Gå til innhold
Arkivverket

[#39599] Gynette Bell Bergen ca 1600


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Jeg har funnet en slektsforbindelse med Gynette Bell født 1575 i Bergen, gift med David Bour født 1571 i Bergen.Skulle visst mer om dem. Er det oppr. norsk slekt?De fikk en sønn, David, født ca. 1611, som døde på Karmøy i 1669.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bortimot 10% av dem som tok borgerskap i Bergen rundt 1600 kom fra Skottland/Orknøyene. Jeg finner ikke 'Bour' i registeret til Bergen borgerbok, men det var nok fristende å gjette på at Gynette Bell/David Bour hørte hjemme blant disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei Arne. David og Gynette er mine 10. tipp olderforeldre, jeg er etterkommer etter deres sønn David. For noen år siden når jeg holdt på med denne delen av slekten fant jeg at Gynette Behll er født 1570 i Bossnes i Scotland (finner ikke kilden min til dette nå). Jeg fant også at David heter David Joenssen Brun (finner ikke denne kilden nå). Ang. Bell(Behll) fant jeg en Peter Bell som søkte borgerskap i Bergen i 1675 han var også ifra Bossnes i Scotland, dette er kanskje en bror av Gynette. Håper dette kan hjelpe deg litt videre. Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for svar!Har funnet en del om David Davidsen i Bygdebok for Åkra s. 380. Han var en av de mest formuende borgere i Ryfylke.I bygdeboka fant jeg også foreldre til David: David 'Bour' og Gynelle Bell fra Bergen.Mormonerne har funnet ut at David er født ca 1571 og Gynelle ca 1575. Giftemål ca 1610.Hvor har de funnet ut dette, og er kildene til dette lett tilgjengelig?Vil det være mer å finne m.o.t neste ledd bakover?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har notert at Gynette Behll døde i 1657 og David Bour Brun i 1673, men har ingen kilde på det. Ved Google-søk på Gynette Behll kommer opp nedenstående fra Stavanger Tingbok, men jeg klarer ikke finne ut hvor i Tingboka Gynette er nevnt:'Stavanger tingbok 1657-1659... dauid (David) sin Moder gynette behll Sin Endeligt Och Affgang aff denne Verden Som nu for Retten med Andre fremlagde ducamenter bleff lest och paaschreffuet. ... digitalarkivet.uib.no/sab/tgbstav1656.htm'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for innlegg, Kurt!Det står også i Stavanger tingbok 6. nobember 1657 om en heftig krangel på Stangeland der brødrene Isach og David Davidsen ble innstevnet på tinget. David var da borger av Stavanger. Har du mer om dette emnet, er jeg glad for det.Bente!Jeg har også telt 10 ledd bakover til David Bour. Det hadde vært artig å se på slektskap! Min mail: ellenha@c2i.net.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei igjen, den Tingboka som ligger på nettet begynner i 1657, og det kan se ut som on Gynette døde i 1656. Skal gi melding hvis jeg finner ut mere.Jeg er etterkommer av Avaldsnes-presten Christen Bentson Schaaning og hans første kone Mette Sørensdtr., men jeg er også etterkommer av flere Galtung'er, bl.a. Marita Johannesdtr. Galtung og hennes mann Olav Ormsen Skiftun. Marita var tanten til Kristine Lauritsdtr. Galtung som altså ble prestens andre kone.Siden jeg er født på Karmøy synest jeg det er dette interessant, var David Bour Brun prest i Åkra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Knut!Har du noe belegg for at David BB var prest på Åkra? Det at Gynelle døde sør for Haugalandet kan tyde på at de flyttet fra Bergen. Var Daniel prest av slekten Brun, må det finnes opplysninger om han et sted.Lurer på om det finnes kilder på SAB som sier noe mer om David og Gynelles giftemål i 1610. Evt Daniels fødsel i 1571.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Arne, Nei, hadde jeg hatt belegg for Davids yrke hadde jeg nok ikke spurt ......Hvordan skal dette utsnittet fra Stavanger Tingbok oversettes til dagens språk ?Item lod Jens Iffuersen Oplese et proffsbreff daterit Bergen Raadstoffue den 5 Augustj Sist forschinnet Vnder borgemester och Raads Zignetter Om dauid sin Moder gynette behll Sin Endeligt Och Affgang aff denne Verden Som nu for Retten med Andre fremlagde ducamenter bleff lest och paaschreffuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Kurt!Noenlunde oversettelse:Så? lot Jens Iversen lese opp et bevisbrev datert Bergen Rådstue 5. august, sist behandlet(?) under borgermester og rådssignerer Om David sin mor Gynette Behll sitt endelikt og avgang fra denne verden Som nå ble lest og påskrevet i retten sammen med andre fremlagte dokumenter.Har også fått vite at den eldste kirkeboken i Bergen er fra rundt 1660, så noe mer å hente om familien Behll kan være vanskelig.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

