Gå til innhold
Arkivverket

[#39598] Vielsen til Marie Olsdtr. og Theodor Sørensen, Akershus


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å finne vielsen mellom Marie Olsdtr. f.1851 Skedsmo (datter av Ole Olsen f.1828 og Karen Christiansdtr. f.1826) og Theodor Sørensen f.1847 Nitedal. Eldste sønnen deres Gustav Adolf Sørensen er født 03.08.1878 på Aker, så jeg regner med at bryllupet skjedde før den tid.Jeg klarer ikke å finne verken fødselsdato eller foreldrene til Theodor, så jeg hadde håpet at det kunne stå noe av dette i vielsesprotokollen.Håper noen har mulighet til å hjelpe meg videre.Mvh Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.I dåpen til Gustav Adolf står det at de har vært gift i 6 år.Vestre Aker Mini 7 1875 - 1886 Kort 5/12, dåp nr. 193, s.152.Gustav Adolf f.3/8, dpt.: 29/9 1878. Ægte. Sagmester Theodor Sørensen og H. Marthe Marie Olsen. Bosted: ?Brække/Brakke? Faddere: Kone Karoline Eriksen, Pige Maria Oline Olsen, Fabrikarb. Hans Olsen, Faderen. Anm.felt.: Faderens alder: 31, Moderens alder: 27, Antal år gift: 6, antall barn: 3.Her kommer deres vielse, men faren til (Marthe) Marie heter ikke Ole Olsen i vielsen, men Ole Thorsen og hun er oppgitt født i Fet.Vestre Aker Mini 2 1855 - 1877 Kort 9/21, vielse nr.51, s.242.Vielse 1/9 1872.Ungk. Fabrikarbeider Theodor Sørensen, født: Nitedal, ophold: Sagene, født: 5/7 1847, far: Søren Sørensen.Pige Marthe Marie Olsdtr. Brakkeeie, født Fet 2/2 1851, far: Ole Thorsen.Forlovere: Kristian Olsen og Peder Sørensen. Lysning: 18., 25. Aug. og 1ste September.Jeg finner dåpen til Marthe Marie i Fet i 1851 da er hun født 12/10, dpt.: 16/11 1851 med foreldre Hmd. Ole Torers.?Næshaugen/Nerhaugen? og Maren Nielsdatter....??Hva er ditt utgangspunkt for at foreldrene til Marie skal hete Ole Olsen og Karen Christiansdatter?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for hjelpen, Lillian!Foreldrene til Marie har jeg kun tatt fra FT og jeg har ikke krysset av på at jeg har dobbelt sjekket det, så du har helt sikkert rett at det er feil. Jeg prøvde å finne Ole Thoresen og Maren Nielsdtr i FT for 1865, men jeg fant de ikke der. Jeg fant derimot en Søren Sørensen med familie på Hestehagen i Kirkesangeren skoledistrikt. Men jeg veit ikke om dette er riktig Søren.Mvh Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Dette er mest sannsynlig Theodor i FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60233&gardpostnr=313&personpostnr=1511&merk=1511#ovre>LenkeDet er vel helst denne om man ser på de to andre barna som også er født i Nitedal,men det er nok lurt å finne Theodors dåp for å få bekreftet morens navn, der kan ikke jeg hjelpe deg: LenkeDette er den samme som du henviser til selv.Jeg finner denne FT i 1865 og den må passe bra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for den store jobben du har gjort for meg! Det er kjempe snilt av deg. Jeg er glad for at du kom fram til at foreldrene til Marthe Marie het Ole og Karen, for det var det min bestemor mente de het. Dette var oldeforeldrene hennes, og hun visste ikke noe etternavn på de. Hun mente at de kom fra et sted som ble kalt for Stranda, så det er nok den rette familien du har funnet.Mvh Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Stedsnavnet hvor Marthe Marie er født i Fet - tror jeg bestemt skal være Næshaugen - har sett litt til på de to andre barna født i Fet og da står det - 'under Næs' som bosted ved dåpen.Disse skribentene var ikke altid like 'nøye' kanskje...Faddere på Marthe Marie her: Hans N. Nordby, Niels Niels. Tjeldstad/Fjeldstad, Andreas Anton H. Næs, Birthe Christine Norby, Dorthe Marie H. Næs.Flott at det ble slik som din bestemor mente. Håper du får 'noe napp' på dåpen til Theodor også da så er du like langt på begge sider der ihvertfall.Lykke til!Finner jeg mere legger jeg det inn her!