Gå til innhold
Arkivverket

[#39607] Søfren Larsen Fremmestedal


Gjest Asbjørg Folkestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørg Folkestad

Soldat Søfren Larsen Fremmestedal og pige Anna Olsdatter gifter seg i Molde 29. mai 1804. Jeg mener å ha sett Anna med etternavnet Lindset, husker ikke hvor. 2. juni 1805 ble datteren Ingeborg Birgitha døpt i Molde, Bolsøy prestegjeld. Fødselssdato vet jeg ikke.Disse tre flytter senere til Trondheim, jeg vet ikke når. Ingebor Birgithe Sørensdatter Dahl gifter seg i 1838 i Trondheim med Esten Mortinus Steen og blir boende der. I juni 1830 gifter en Ole Sørensen Dahl seg også i Trondheim, han er født i Molde i 1803. Han fikk senere en sønn som fikk navnet Søren Dahl.Det er fristende å tro at Ingeborg og Ole er søsken.Det jeg håper på er om noen har tilgang til kirkebok for Molde,fødsler 1803 og videre om foreldrene til Søfren Larsen Fremmestedal.Takknemlig for alle tips som fører meg videre. mvn Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Fremstedal og Lindset er garder i Tresfjord Sogn, Vestnes Kommune. I 1800 var dette en del av Veøy (Weedøe) Prestegjeld. Så det kan kanskje være at kirkelige handlinger vedr. familien også kan finnes der. Har ellers sett etter i bygdebok for Tresfjord under Lindset uten å kunne finne noen Anna som passer. Fremstedal er ventet å komme i et senere bind av bygdebøkene. Kan eller ikke finne noen under folketelling 1801 for Fremstedal som passer inn. En Søren Larsen 21 år National Soldat er tjenestefolk på Gjermundsnes (Vestnes Kommune) i folketellinga 1801. Det var det lille jeg kunne bidra medVennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Fra ministerialbok for Molde 1798–1818, fol. 17 b: ''døbt samme Dag [2. juni 1805] Barnet Ingeborg Birgitha. Forældre Søfren Larsen Skultzhaven og Anne Olsdatter'' Foreldrene bodde altså i Schultzhagen i Molde by. Jeg finner ingen Ole f. ca. 1803 som passer. Fra samme bok, fol. 55 b (ektevidde): ''Anno 1804. 29de May. Soldat Søfren Larsen Fremmestedal og Pige Anna Olsdatter. Sponsores Erich paa Hospitalet & Thore Olsmedbakken''Olsmedbakken er i nærheten av der Schultzhagen (østre) lå, mener jeg. Ved folketellingen av 1801 bodde en ''Anne Olsdatter Lindset'', 30 år gammel og ugift, ved Reknes hospital (se her: http://tinyurl.com/hzf62 ). Hun hadde ''Kostpenge af stif[telsen].'' Forloveren ''Erich paa Hospitalet'' kan jo ha vært den ''Erich Iversen'' som er nevnt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Vi har også Lindset i ytre Romsdal, Akerø. En kandidat som bror til Anne Olsdtr Lindset kan vel være denne lensmannen:Lenkemvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ad (3): Fadderen ''Thore Olsmedbakken'' kan identifiseres som steinsetter Tore Olssen, født ca. 1761, som i 1801 bodde på matrikkelnr. 145 (se her: http://tinyurl.com/o6q4a). Av folketellingen 1865 går det frem at denne eiendommen lå i Olsmedbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Molde ministerialbok 1798-1818, fol. 38 b:''d: 3 Julii [1811] begravet [...] Anne Lindset Hospitalslem 40 Aar''Anne fra 1801 døde altså som (spedalsk)pasient ved Reknes hospital. At hun i mellomtiden skal ha bodd i Schultzhagen med mann og barn virker mindre sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Takk til deg for flere opplysninger. Dette er vel da den Anne Olsdatter Lindset som ved folketellingen i 1801 er ugift, 30 år og mottar kostpenge av stiftelsen, dvs. Rechnes hospital.Nå får jeg bare ta det med ro til de aktuelle kirkebøker kommer blant 'nye kirkebøker siste uke'mvh Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.