BELLGÅRDEN på Bryggen i Bergen; en del av Verdensarven: Bellagardr; Betydning ukjent.Første gang nevnt i et vitnebrev om Gudrun Køijukones salg av halve indre del av dobbeltgården til Orm Svarte Toresson 1310. Fra 1370-årene var det tyske eiere i Bellgården. Etter brannen i 1476 ble den slått sammen med Jakobsfjorden, og de to gårdene ble bygd sammen og hadde felles gårdsrett etter brannen i 1527. (Fritt etter Bergen byleksikon)Diplomet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Arnfrid!Takk for nytt innspill i emnet om Bell!Viser også til andre innlegg i brukerforum: 10422 og 36018. (Lenge siden jeg har laget lenke!)Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Arnfrid!Takk for nytt innspill i emnet om Bell!Viser også til andre innlegg i brukerforum: 10422 og 36018. (Lenge siden jeg har laget lenke!)Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jarle Grøhn

Hei, jeg er interessert i disse personene og siden de faktisk også er mine 10x tippoldeforeldre via sønnen David og jeg fortsetter bare denne tråden her siden det står så mye allerede.Uansett så fant jeg et par ting ved litt søking:Her får sannsynligvis David borgerbrev i Bergen i 4.10.1632: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=72&filnamn=borg1600&gardpostnr=2344&merk=2344#ovre>Lenke Han kalles Dauid Joensen Brun og er født i Lister Len (Vest-Agder)Her er han kanskje i koppskatten 1645: Lenke Tekst: brygger och hans quinde Han er da kanskje brygger, og hans 'quinde' er Gynette Be(h)ll.Ved verditakster igjen i 1645 er han også muligens: Lenke Tekst: hytte Ringe och fatig folckis huuse i Bergen, verdi 3 dlr Adresse: Offuenn for Koelbenn smidz Eier da kanskje et fattighus som skal ligge ovenfor en Kolbein SmithsFinner David også kanskje igjen i Formuetaksering i 1657: Lenke Alt det finner jeg om David, pluss en lenke til denne Peter Bell født i 'Bossnes i Skotland' (finner ikke noen by som heter det på internett..) som fikk borgerbrev i Bergen 4.11.1675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

'Bossnes' skal vel være Bo'ness (Borrowstounness) på østkysten av Skottland. Per Arne Godejord påstår iallefall det (Lenke). Står en del info om byen på engelsk Wikipedia.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Min debatt ang. navnet Ginette/Gynette mv. har fler henvisninger til bl.a. Gynette Bell og til bl.a en Gønnete Dawidtzdat Finlason i kirkebøkene fra Bergen. Debatten er nevnt ovenfor, men her er lenken: LenkeVet ikke om det hjelper noe eller det er kjent stoff. men om noen støter på noe som har relevans for min Ginette Tollisdatter ville det være flott om dere noterte det i min Ginette-debat:-)Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.