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Kari Anne.Det er så 'MORO' når man finner det man leter etter - her flytter hele familien til: Lille Stranna under Brække i Aker.Skal prøve å gjengi alt som står der selv om noe er veldig lite skrevet.Fet Mini I 10 1847 - 1859 Kort 8/9 nr. 38 tom 47, s. 225.Utflyttet Vaaren 1857. Ægtefolkene Huusm. Ole Thorsen Hesteløkka und. Næs i Reling.(Skal være Rælingen/Relingen), 51 aar. Karen Nilsdtr.48 aar. Sønnen Theodor, fød Røkaaseie i Skedsmo 4/4 36, confm.1850.Nils fød S.St.(Tror det står samme sted, men forkortet) 17/2 38, Carl fød Hesteløkka und. Næs i Reling 18/4 40. Christian fød S.S. ?9/12 42. Hans fød S.St.: 17/12 44. Gustaf fød S.St.: 18/12 46. Marthe Marie fød S.St.12/10 51. Marin Oline (Står Marie Oline i dåpen)fød 29/1 54.Der fikk du nok hele ungeflokken tror jeg - rart om det er født noen 11 år senere - det er jo den yngste her som står sist på FT1865.Nå fikk du mange å lete etter i FT1900...Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Lillian. Du er bare helt utrolig!! Tusen tusen takk for god hjelp! Jeg har nå fått mye å lete videre på. Men jeg lurte fortsatt på en ting. (Sånn er det, jo mer jeg får greie på hvor mer lurer jeg på). En av forloverne i bryllupet til Theodor og Marthe Marie het Peder Sørensen. Kan dette være en eldre bror av Theodor? Jeg trodde han var eldst, men i dåpen så skriver du at han er barn nr. 3. Har du mulighet til å sjekke hvem de to eldste barna er?Mvh Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Er først på nett nå - har vært opptatt med andre ting i dag.Skal se om jeg finner de to første barna til deg.Kan også være farens bror - Søren Sørensen altså!! Gjenstår å se...Kan jo være jenter også de to første barna og da blir jo Theodor eldste gutt...Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Tror du blander litt nå - det er Gustav Adolf som er barn nr.3 - Theodor er jo født i Nitedal og der har ikke jeg kirkebøker.Jeg kan finne de to eldste søsknene til Gustav Adolf om de er født samme sted som han, men det var kanskje han du mente?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Lillian. Du har helt rett, igjen. Det gikk litt i surr i navnene. Jeg mener selvsagt de to eldste søsknene til Gustav Adolf.Mvh Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Har ihvertfall funnet en av søsknene til Gustav Adolf. Det er så mange å gå igjennom og 'Noe av skrifta er ikke helt god'.Vestre Aker Mini 7 1875 - 1886 Kort 2/12 Dåp nr. 387, s.34.Oskar Sigvard, f.31/10, dpt.: 19/12 1875. Ægte.Sagmester Theodor Sørensen og H. Marthe Marie Olsdtr. Brække.Faddere: Kristiane Kristofersen, Maren Oline Olsen, Peder Sørensen, Anton Sørensen. Ikke hjemmedøpt.Fader: 28 år, Moder 24 år, gifte i 3 år, 2 barn.Da får jeg lete bakover for å finne førstemann.Nå er det tid for senga på meg, været gjør hodet søvnig.Dette kan være ham med kone og to barn: LenkeSkal se på barna deres i morgen og se om jeg finner vielsen - da kommer jo beviset frem!!Det finnes ihvertfall ingen Oskar Theodorsen som jeg kunne finne!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Kan med en gang si at det er rett Oskar på FT1900 da jeg har funnet barnet Gustav f.3/9 1899. Han er oppkaldt etter sin onkel Gustav Adolf og faren heter Oskar Sigvard Sørensen og moren Anna Sørine Christophersen.Du får dåp med kildehenvisning i morgen.