Gå til innhold
Arkivverket

[#39594] Alstadhaug, hvem var Margrete(Hagerup ?) f ca 1635


Gjest Jan Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Pedersen

Hvem var Margrete ( Hagerup ?) f ca1635 gift 1675 med Jacob Pedersen Falch f 1631 Herøy. Har noen info om Margrete ??? Hilsen Jan Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Ser i ditt innlegg nr.39594 'hvem var Margrethe', jeg kan ikke hjelpe deg, men tar med at hun fikk tre barn med Jacob. Petter Jacobsen Falch f.1678 Tjøtta d. 1719 Tjøtta. Peder Jacobsen Falch f. 14.04 1686 Tjøtta d. 13.01 1772 Sømna Margrethe Jacobsdtr. Falch f. 1687 Tjøtta d. 1778 Sømna mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan heller ikke hjelpe, men jeg har at Peter Jacobsen Falch døde den 13.01.1771 på Sømna. Peter Jacobsen Falch ble gift ca 1709 med Catharina Mortensdatter Angell. Broren Peder har jeg som gift med Inger Svendsdatter.Jeg har at Margrethe Jacobsdatter døde i 1772 på Søvik i Alstahaug, og ikke i 1778 i 1778 på Sømna. Margrehte Jacobsdatter og ektemannen Jens Jørgensen Hass er en venninnes aner som jeg forsket på for litt over 1 år siden. Jeg har selv aner i slekten Falch, men det er lengre tilbake i tid.Jeg skulle også gjerne likt å vite hvor opplysningen om at Margrehte som det spørres om her het Hagerup. Jeg har skrevet etternavn ukjent ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Anne Lise og Rolf Takk så langt,dette er en linje som har ligget nede lenge hos meg. Jeg husker ikke hvorfor jeg har Hagerup som etternavn, får lete videre Hilsen Jan.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Fra skifte 1768 var Inger Hansdtr. hennes navn. Mannen ved skifte var Peter, men Peder er den riktige fra Alstahaug kirkeboka. Han hadde en bror Peter. Peder d. 1771 Viksjoen Somna. Fodselsdatoen staar der. Han dod hos dtr. Rebekka Pedersdtr. Falch f. 1720 d. 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Moen

Hvem var Margrete Hagerup? Adrian Rockertsen Falcener f. ca 1518 i Nederland gift med Margrethe P Hagerup.datter av en lensmann v/ Vestnes Molde Søn er Peter Adriansen g.m. Gunhild Sigurdsd. fra Verdalen Søn Reikert P Falcener gift 1610 med Anne H. Hagerup. Uten at jeg direkte kan bekrefte dette tror jeg at den Margrete du søker er datter av bror til Peter Peder d.v.s at Jacob og Margrete er tremenninger. Jeg nedstammer også fra samme aner men har en annen gren som fører til Reichert P Falcener Søn av Reichert P er Reichert R Hagerup f. 1640 d 1689 g.med Anne Jensdatter Parelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Til siste innlegg; Hvordan har du kommet frem til at konen til Peter Adriansen, Gunhild, var en Sigurdsdr. - og fra Verdalen ? -- Hun har jo ellers vært omt. som en Sevaldsdr., som jo også er 'Verdal-navn'. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Har noen opplysninger som bekrefter Per Moens (6)opplysninger om Hagerupslekten. Min kilde® er bl.a. Finne-Grønne, S. H.: 'Hvorfra stammer slekten Hagerup', NPT III (1931) s. 426. Peter Adrianse Falchener f. 1538 Trondheim, d. 1569 Bergen g. ca, 1550 Trondheim Gunhild Sigurdsdatter f. 1540 Verdal, d. Trondheim. Etter at Peter ble stukket ihjel av lagmann Christopher Grøn på Stegen giftet Gunhild seg igjen m. Niels Jenssen. rådmann i Tr.heim. Gunhild var høyst sannsynlig datter av sogneprest til Verdal, Sigurd Amundsen Salthammar. Peter var sønn av Adrian Rockertsen Falchener som antagelig var f. i Holland ca. 1500 og som kom til Norge først til Bergensområdet og senere til Trondheim hvor han etablerte seg som handelsmann og ble rådmann og borgermester i en mannsalder. Han døde i 1595 antagelg over 90 år gammel. Adrian var gift med Margrete Petersdatter som muligens ble f. på Fosnes og som d. Trondheim 1597. En anmodning til Per Moen (6). Kan du oppgi kilden for din opplysning om at Margrethe var datter av lensmann v/Vestnes.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ein finn ei mengd med opplysningar om Hagerup-slekta i denne tråden som delvis både supplerer og korrigerer eldre kjelder. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Til Finn (9)Jeg har studert den lange debatten som du startet i des. 2006 og som du oppga lenken til. Det hersker øyensynlig tvil om hvorvidt Hans Frantzen Stochberg og Anne Hansdatter Hagerup hadde barn. Med referanse til Holtermann, O.: 'Slægtsbog for familien Holtermann', Trondheim 1902 mener jeg å vite at Hasn og Anne hadde datteren Meine Hansdatter Stokberg f. 1689 og g.m. Henrich Henrichsen Holtermann (1603-1708) Henrich var uteliggerborger i Borgund.Om du kunne avkrefte eller bekrefte denne påstanden ville jeg være meget takknemlig om du kunne sende meg en E-mail (olav.aasmundrud@c2i.net)mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 6: Hvor har du det ifra at Adrian Rockertsen Falkner var født ca 1518? Ifølge Frode Holthes interaktive hjemmeside og boka 'Vær hilset mine børn', ble han født i ca 1500-1510, og han døde ifølge Frode Holthes interaktive hjemmeside i 1596.Adrians 2.kone var jo Margrethe Pedersdatter. Hvor har du det ifra at hun var fra slekten Hagerup? Debattene det er henvist til her har jeg lest tidligere, og burde vel ha sett det hvis det i disse var nevnt at hun var en Hagerup. Er det noe jeg har oversett tidligere. Ifølge boka 'Vær hilset mine børn' av Øystein Røtvoll Angell var Margrethe Pedersdatter først gift med en Ole, og hadde med han sønnen Nils Olsen som drev gården Steen i Fosnes i 1597. Dette kommer frem i en Domsbok fra samme år.Jeg har også noen 'usikre' aner på Adrian Rockertsen Falkner(ca 1500/1510-1596):Adrians far kan ha vært Rockert Laurenson Falkner, og han slo seg sannsynligvis ned i Trondheim sammen med sin far Laurents van Valknier og sin sønn Adrian Rockertsen Falkner. Laurents døde i Trondheim i 1513. Dette ifølge Frode Holthes hjemmeside, og 'Vær hilset mine børn' av Øystein Røtvoll Angell.I artikkelen 'Falcher i flere farvann' i NST hefte 3 av 2002(side) 146 nevnes en kone til Laurist Valknier, Alijt van Ulrecht. I denne artikkelen er også de nevnte anene til Adrian Rockertsen Falkner usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.