Gå til innhold
Arkivverket

[#39586] Aker døpte 1850. Lesehjelp, barn utenfor ekteskap med 2 fedre ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Er det mulig at det er utlagt 2 fedre til samme barn ? Eller leser jeg helt feil ?Dette gjelder Hanna Oline døpt 11 august 1850 Aker, nr 161 på side 283. Legger ved link LenkeMarie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det ser ut for meg som om det står noe om at begge har hatt omgang med henne.Jeg klarer ikke tyde alt som står men det kan tyde på at det er usikkerhet om hvem av de to menn som er barnets far.Er det noe i det jeg skriver her,eller er jeg på vidda? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takker så mye for svar.Da leste jeg ikke så feil, trodde ikke helt det jeg leste.Får prøve å finne ut hva Hanna Oline kaller seg, Irgens, Lyche, Henrichsdtr, Haraldsdtr ? Blir litt av en jobb !!Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du får se om du finner konfirmasjonen (14-15 års-alderen). Der vil både etternavnet hun brukte, og navn på foreldre være oppført. Ellers har du folketellingene, da.Dersom ikke jentungen utviklet åpenbare likheter med en av de aktuelle fedrene, vil man vel aldri få et sikkert svar i et tilfelle som dette. Hvem hun regnet som sin far, kan allikevel være verdt å legge vekt på.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Marie :)Kan det være Hanna som befinner seg her i FT 1865?LenkeIflg. kirkeboken du henviste til ble hun født Næs (fattighjem?) Hallingdal.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen.Takker så mye for hjelp og svar.Jeg har ikke klart å tyde all skrift i dåpen.Konfirmasjonen må jeg prøve å finne, det kan bli spennende å se hva som står som far, hun kan jo ikke oppgi 2 fedre der.Tror kanskje Hanna O. Hansdtr Lenke er ett spor på riktig vei.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.