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Det jeg finner i kirkebøkene for Oskar Sigvard Sørensen(Bror til Gustav Adolf) er dette:Vestre Aker Mini 8 1878 - 1903 Kort 10/12, Vielse nr.62, s.326.Vielse: 28/11 1896. Første ekteskap for begge.Oskar Sigvard Sørensen, Vognmand Moløkken, f. V.Aker 1875, konf. V.Aker 1890, far: Sagmester Theodor Sørensen.Anna Sørine Martinsen Kjelsaas Brug, f. V.Aker 1877, Konf. V.Aker 1891, far: Husmand Martin Christophersen.Forlovere: Sagmester Theodor Sørensen Lille stranden og Sømsmed Lars Tobiassen Kjelsaas Brug.Lysning: 22/11 1896.Vestre Aker Mini 10 1885 - 1903 Kort 9/12 Dåp nr.125, s. 2??Gustav Adolf f. 3/9, dpt.: 15/10 1899.Vognmand Oskar Sigvard Sørensen og Hstr. Anna Sørine Christophersen, Bosted:Korsvold, han f.1875, hun f. 1877.Faddere: Kone Olava Christophersen, Pige Thora Sørensen, Dagarb. Martin Christophersen og Kjørekarl Gustav Adolf Sørensen.Samme bok, Kort 8/12 Dåp nr. 101, s. 204.Peder Martinius f. 28/7, dpt.: 29/8 1897.Arbeidsvognmand Oskar Sørensen og H. Anna Sørine Martinsen, bosted: Bakkevold/Bækkevold. Han f. 1875, hun f. 1877.Faddere: Sagarb. Theodor Sørensen, Dagarb. Lars Halvorsen, Kone Marte Marie Sørensen og kone Konstanse Mathilde Halvorsen. Ægte.I en dåpen har moren fått Martinsen etter sin fars fornavn - i den andre har hun fått sin fars 'Etternavn/Farsnavn'.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Det ser ut som jeg ikke kan finne det første barnet og grunnen er nok denne. Jeg søkte i FS her: LenkeDa kom det opp ei jente ved navn: Constanse Mathilde f.6/4 1873 av foreldre Theodor Sørensen og Marthe Marie Olsen. Hun er da innskrevet i Gamle Aker Menighet og de kortene har ikke jeg. Hun er også fadder i en av dåpene - tror jeg - men da gift Halvorsen. Det er i siste dåp på innlegg 14.Skal se om jeg finner konfirmasjon i stedetfor - det er jo muligens flere barn også!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Etter enda et søk på FS finner jeg dette og da må foreldrene til Theodor ha hatt en sønn født 5 år før din Theodor som har dødd som liten. I vielsen til Theodor og Marthe Marie ser du at Theodor er født 5/7 1847 og her har jeg forkortet litt fra søket og kopiert inn til deg dåpen til din Theodor og hans bror som altså er død(mest sannsynlig ihvertfall)THEODOR SORENSENChristening: 28 AUG 1842 Nittedal, Akershus, NorwayFather: SOREN SORENSEN Mother: MARTINE THORESDR THEODOR SORENSENChristening: 18 JUL 1847 Nittedal, Akershus, NorwayFather: SOREN SORENSEN Family Mother: MARTINE THORESDRDet er da den nederste her som er din. Da fikk du morens navn også.Tror fortsatt at dette kan være Søren Sørensen med ny kone:Lenke men skal se om jeg får sjekket det for jeg har noen kirkebøker for Skedsmo pga av at min tipptippoldemor bodde der.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Den lenken til Søren Sørensen FT1865 er ikke rett Søren - han er ungkarl da han gifter seg med Anne Nilsdatter i 1852.Foreløbig ingen god kandidat til Søren Sørensen på FT1865,men.....Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Lillian. Igjen tusen takk for masse informasjon. Jeg pratet litt med min far i dag og spurte etter søskenene til Gustav Adolf og han mente å huske en eldre søster ved navnet Konstanse, så der hadde du rett igjen. Eller har jeg følgende barn i tillegg: Thora f. ca.1882, Emil f. ca.1888, Gunvorf. ca.1891, Asta f. ca. 1893 og Ragnhild f.15.02.1900.Jeg har også prøvd å leite etter Søren Sørensen, men har ikke funnet han. Jeg finner kun han du nevner som er gift med Anne Nilsd. + et par enkemenn. Hun kan jo være død før 1865.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Kari Anne.Har nå funnet konf. til Konstanse Mathilde, den kommer her.Vestre Aker Mini 8 1878 - 1903 Kort 5/12 Konf.nr.28, s.132.Konf.dato: 17/4 1887.Konstanse Mathilde Sørensen f.2/3, dpt.: 6/4 1873 i Gamle Aker Kristiania. Bopel ved konf.: Lillestranden i Maridalen.Fabrikarb. Theodor Sørensen og Marthe Marie Olsen. Vaksinert: 23/7 1873. Karakter: Godt.Skal jeg finne dåpen til de andre eller vil du gå på Statsarkivet eller biblioteket for å finne dem selv. Så lenge de holder seg i Vestre Aker tror jeg det går greit - mangler ei bok, men den eksisterer vistnok ikke!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei igjen!Tusen takk igjen! Du begynner vel å bli passe lei meg, nå? Hvis du gidder og har lyst, så må du gjerne finne dåpen til de andre, men du har sikkert andre ting å gjøre enn å hjelpe meg.