Gå til innhold
Arkivverket

[#39587] Fredrikke Karoline Olerine Johansen


Gjest Hege Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Kvale

Hei derKan noen se om de kan hjelpe meg med denne? Dette finner jeg i Kirkeboken Stavanger Domkirke under Rogaland:LenkePrøver å finne ut når denne damen døde.Fredrikke Karoline (Olerine) Johansen f:13.05.1910 Herad gift 18.11.1931 med Einar Johnsen Breivik f:07.06.1904 StavangerStår noen ord der som jeg ikke klarer å finne ut av:Johansen Sieke/Sioke f:Roos/BoosFar til damen er Magnus Wilhelmus Roos/BoosHåper noen kan hjelpe.Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenka virker ikke. Du kan ikke lage lenke på samme måte som f.eks. folketellingene. Skriv heller hvilken kirkebok, sidenr. og gjerne nr. på vielse eller hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

HeiBeklager. Her er kirkebokenRogaland,Stavanger/Domkirken: 1921-1937 Klokkerbok,Ekteviede år 1931,side 108,nr 120Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Jan KåreTakk for svar. Får jeg spør hvor du fant denne infoen om Fredrikke?Hvor bodde hun når hun dø? Vet du det? Du skjønner at hennes mann giftet igjen i 1934 og der sto det i kirkeboken at han hadde skifteattest. Betyr ikke det at konen er død før han giftet seg igjen da? Eller er jeg på viddene her?Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Har opplysningene fra en privat kilde, så de behøver ikke være helt rett. Vet ikke hvor hun bodde da hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Jan KåreHåper det er greit å spørre men er denne kilden din familie av Fredrikke? Grunnen til at jeg gjerne vil vite mer om denne dame er at det ligger kanskje noe kluss i hvem som er eventuelt mor til en dame i min slektsgransking.Hadde vært fint å fått mer info om Fredrikke.Hege ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei!Dette blir nokså nye opplysninger, men la meg prøve å si noe allikevel. Fredrikke Karoline Olevine Ros – ”Fredrikke Larsen” / ”Lillemor”, er født 13-5-1910 i Øiestad, døpt31-7-1910 i Herad, død 1936. Jeg har heller ikke hvor hun døde, men årstallet er nok allikevel riktig.Hun ble 1) gift 22-2-1929 i Haugesund med Fredrik Aleksander Johannesen Silk, f.1905. Han er onkelen til min farmor.Så ble hun altså gift 18-11-1931 i Herad med Einar Johnsen Breivik som på morsiden var av Bykle-folket, f.7-6-1904. De hadde ikke barn, og ble etter kort tid separert. Dette er grunnen til skifteattesten, ettersom de ble skilt og selvsagt da skiftet boet mellom seg. Hun ble forlovet 1934 med en buro, men var nok allerede da syk med tuberkulose.Foreldrene til Fredrikke var Magnus Vilhelm Alfred Andreassen Ross, født 22-8-1878 i Nes sogn av Saude prestegjeld i Telemark, døpt 12-8-1903 på Botsfengselet i Oslo, konfirmert samme dag og sted, drept i slagsmål 20-1-1911 (visstnok skutt av Krøger Steen på Goheia i Greipstad, også nevnt Hisø), gift 16-8-1904 i St.Johannes i Stavanger med Anne Kristine Tollefsen av Elsa-folket (Ljosdal), f.22-12-1886 i Øiestad, dpt.31-1-1886. Magnus Vilhelm Alfreds mor var av Vardals-folket og også i slekt med meg.Grunnen til at Fredrikke kalte seg Larsen er at moren i 1912 ble gift Larsen.Jeg er for øvrig interessert i opplysninger om Einar Breiviks andre ekteskap. Kan Hege Kvale sende meg en privat meil?Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Ups! Det gikk litt fort i svingene: Fredrikke og Einar ble selvsagt gift borgerlig hos Byfogden i Stavanger (men innført i Domkirken i Stavanger)! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg trodde faktisk du hadde adressen min! :-) Men her er den: jonny-m@online.no Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.