Gå til innhold
Arkivverket

[#39582] Elen Engebretsdatter fra Hurum


Gjest Anne Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Jørgensen

Hei!Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Elen Engebretsdatter født1813 i Hurum. Hun giftet seg med Nils Larsen født 25.06.1813 fra Asker i 1831 og fikk bl.a. datteren Maren Kristine den 07.12.1836.Hilsen Anne ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei! Er du helt sikker på fødselsårene,jeg finner disse i 1865,Lenke,men som du ser er Elen da født ca.1808. Jeg finner under døpte i Hurum 1771-1810,Elen Maria døpt01.01.1807, med foreldre: Ingebret Hansen og Maren Andersdatter,begge Storsand,Hurum. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Jørgensen

Hei! Tusen takk for hjelpen til dere begge! Beklager, men fødselsåret 1813 er feil. Jeg blingsa på mannens fødselsår. Det er nok den rette du har funnet som er døpt i 1807. Jeg lette etter foreldrene i 1865-tellinga, men fant da bare èn som het Ingebret Hansen og han var bosatt på Ski gård i Røyken. Her står det at han er født i Røyken og ikke Hurum. Veit noen hva som er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Den eneste Ingebret Hansen i passende periode jeg finner døpt på Hurum er:Ingebret Hansen, f. 1776, på Bjørnestad (Filtvet), sønn av Hans Syversen.Men jeg finer ikke I. og Maren som gifte på Hurum på DA, og siden de kun har et barn døpt på Hurum, kan vel det tyde på at de kom og flyttet igjen ganske kjapt??mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Jørgensen

Hei!Jeg tror jeg har funnet han på Family search. Da står det at han er født rundt 1781 på Storsand og gift ca.1806 Storsand, Hurum med Maren Kristine Andersd. f. ca. 1785 Storsand, Hurum. Men jeg finner ikke vielsen på DA. Men det er godt mulig at du har funnet riktig Ingebrets dåp.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Krk.bok for Hurum på DA: Den nevnt Ingebret var dpt. 4/2 1776 Hurum, Hans Syversen og Martha Jonsdt., Bjørnstad. (Biørnestad i 1801).Det finnes en Maren Kistine Andersdt. 19 år på Røed i Sande Vestfold i 1801 (fca. 1782/83)Ingen av dem behøver å være fra Storsand. De kan ha f.eks. arbeidet der da de ble gift. Det som står i FS må tas med en klype salt da det kan stå Storsand på alt siden Elen ble født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ja, det er det ikke lett å si. Men du må til kirkebøkene og evt. skifteprotokoller.Se først om det finnes bøker om Røyken. Jeg vet ikke om det finnes utflytterlister så tidlig heller. Sjekk fadderne til barna deres. Det beste var om det fantes skifter etter deres foreldre, men det er jo ikke sikkert at det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Herbjørn Andresen

Beklager at dette kommer lenge etter at spørsmålet var oppe i forumet, jeg har vært fraværende fra slektsforskningen en stund.Elen (Marie) Engebretsdatter, som det spørres etter her, er min tippoldemor.Jeg har også referanse til noen flere kilder som støtter dette, blant annet utflytting fra Storsand i Hurum til Solberg i Asker, for 'at giftes' 11 desember 1830.Hun er også listet i lokal folketelling i Asker, alder 28 år, i 1835. Bodde da på Windelstadeje, hvor datteren Maren Kristine er født.Deres neste barn, min tippoldefar Lars Nilsen Berget, ble født i 1839. Familien bodde da på Sebjørnsrudeje, som ligger en snau kilometer lenger opp i Solbergdalen.Jeg er ganske sikker på at Elens foreldre er de som Berit Knudsen har oppgitt lenker til ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.