Gå til innhold
Arkivverket

[#39595] Ferjetrafikk Arendal-Skagen-Lysekil, tidlig 1960-tall


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er jo ikke akkurat slektsforskning, men jeg prøver meg likevel med følgende etterlysning:Tidlig på 1960-tallet ble det satt i gang ferjetrafikk i trekantsambandet Arendal-Lysekil-Skagen. Jeg husker ikke ferjeselskapets navn, men det ble brukt to ferjer: M/F Hankø og M/F Barøy. Den ene var grønn og den andre var blå, så vidt jeg husker. Det var relativt små ferjer. Sommeren 1964 (eller 1963) hadde jeg min første tur til Danmark (jeg var den gangen rundt 8 år) - med M/F Barøy. Hjemturen, i motvind, tok rundt 12 timer!Annen ferjetrafikk mellom Sørlandet og Danmark er relativt godt dokumentert, men akkurat dette sambandet har jeg lett forgjeves etter opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan dette ha vært den 'Barøy' jeg sikter til: LenkeDet var nemlig snakk om et skip som, mildt sagt, ikke var særlig velegnet som passasjerferje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og kan dette være 'Hankø': LenkeJeg legger merke til at Fredrikstad og Strömstad (og Skagen?), samt B. Svendsen og 1963/1964 later til å være en fellesnevner for de to skipene. Arendal er imidlertid ikke nevnt, men muligens var trafikken Arendal-Skagen-Lysekil begrenset til ett sommerforsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også, i tillegg til B. Svendsen i Fredrikstad, notert meg en skipsreder Eilertsen i Oslo, som altså skal ha leid M/S Barøy sommeren 1964.Ellers kan jeg jo nevne at komforten på disse ferjene, var, slik jeg husker det, ikke særlig å skryte av: En 'salong' med trebenker og noen bord og ellers trangt om plassen. En kioskluke tjente både som ordinær kiosk og taxfree-'butikk'. Betegnelsen 'spritrute' passet trolig bra.Som nevnt i et tidligere innlegg, er det mulig at ruten på Arendal bare var operativ sommeren 1964 (i så fall som et 'filialeksperiment' til ruten Fredrikstad-Strømstad-Skagen?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er litt mer om M/S Barøys historikk:MS BarøyODS 1953 19644.september 1953 gikk skipet i sin første rotasjon fra Bergen. Skipet gikk til juni 1964 i hurtigrutetrafikk. Besetning og kaptein gikk over til nybyggingen 'Nordnorge'. Gikk en tid som båt i Skagerak, men ble siden solgt til utlandet. Som 'Teraka' fikk det maskinskade og ble kondemnert/senket 19.juni 1973 like nord for Betio-fyret ved Tarawa på Gilbert-øyene i Stillehavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

M/S Hankø gikk i alle fall mellom Arendal og Strømstad tidlig på 60-tallet, den har jeg selv reist med. Trekantsambandet husker jeg ikke, men det var 'langt' mellom Arendal og Grimstad den gangen.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for respons! Ja, vi dro gjerne på 'langtur' til Grimstad én gang hver sommer.Det er godt mulig at jeg har vært utsatt for en liten erindringsforskyvning. Jeg mente å huske at anløpsstedene var Arendal, Lysekil og Skagen. Antakelig var det svenske anløpsstedet Strømstad. Det passer jo også bedre med at denne ruten kan ha vært en 'variant' av ruten Fredrikstad-Strømstad-Skagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er nok ei ferje, eid av Birger Svendsen & Sønner i Fredrikstad, som hadde Arendal som et av anløpsstedene i 1964 - M/S Kraakerø: http://www.faktaomfartyg.com/kraakero_1964.htm.Da var jeg likevel ikke helt på bærtur m.h.t. Lysekil. I lenken opplyses det nemlig at den det året seilte på strekningene Arendal-Lysekil og Kragerø-Skagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er nok en Birger Svendsen-ferje: M/S Akerø (bygd 1960): Lenke. I informasjonen om verftet som bygde den, er den kategorisert som 'sjøbuss' (klikk på bildet i lenken for føere detaljopplysninger). Uvisst hvilken rute den betjente, men rederiet Birger Svendsen & Sønner i Fredrikstad trer sterkere og sterkere fram som en god kandidat til å være ansvarlig for den ferjetrafikken jeg i denne tråden har etterlyst mer informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjetil S Eidskard

Som landkrabbe frå Åmli - synes eg det gjekk ferge Arendal - Grenaa. Navn på ferga og når ?? mvh kse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har aldri hørt om den ruta. Det er jo også en urimelig lang strekning, når det finnes mange atskillig nærmere havner. Men jeg skal selvsagt ikke avvise at det kan ha vært gjort forsøk med ei slik rute. Kanskje det er andre som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Jan! Det var sannelig et fartøy med en spennende og mangfoldig historie. Og så fikk Kjetil et konkret og positivt svar på spørsmålet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takk for hjelpa då var eg landkrabba ikkje heilt utafor allikevel. Så har eg eit spursmål - ein ser henvisning til komplett internett adresse som over her. Men så ser ein folk bare legg det under odet ***** Lenke. Koss lagaren den tru ? dette var ikkje slektspursmål og heller ikkje ferge - men pytt pytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min erfaring er at dette ikke er noe en kan velge. Det fleste lenkene kommer til syne i innleggene rett og slett som 'Lenke' - mens andre dukker opp som en fullstendig web-adresse. Dette ser altså ut til å skje automatisk. I praksis er jo ikke denne forskjellen så viktig, i og med at lenkene uansett er klikkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.