Gå til innhold
Arkivverket

[#39605] Anna Andersen, f. 22 desember 1861; i Trondheim?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med å finne fødsel og dåp for nevnte Anna. Iflg opplysningene jeg har klart å skrape sammen ble hun født i Trondheim 22. desember 1861. Foreldrene het John og Sara Andersen. De hadde også et barn til, men ingen vet navnet.Iflg. folketellinga 1900 for Galesburg, Nord-Dakota emigrerte Anna i 1882 og giftet seg i februar 1884 med Henrik (Henry) Martinus Kyllo, f.1860. (Han vet jeg adskillig mere om). Iflg samme folketelling ble Anna født i desember 1862, ikke 1861. Er derfor usikker på hvilket år som er riktig.Opplysningen om at hun ble født i Trondheim kan godt være 100% korrekt, men sett fra Nord-Dakota kan trolig et av nærområdene være vel så riktig.I FT 1865 for Trondheim finner jeg et pleiebarn, Anna Andersen, født 1861. Det kan være den Anna jeg leter etter, men noen hjelpe meg i jakten?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 er dette det eneste paret John og Sara Andersen. Lenke Iflg. FS ble de gift 18/7 1861 Hemne John Andersen og Sara Larsdt. De fikk barna Ingeborg dpt. 12/6 1864 Hemne og Maren dpt. 26/3 1869 Hemne. Det er helt sikker flere barn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk til deg, Berit! De to i Hemne har jeg allerede 'i bakhodet', men jeg får det liksom ikke til å stemme helt. Hvis de også hadde en datter Anna, f.1861 eller -62 burde hun jo vært med i 1865-tellinga.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Finner heller ingen som reiste fra Trondheim, bortsett fra ei Ingeborg som dro i 1882, men hun brukte Vinge som etternavn.LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og jeg finner ingen Ingeborg på noen av Ving-gårdene i Lexvigen med riktig alder i FT 1865.Merkelig!Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til innlegg 1: Hvor har du navna John og Sara Andersen fra? Hvis disse skriver seg fra amerikanske kilder (eks. Annas dødsattest), skal vi ikke se bort fra at det kan være misforståelse eller 'amerikanisering'. John kan være Johan eller Johannes, mens Sara kan være f.eks. Sigrid/Siri eller Serina. Andersen kan være farens farsnavn, som Anna har tatt som etternavn ved utvandring. I norske kilder kan hun stå f.eks. som Anna Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Arne! Navnene på Annas foreldre 'as are' har jeg fra noen av hennes etterkommere i USA. Så det er som du sier, flere muligheter for hva de egentlig het. MEN, så langt jeg leser den begrensede info jeg har fått synes det som om foreldrene ikke emigrerte. At etterkommerne vet hva de het skyldes i såfall familær overlevering mer enn at de var fysisk tilstede 'over there'. Med det som utgangspunkt tror jeg det er rimelig å mene at faren het Jon/Johan/Johannes Andersen og moren faktisk het Sara (uten altfor mange modifiserende prosesser).Det er fullt mulig at Anna het Anna Johnsen/Johansen eller tilsvarende i Norge. Hvis hun imidlertid ble født f.eks. i Trondheim by eller nærmeste omegn er det allikevel fullt mulig at hun allerede i 1865 ble tillagt farens patronym som sitt etternavn. Noe bedre svar har jeg faktisk ikke.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiPå Hitra fant jeg Anna Andreasd med riktig alder. Moren heter Sara og faren Andreas. 'Problemet' er at at han kaller seg Fredriksen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61617&gardpostnr=19&personpostnr=121&merk=121#ovre>LenkeKanskje et spor???Og kanskje det er henne som reiser her? :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.