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Ja, jeg har masse å gjøre, men hjelper gjerne - om ikke hadde jeg ikke spurt! Tenkte bare at du kanskje hadde lyst til å 'bla' i kirkebøkene selv - det er jo litt av sjarmen det da!Du vet vel at du kan leie inn kirkebøker via ditt lokale bibliotek? Du kan jo gjøre det for Nittedal slik at du finner mere på Theodor Sørensen!Skal ta noe nå og så får du resten etterhvert!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei! Nei, det visste jeg faktisk ikke. Trudde jeg måtte til statsarkivet. Hvordan form kommer de i da? Er det bokform eller mikrofilm? Får en låne det med hjem eller er det kun til biblioteksbruk?Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Du må først sjekke om ditt nærmeste bibliotek har leseapparat for Microfilm eller fich. Noen bibliotek låner ihvertfall ut filmfremviser, men dette må du nesten spørre om. De skal kunne rettlede deg på biblioteket ang. dette. De skal også ha lister over filmer og fich/Kort om ikke kan du alltids se på det som ligger på arkivet slik at du har en viss peiling på årstallene du trenger: Eks.vis for Nittedal, se her: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-akershus.html#Nittedal>LenkeSkulle du trenge mere hjelp kan du alltids sende meg en mail - du finner alt om meg her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Dåp for Thora Marie som er deres femte barn - du har fått tre før - så da er det enda et barn mellom Gustav Adolf(3 barn) og Thora Marie!!Vestre Aker Mini 7 1875 - 1886 Kort 10/12 dåp nr.94, s.299.Thora Marie f. 22/8, dpt.: 3/12 1882. Ægte.Sagmester Theodor Sørensen og Hstr. Martha Marie Olsen. Lillestranden i Maridalen.Faddere: Sagmester Lars Olson Lillestranden, Spigerarbider Nils Olsen Nydalen, Kone Cathinka Larsen Lillestranden og Pige Maren Oline Olsen ibid.(Lillestranden altså - ibid betyr iboende i det samme.) Fader født: 1847, Moder født: 1851, gift: 10 1/4 aar,5 Børn.Vestre Aker Mini 10 1886 - 1903 Kort 2/12 dåp nr. 63, s.4?(Vestre Klok I 3 1878 - 1891 Kort 4/5, dåp nr.?, s.218)tok den til hjelp da det var litt utydelig, men her er ikke oppgitt faddere:Emil Herman f. 2/5, dpt.: 29/7 1888.Sagmester Theodor Sørensen og Hustru Marie Olsen. Lillestranden. Han f. 1847, hun f. 1851.Faddere: Pige Anna Nilsen, Pige Konstanse Sørensen, Fabrikarb. Nils Olsen, samt Barnets forældre.Her er det ikke skrevet slik som før så nå kom 'Vi' av tellinga på barna!!Resten kommer i morgen.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari Anne.Her kommer flere døpte barn:Vestre Aker Mini 10 1886 - 1903 Kort 4/12 dåp nr.31, s.??(Uleselig)Gunvor Eugenie f.30/3, dpt.: 24/5 1891Sagmester Theodor Sørensen og H. Marthe Marie Olsen. Lille Stranden. Han f. 1847, hun f. 1851.Faddere: Barnets Moder, Pige Konstanse Sørensen, Pige Agnes Larsen, Sagarb. Hans Larsen, Fabrikarb. Oskar Sørensen.Samme bok Kort 5/12, dåp nr.115, s.133.Asta Elevine f. 8/10, dpt.: 10/12 1893.Sagmester Theodor Sørensen og Hstr. Marthe Marie. Brækkestranden. Han f. 1847, hun f.1851.Faddere: Moderen, Fabrikarbeiderske Mathilde Larsen, Fabrikarbeiderske Constanse Sørensen, Spigerarb. Nils Olsen, Sømfabrikarb. Oscar Sigvard Sørensen.Samme bok Kort 9/12 dåp nr. 17, s.??Ragnhild Kaspara f.15/2, dpt.: 1/4 1900.Sagarb. Theodor Sørensen og H.Marthe Marie Olsen. Brækkestranden. Han f.1847, hun f.1851.Faddere: Kone Konstanse Marie Halvorsen, pige Thora Marie Sørensen, Kjører Gustav Adolf Sørensn og Barnets Fader.Da mangler muligens bare den imellom barn 3 og 5, men den må jeg lete litt etter så den kommer senere. Muligheter for at det er barn mellom Asta og Ragnhild også - det er nesten 7 år mellom dem,men etter Ft å dømme: Lenke er det ingen av dem som lever opp!!Mvh.LillianMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.