Gå til innhold
Arkivverket

[#39603] Oppslag kirkebok Askvoll, vielse 1783


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

Er det noen som kan gjøre et oppslag i kirkeboken for meg og finne ut hvor brud og brudgom kom fra, og ev. navn på fedre? Jeg har funnet en vielsen mellom Martha Andersdtr og Anders Olson 18.11.1783 i Askvoll på FS [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true>Lenke og lurer på om dette er rette personer. Jeg er på jakt etter opphavet til Martha Andersdtr gift først med Ivar og deretter med Anders Olson fra Naustdalskletten (ca 1754-1839). Martha dør på Naustdal 3.12.1827 og det er skifte etter henne i 1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen står brudgommen som ungkar, og med gardsnavn Qvalstad, mens bruden var enke og med gardsnavn Undersæth. Det står ikke noe om foreldrene til brud eller brudgom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Askvoll bygdebok IIA, står det følgende under Underset: Iver Olson Osland d.1779 g.1774 med Marte Andersdtr.Kvalstad. Ho g.II g.1783 med Anders Olson Kvalstad. Marta og Anders hadde barna: Anne Marie f.1783, Sigrie Gjertrud f.? g.1824 med Abraham Pederson Underset., Marie f.1787 g.m Ole Olson Stavenes u. Underset. Kilde Askvoll bygdebok IIA, side 44, nr. 47 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I 'Soga om Flora' side 725 står det om ei Synnøve Andersdtr. Kvalstad som og budde på Underset og som kanskje kan være søster til Marta Andersdtr. som også kom fra Kvalstad. Synnøve var både 'døv og dum' Hun fikk to barn med en Anjas Ingvaldson. Det er og ei Orlaug Andersdtr. Kvalstad som i 1781 som fikk et barn med en gift mann, Nils Olsson. Det er og en Anders Olson Kvalstad som er nevnt flere ganger som kanskje kan være far til disse jentene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Tusen takk for oppslaget, Yngve og takk for innspill fra Johan Arthur. Det kan nok se ut som om dette ikke er det ekteparet jeg er ute etter. Den Martha Andersdtr jeg søker, hadde i følge skiftet i 1829, barna Pernille Ivarsdtr, Ole Iversen, Ales Ivarsdtr, Salamon Andersen, Nelle Marie Andersdtr og Sjur Andersen.Mvh Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

De barna Iver Olsson og Marta Andersdtr. hadde sammen var a. Pernille Ivarsdtr. f.1773 g.m Søren Nilson Stang, b, Alet Iversdtr.f.1775, c. Ole Ivarson f.1777 og d. Ide f. 1779. Askvoll II, side 44, nr. 47 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror nok den Marie som er nevnt under innlegg 3 er Nille Marie som er dpt. 5.9.1786. Hun ble gift med Ola Olson Stavenes og har bl.a en datter som het Nille Bertine f.1819. Askvoll II, side 46, nr. 57 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Sjur Anderson du nevner i innlegg 5 er sikkert Sjur Anderson f .på Jarane i Førde i 1792. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Kanskje vi er delvis på rett spor allikevel, barna med Ivar ser ut til å kunne stemme.Det som forvirrer meg er Marthas ekteskap med Anders. Min Anders oppgis å være fra Naustdalskletten og familien finnes på Naustdal i 1801: Lenke Dette er ikke i samsvar med Anders og barna i innlegg 2 og 3.Mvh Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Ja, det er Sjur Andersen som er min forfar. Han gifter seg senere med Martha Oline Eliasdtr fra HelgåsMvh. Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anders kan jo ha bodd på Kvalstad en stund og på den måten står det at han var fra Kvalstad? Når det gjelder Salomom Anderson så er det en med det navnet som er dpt. i Førde i 1789 med Anders Olson og Marte Larsdtr. som foreldre. Det kan være mulighet for at Larsdtr. er feilskrevet. Jeg finner ingen andre med barn i Førde med den kombinasjonen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Det er nok riktig med hensyn til Salomon.Når det gjelder Anders Olsen finnes det 3 skifter på Kvalstad med dette navnet og jeg har nå lagt inn en forespørsel til Statsarkivet om disse LenkeKanskje jeg kan få oppklart Marthas opphav.Mvh Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

