Gå til innhold
Arkivverket

[#39590] Oppslag kirkebøker Tjøtta/Alstahaug


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Søker foreldre og aner til ekteparet Magnus Paulsen f. ca 1747 d. ca 1815 og Ane Martha Pedersdatter f ca 1759 d. ca 1843.De var bosatt på Halsen i Tjøtta. LenkeHar funnet følgende barn:Pernille f. ca 1780 d. 28. aug 1856 g. Hans Hansen, StokkaPeder Andreas f. ca 1785 d. før 1815Paul f. 1791 d. ? g. Randine ChristophersdatterNils Henrik f. ca 1794Susanna Dorthea f. ca 1795 d. ca 1836 g. Ole BendigtsenMagnus Paulsen hadde en sønn utenfor ekteskapet, Daniel Magnusen f. ca 1781. Han var lyst i kull, så han er med i skiftet etter faren. Hvem var hans mor?Er det flere barn?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Magnus Paulsen ble ant. født Hatten i Vefsn, Nordland ca. 1747, han døde 1814, gravlagt d. søndag i Advent 1814 Tjøtta. :1814. 2 S. i adv. Jordet Mand Magnus Paulsen Halsen,79 Aar. Fant familien hans i folketellingen for 1769, Vefsn (her på Digtalarkivet):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vefs1769&gardpostnr=1589&merk=1589#ovre>Lenke Fant følgende i Svein Edvardsens skiftebøker for Vefsn:' Skifter for Vefsn 1780 - 1810, s.88 Rossvold / 1793 Israel Paulsen, hovedperson Marit Siursdatter, ektefelle Sebor Michelsdatter, mor Hans Paulsen, gift, bror: Støvland Michel Paulsen, bror; Nedre Hatten Aron Paulsen, bror; Almlien Christian Paulsen, bror; Watten Magnus Paulsen, bror: Halsen i Tjøtta.' --------Ane Martha Pedersdatter ble ant. født Blåfjellet, Vefsn i Nordland ca. 1754, død ca. 1843.Finner Ane`s familie i folketellinge for Vefsn 1769:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for opplysningene. Det var bra. Jeg hadde ikke sjekket mot Vefsn.Magnus Paulsen og Ane Martha er mine 5. tippoldeforeldre gjennom deres datter Pernille.Vet ikke noe om Daniels mor.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Hei Jeg er også interessert i å vite hvem som var mora til Daniel Magnussen (skifte Hals Tjøtta 1815 side 14), men man skal vel ikke se bort fra at det kan ha vært Ane Martha, dvs at Daniel ble født før ekteskapet med Magnus ble inngått.Paul Magnussen ble gift med Randine Christophersdatter. Er hennes foreldre kjent ?Susanna Dorthea Magnusdatter ble gift med Ole Bendigtsen. Jeg har ikke funnet hans foreldre.Magnus Paulsen er min 3.tippoldefar gjennom dattera Pernille.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Da er vi vel i slekt da. :-)Mi linje fra Magnus:Magnus Paulsen + Anne Martha Pedersdatter Pernille Magnusdatter + Hans Hansen Hans Christian Hansen + Elen Christine Johannesdatter Elen Johanna Hansdatter + Ole Kristian Johnsen Johan Olsen + Charlotte Mathea Mikalsdatter Konrad Olaus Johansen + Indianna Jacobsdatter Kamilla Mathea Johansen + Johan Kristoffer EideKamilla var min farmor. Vet ikke hvem som er foreldre til Randine Christophersdatter. Hun er nevnt i et skifte på Visthus 1836 etter halvbroren Ingebrigt Christophersen. Andre halvsøsken finnes i Tjøtta og Velfjord områdene.Vet heller ikke hvem som er foreldre til Ole Bendigtsen, men har ikke leita etter de.Det er lite sannsynlig at Ane Martha er mor til Daniel Magnusen, da han og hans barn ikke er nevnt i skiftet etter henne. Og barn som er født utenfor ekteskap, trengte man vel ikke å lyse i kull, hvis man senere giftet seg med mora. I skiftet etter Magnus Paulsen står det 'frillsønn'.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Når det gjelder slektsforhold, tar jeg som nevnt også utgangspunkt i Pernille Magnusdatter gift Hans Hansen, deretter følger deres datter Adrianna gift Arnt Iversen. Videre sønnen Petter Kristian Arntsen, Offersøy, og derfra bl a til Sandnessjøen.Hvem var foreldrene til Elen Christine Johannesdatter gift Hans Christian Hansen (skifte Almaas Tjøtta/1840 side 4) ?Etter nærmere ettertanke er jeg enig i det du skriver ang. mor til Daniel Magnussen.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for oversendte data. Er nå på jobb, men jeg skal se om jeg får anledning til å se på det heime i dag.Far til Elen Christine Johannesdatter var Johannes Eliassen. Mor husker jeg ikke i farta, men jeg har begge.Hvis det er Adrianna Hansdatter og Arnt Iversen du stammer fra, så er jeg i slekt med deg både på min mors og min fars side.For jeg er i slekt med Arnt Iversen også. Hans foreldre, Cecila Maria Christensdatter og Iver Arntsen, er foreldre til Johanna Iversdatter som ble gift med Peder Tanke Jakobsen. LenkeJohanna Iversdatter er min tipptippoldemor gjennom datteren Indianna.Ser ut som vi kan utveksle enda mer data. ;-)- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.