Er ikk noe særlig godt kjent i de områdene, så den eneste opplysningen jeg har var vel Hoff i Hedmark. Men hvor ligger da Stor-Elvdalen og finnes det noen bøker for det området?Og i folketellingene finner man ikke mange gårder med navnet Kirkemo. Og det er jo da kanskje litt rart at både navn og årstall kan stemme med de som dere har funnet frem til her. Men selvfølgelig er jo 'alt' mulig når man holder på med dette arbeidet.MvhHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

DIS Norge har kart over hvert fylke. Se Hedmark her http://www.disnorge.no/kart/images/04.gif Stor-Elvdal var tidligere en del av Åmodt prestegjeld.Hoff finner du ikke på kartet, fordi det nå er en del av Åsnes i Solør. Før i tiden besto Hoff prestegjeld av det som nå er Våler kommune pluss den delen av nåværende Åsnes som er vest for Glomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Rota visst til historien til Hoff/Åsnes/Våler litt. Her er hva Riksarkivet sier:Ved kgl. res. 12.7.1848 ble Hof prestegjeld delt i to: Hof og Åsnes. Hof prestegjeld besto av Hof hovedsokn, mens Åsnes prestegjeld omfattet Åsnes og Våler annekssokn. Ved kgl. res. 10.9.1853 ble Våler sokn fraskilt Åsnes prestegjeld og opprettet til eget prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ser det er en gard Kirkemo i Stor-Elvdal med bruksnummer 5, matrikulert under garden Vestgård gnr. 14.I første omgang er vel dette et mer sannsynlig hjemsted for innflyttere i Alvdal enn Hof i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Takk for hjelpen igjen til Frank og Arild.Er det noen da som vet om det finnes bøker for Stor-Elvdal, og som omfatter gården Kirkemo?MvhHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.