Gå til innhold
Arkivverket

[#39604] Anna Amundsdatter Hagestuen, f. 1824, Fron i Oppland


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Anna Amundsdatter Hagestuen skal (i følge min fars notater) være født i 1824 i Fron pg., Kvam sogn og datter av 'plassmann Amund Hagestuen'.Jeg har problemer med å finne hennes opphav. Er det noen som vet noe om Hagestuen og hvem som bodde der?I 1865 tellingen for Søthorps sokn i Nord-Fron, finner jeg en gård som heter Hagestuen og gårdbruker der heter Ole Amundsen. Det kan kanskje være broren?Hun giftet seg i Trondheim med enkemann Iver Johan Johnsen Søbstad. Hans første kone døde den 2/7 1859, samme dag som hun fødte deres eneste barn.I 1865-tellingen for Trondheim er hun oppført, 40 år gammel, som Ivers hustru. I 1875-tellingen er fødselsår 1824, så det er sikkert riktig. Jeg finner ikke vielsen for Anna og Iver i de skannede kirkebøken for Trondheim. Der kunne jeg kanskje ha funnet mere informasjon om hennes foreldre, dato for dåp etc.Har noen kjennskap til Anna Amundsdatter Hagestuens opphav?mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Iver ble døpt i Domkrk. og viet 1. gang i Vår Frue så er det vel stor sjanse for at også 2. ekteskap skjedde i Vår Frue kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Ja. Jeg finner han også over 'døde' i kirkebok for Vår Frue (17/8 1898). Vår Frue har skannet oversikt over 'døde og begravede' fra 1880. Jeg har også lett etter hennes døsdato, men finner den ikke. Jeg trekker den slutning at hun døde en gang mellom 1875/76 og 1879.Det er ikke skannet kirkebøker for Vår Frue fra før 1872, og da er de allerede gift. Skannet klokkerbok for Domkirken 1854-1877, inneholder oversikt over vielser som også har skjedd i Vår Frue og Hospitalskirken, men jeg finner ikke Iver og Anna der heller.Jeg kan heller få dem opp på søk i Family Search.Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei ReidunAller først så finner jeg ingen ANNA født i Kvam i kirkeboka, men derimot er det mange Anne. Det spørs om det skal være Anne. Det er ofte en del feil i folketellingen, hvis du ikke er skråsikker på at det var Anna. Det hendte ofte de endret navn underveis i livet også. Videre finner jeg ingen Anne Amundsdatter under Hagestuen i Kvam, men derimot i Sødorp. Den Ole Amundsen du refererer til er også fra Hagestue i Sødorp. Det ligger litt sør for Kvam på Vinsta-siden. Hvis det er disse du leter etter sier kirkeboka følgende; Anne Amundsdatter f. 12.03.1818. Far er Amund Hansen Hagestuen og Barbroe Olsdatter Hagestuen. Anne har 2 søsken Ole f. 13.04 1812 og Hans f. 15.11.1815. Annes faddere er; Ole Hesteløkken, Ole Øyen, Ole Knudsen Øyen, Kari Brandvol, Anne Brandvol og Anne Hage. Det finnes flere Hagestuen i Fron,- noen oppkalt etter plasseringen dvs. 'håggå' som betyr hage eller innmarka i nærheten av eks, hovedgåreden. Andre fordi hovedgården het Hage, og Hagstuen ble dermed f.eks. husmannsplass under Hage. Det skal finnes Hagestuen i Kvam også, denne ligger under gården Teige. Jeg klarer ikke få dem frem i kirkeboka, men under folketellingen 1801 har jeg lokalisert alle husmannsplassene på Teige bortsett fra 1, som muligens kan være Hagestuen. Der bor det en Amund Pedersen som er 4 år. Jeg skal sjekke barn av han hvis du venter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg finner 2 med dette navnet døpt i Fron 1824. Anne Amundsdatter f 06.02.1824 døpt 14.03 1824 far Amund Pedersen U/ Kaurstad Mor Mari hansdatter U/ KaurstadAnne Amundsdatter f 14.12 d 11.01.1825 Amund Johannesen Dalseghagen og Anne Carlsdatter faddere Iver Hagejordet og Amund Amundgaardhagen Guri og Mari Dalseghagendette fant jeg på CD fra Fron Historielag. Mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Tusen takk! Da har vi sannsyligvis snevret det inn til to muligheter.Vet du om noen disse kan kobles opp mot navnet Hagestuen?Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei igjen! Hvis jeg følger Amund Pedersen vider gifter han seg med Mari Hansdatter Korstadhagen 02.11.1820 Forlovere er Ole Nørstegårdshage og Svend Korstadhage. Så kommer problemet. Jeg finner ingen barn før 1831 og det er litt rart. Finner ingen døde heller på dette foreldreparet. Barnet heter Berit. De bor da på Weichleenget i Kvam.Deretter Kirsti og Ole. Da bosatt på Sveen under Brænde. Jeg bruker også CDèn m/kirkebøkene på. Det er helt sikker flere barn, men her heter mødrene Marit, Kari. Dette kan videre være forvekslet/feilskrevet med Mari,- det har jeg opplevd før.De som Mona henviser til er også i Kvam, det kan være noen av dem. jeg har bare tatt utgangspunt i plassen Hagestuen under Teige og de folka som bor der i 1801- tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg har tenkt...I FT 1865 er hun oppført som 40 år. I Ft 1875 som født i 1824.Kan det tenkes at det er mer sannsynlig (i 1865-tellingen) at Anne Amundsdatter f. 14. desember 1924 blir ført inn i tellingen som 40 år enn den andre Anne som er født i februar 1824? De er født i samme år, men i hver sin ende av året. Anne født i februar ville vel mest sannsynlig bli ført som 41 år?Navnet Hagestuen kan min far (eller farfar) ha lest i kirkeboka for vielsen av Anne og Iver.Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg finner dette: Anne Amundsdatter f 12.03.1818 døpt 20.03.1818 Sødorp. Far Amund Hansen Hagestuen Mor Barbro Olsdatter Hagestuen Faddere Ole Hesteløkken Ole Knudsen, Ole Øyen, Kari Brandvold, Anne Brandvold.Fant en Jon Amundsen Hagestuen død 11.05.1879 ? Jeg sjekker videre. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg tror at fødselsår 1818 må være for tidlig siden hun er ført som 40 år i 1865-telling og med fødselsår 1824 i 1875-telling.Jon Amundsen Hagestuen kan jo være en bror...Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei igjen! Det er så masse feil i folketellingen at du har mange år å gå på. Hvis Anne er gift med Iver både i 1865 og 1875 er det sikkert samme damen, men jeg har sett at alderen i folketellingen har vært opp til 10 år feil. Det er faktisk 1801 tellingen som er mest korrekt, etter min erfaring, men også der kan det variere med noen få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Du kan kontakte Opplandsarkivet Maihaugen for mere hjelp oppark@maihaugen.noJeg fant Anne Amundsdatter Hagestuen f 12.03.1818 konfirmert 19.08.1832 Sødorp foreldre Amund og Barbro som før nevnt. Hun har en bror Hans Amundsen Hagestuen f 15.11.1815 konfirmert 07.08.1831 Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg fant Ole Amundsen f 13.04.1812 døpt 24.04.1812. foreldre Amund hansen og Barbro. Det er vel han du fant i 1865 tellinge? Han gifter seg 02.10.1842 med Marit husmannsdatter. Vitner Ole Vangen og Amund Hage. Mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei Mona Hvis du hadde giddet og se hva jeg har skrevet over hadde du spart deg masse arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk til Mona og Anne Lise.Oppgitt alder og fødselsår for de andre i husholdningen stemmer med faktisk alder i 1865 og 1875-tellingene, så det ville være litt merkelig at akkurat hennes alder skulle være seks år feil i begge tellingene.Navnet Hagestuen antar jeg at min farfar eller far har funnet i oppføringen av vigselen i kirkeboka (Vår Frue).Du, Mona, nevnte (7) en Anne Amundsdatter født 14.12.1824. Finnes det noen flere opplysninger om denne familien?Ellers så må jeg kanskje lage en ny debatt hvor jeg spør om noen har mulighet til å sjekke kirkeboka etter vielsen. Eller vente til den blir lagt ut i skannet form her. Der vil kanskje navnet Hagestuen stå i forbindelse med navnet på faren hennes.Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Det står far Amund Johannesen Dalseghagen Mor Anne Carlsdatter Dalseghagen Vitner Iver Hagejordet og Amund Amundgaardhagen og Mari og Gunhild Dalseghagen.Du kan kontakte Opplandsarkivet avd. Maihaugen mulig de kan hjelpe deg.MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Ref.(9): Amund Pedersen og Mari Hansdatter: I søk på Family Search på disse finner jeg at de fikk barna:Hans, f. 24/2 og døpt 4/3 1821, Sør-FronAnne, født og døpt 6/2 1824, Sør-FronBeret, f. 13/2 og døpt 20/3 1831 (samme som gifter seg med Christen Christensen 16/3 1851?)Ole, født og døpt 5/10 1834, KvamKiersti, f. 7/11 og døpt 1/12 1839, KvamHans født og død(!) 28/9 1854, Sør-Fron.Hvis denne Amund Pedersen er den samme som er 4 år i 1801-tellingen og bor på husmannsplassen Hagestuen (under Teige), er det ikke ganske nærliggende å tenke seg at dette kan være opphavet til 'min' Anne Amundsdatter Hagestuen?Har dere (Mona og/eller Anne Lise) oversikt over 'utflyttede' som kan stemme med at hun flyttet til Trondheim?mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Reidun Søbstad