De to som ikke sto i sk. etter Marta Andersdtr. kan være død. Sigri Gjertrud ble g.m Abraham Pederson og flyttet til Bergen i 1825. Jeg kan ikke finne dem der, så de har kanskje flyttet videre. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg fant noe i Bergen allikevel. Her er to barn av Abraham og Gjertrud. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1045.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her fant jeg Siri Giertrud Francisca dpt. 5.3.1786 i Askvoll og med far Anders Undersen (Underset) Se LenkeDet har manglet fødselsdato på henne og den har vært vanskelig å finne siden det ikke er oppgitt etternavn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den ' Sigrie Gjertrud f.? g.1824 med Abraham Pederson Underset' som står i innlegg tre og som er tatt fra Askvoll bygdebok II side 44, nr. 47 er sannsynligvis feil. Sigrid Gjertrud Fransiska er nok datter til Anders Erikson som overtok etter Marta og Ivar på Underset.(side 44, nr. 48) Da er det kun Nelle Marie f.1787 som står i skiftet i tillegg til de som er født på Jarane i Førde. Da skulle alle arvingene være nevnt i skifte etter moren i 1829. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Mon tro om det var flere døtre med navnet/navnekombinasjonen Marie? Nelle f. ca 1786 (innlegg 5), 15 år i 1801. Er nevnt som enke i morens skifte i 1829 og gift med Abraham Ingegrigtsen Kletten i følge farens skifte i 1839 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=sognvigd&gardpostnr=42164&merk=42164#ovre>Lenke Dette er hennes andre ekteskap og det er muligens hun som gifter seg første gang her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Vedr. innlegg 4 og 14.Skiftene til de tre med navn Anders Olsen Kvalstad ga ingen informasjon om ev, døtre med navn Martha, Synneve eller Orlaug. Marthas opphav er fremdeles et mysterium for meg.Ellers enda en takk til deg Johan Arthur for alle innspill så langt, det er imponerende. Jeg er på ferie for tiden og er bare sporadisk på nettet, men jeg følger med.Mvh. Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg er enig med antagelsen i innlegg 19 om at Marie Andersdtr. f. 1787 og gift 14.06.1812 i Askvoll med Ole Olson Stavenes trolig ikke er identisk med Nelle Marie Andersdtr., nevnt som arvtaker i innlegg 5.For meg ser det ut til at Askvoll bygdebok kan ta feil med hensyn til Maries foreldre. I følge folketellingen for 1801 for Askvoll bodde det en 13 år gammel Mari Andersdtr. på gården Undersett med foreldrene Anders Ingvaldsen og Nelle Ananiasdtr. på henholdsvis 46 og 44 år. Jeg tror denne jentungen seinere ble gift med Ole Olsen Stavenes. Det stemmer også godt med datterens navn. De kan jo ha kalt opp datteren Nille Bertine etter hennes mormor. Forhåpentligvis kan kirkeboka fortelle hvem som var Mari(e) Andersdatters foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anders Ingvaldson er dpt.7.1.1759 på Kvalstad i Svanøy. Faren het Ingvald Kvalstad. Nelle Marthe Annaniasdtr.dpt.30.12.1760 på Rabben, Svanøy. Faren het Anders Rabben. De giftet seg på Svanøy 16.7.1786. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Litt underlig at Nelle Marthe Annaniasdatters far het Anders, men det kan jo være en skrivefeil eller kanskje han var hennes stefar. For øvrig gir Askvoll kirkebok ingen opplysnger om brudens opphav i forbindelse med Marte Andersdatter og Ole Olsen Stavenes vielse 14.06.1812. Eneste tilleggsinformasjon er at hun knyttes til gården Unneset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det skulle selvfølgelig være Annanias Rabben. Her er Annanias gift i 1754. Se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=KINNVI&gardpostnr=851&merk=851#ovre>LenkeNille Marte Annaniasdtr. f.1760 Se LenkeOm dette er den rette Nille er ikke helt sikkert, men det er den eneste å finne i dette området og på dette tidsrommet.Når det gjelder Anders Ingvaldson f.1760 . Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Anders Ingvaldson var nok bror av nevnte Anjas (Annanias) Ingvaldson, som også har vært bosatt på Unneset. Med andre ord var Ingvald Andersson og Mari Andersdtr. deres foreldre. Min konklusjon er bygget på informasjon i et skifte av 06.10.1790 i Askvoll etter Ole Andersson, som bodde på Unneset. Han etterlot seg enken Kari Johannesdtr og to arvinger, Anders Ingvaldsson og Pernille Ingvaldsdtr. (gift og bosatt på Søndervaag), som begge var barn av arvelaterens søster. Anders Ingvaldsons mor var altså en Andersdtr.For øvrig er det ting som tyder på at det var et nært slektskap mellom Anders Ingvaldson og hans kone. De var begge fra et lite sted (Svanøy), hans bror het Annanias og konas far het Annanias, som trolig var et relativt sjeldent navn på de kanter.Det er vel også sannsynlig at den Marte Andersdtr. Unneset som giftet seg med Ole Olson Stavenes, ikke er identisk med Anders Olson Kvalstad og Nelle Andersdatters datter Nelle Marie. Sistnevnte var 15 år og bodde på gården Nøstdal (Naustdal) i Førde sammen med den yngre broren Siur og sine foreldre i 1801, i følge FT. Det er vel denne familien Toril Osther søker informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.