Gå til innhold
Arkivverket

[#39579] Peder Lund og Marthe Boesdatter; Sør-Odal ca. 1700


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Hei!Jeg trenger hjelp til å finne ut mer om Peder Lund og Marthe Boesdatter.I følge FamilySearch fikk de sønnen Boe Pedersen 26.10.1713; i Sør-Odal i Hedmark. Dette er det jeg vet om dem. Sønnen Boe Pedersen Lund giftet seg(dersom det da er riktig Boe Pedersen jeg har funnet) med Eli Jensdatter (ukjent opphav); de står omtalt i Sør-Odal bygdebok bind 7, s. 418, gammel utgave. Der står det også om deres sønn født 1736.Dersom noen vet noe om Peder og Marthes andre barn (dersom det var noen) eller om deres foreldre eller bosted; mottas opplysningene med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Fra Nord-Odals bygdebok, bind V, finner man Boe Pedersen Lund fra Øyen i Sør-Odal, 1716-1786. Han ble gift med Marit Hansd fra Trøsi (Nord-Odal) i 1745. De fikk sju barn. Faren til Boe Pedersen var fenrik Peder Pedersen Lund, g. 1701 m prestedattera Marte Boesd Hegdal, de bodde på Øvre Øyen i Sør-Odal (bind 8 av SO-bøkene).Boe Pedersen Lund fikk i 1736 sønnen Ola med Eli Jensd.Om du vil ha mer info om de andre barna Boe Pedersen fikk som gift, kan du sende meg en mail, reveenka@msn.com Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Sitat fra Sør-Odal VIII s. 520:'Løytnant, senere kaptein PEDER PEDERSEN LUND ca. 1662-1835. g 1701 m Marte Boesd. Hegdal (datter til sokneprest Boe Hegdal, se III 69), var br. fra 1702, først av halve garden, siden av hele. Barn: 1) Helle, f. 1702, g m sokneprest Martini? i Nordfjord, g 2.g. m sorenskriver Laurtis Stub på Løken i Nordfjordeid, 2) Aarsele (Ursila) f 1704, ugift, 3) Martha Dorthea 1707-1798, g m regimentsfeltskriver Joachim Ditlev Weijhe, 4) Peder f 1710, reiste 1732 til Ostindia og ble siden ikke spurt (*), 5) Boe f 1713, br. av Haukerud i Nord-Odal (N-O I 108), siden av Trøsi i Nord-Odal (N-O V 44), g m Marit Hansd. fra Trøsi, 6) Bendix 1716-1768, ugift, sjømann, var i 1762 på Trøsi, 7) Gregers 1718-80, prokurator i Vang H, g m Ann Margrethe Molbeck, 8) Abigael Lisbeth f 1724. (...) Peder Pedersen Lund var fra Lund i Skåne og tok navn etter denne byen.'(*) Her er det stoff til en roman for den som har god fantasi! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og hjertelig takk for svar!Jeg hadde nesten gitt opp å få hjelp med akkurat dette paret; syntes selv jeg hadde gjort det jeg kunne for å finne dem i bygdebøkene. Men dengang ei!Her var det mye informasjon som for meg var ukjent. Jeg har aldri før støtt på noen i slekta som dro til Østindia! For å være ærlig veit jeg heller ikke hva en prokurator eller en regimentsfeltskriver dreiv med; så dersom noen har noen hint sier jeg takk for det. Takk også for henvisningene til bøkene; de blir lånt sporenstreks.Lena; jeg sender deg en e-post; takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

En skriver var vel akkurat det - en som skrev. Offisielle dokumenter, da. Og en regimentfeltskriver var jo den som hadde ansvaret for å skrive dokumentene for regimentet. På samme måte har vi jo feltprest i dag, og feltskjær (altså 'kirurg') tidligere.En prokurator - fra Caplex: Eldre betgnelse på sakfører ved under- og overretten.Altså en type jurist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Jeg hadde bare en vag formening om hva en regimentfeltskriver kunne være, og en prokurator hadde jeg ikke hørt om før. Må si jeg syns det er interessante slektninger jeg har kommet borti her!Takk igjen! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.