Flytter opp dette spørsmålet om Anne Amundsdatters opphav igjen fordi jeg fant vielsen til Anne og Iver i kirkeboka nå. Nr. 64 nest nederst på siden. LenkeHer er faren til Anne skrevet som husmand Amund Hage, ikke Hagestuen som er skrevet i notatene fra min farfar og far.Som dere ser er hun ført som 37 år (i november 1861) og vaksinert i 1825. Dette skulle vel fastslå at hun er født i 1824 og andre kandidater med samme navn fra Fron kan utelukkes.Jeg antar at 'min' Anne Amundsdatter er datter av Amund Pedersen og Mari Hansdatter (7), (9) og (20).mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Nå fant jeg Anne Amundsdatter Hagestuen 49 år i 1867 flyttet til Amerika med sin uekte sønn 13.06.1867 Sønn Ole Johannesen 8 1/2 år. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Hei Mona. Det er nok ikke 'min' Anne Amundsdatter du har funnet. Jeg har funnet vielsen mellom Anne Amundsdatter og min tip oldefar Iver Søbstad i skannet kirkebok for Vår Frue kirke i Trondheim i 1861. Hun er også oppført i FT av 1865 og 1875, og jeg har funnet henne i kirkeboka over døde. Hun døde i 1885. Vielsen bekrefter at hun er født i 1824 og kommer fra Fron. Faren hennes er ført inn som husmann Amund Hage og ikke Hagestuen.Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.