Gå til innhold
Arkivverket

[#39609] Johanna Christine Fredriksdtr., Meråker


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Hei!Jeg søker opplysninger om far til Johanna Christine Fredriksdtr. født ca. 1856 i Meråker. Uekte dtr. av Anne Elisabeth Christensdtr. Risberg fra Røros. Hun er oppført sammen med sin mor i Røros i 1865 tellingen. Hvis noen har opplysninger om henne er jeg svært takknemlig.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Geir.Ja den familien har vi mye info og bilder fra.Her på nett,kan du finne hennes fars Fredrik Fredriksen Moen Rosenberg under tema Rosenberg.Han ble senere gift med Wilhelmina Hartman og hadde hus på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Vet du hva Geir.Du kan ringe Mary Barthelemy på Røros.Hun har en spesiell inntresse av slekta Rosenberg.Siden hun skriver en bok om 'Fant'karl.Bestefar av Fredrik Moen.Hun sitter også med bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg må kansje legge til at bror av Fredrik, Karl,ble gift på Røros med Johanne Kristensdtr.Risberg. Hun var søster av Anne Elisabeth.Johanna Kristine ble dpt.17/5 1857 Meraaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Du verden du verden;-)Det var imponerende raskt svart. De er altså av taterslekt? Jeg har jo oppført at Karl Fredriksen Moen er gift med ei søster av tippoldemor, men at broren har vært en tur 'innom' tippoldemor var jo interessant.Ser at jeg har oppført ei Johanna Kristine under Karl Fredriksen 's familie. Her er hun oppført som født i Stjørdal. Det er mulig at da jeg gransket denne slekta fant stedsnavnet under konfirmasjonen hennes i 1872. De kan jo ha tatt henne til seg.Ser i fantefortegnelsen her fra 1845 ett følge under navnet 'Karlsfølget ', hvor Karl, Fredrik og Magdalene Fredrikssen/datter er oppført. Er dette samme personene? De er da i Lesja i Gudb.dalen.Ser at denne Karl Fredriksen er oppført som født i Storelvdal. Men det kan ikke stemme for jeg finner han ikke der. Så har jeg skrevet Lærdal også en gang men det stemmer heller ikke. Det jeg finner i Lærdal er en Karl Fredriksen Mo født 17.11 og død 29.11.1866 sønn av omstreiferne Fredrik Fredriksen og Nina Fredriksdtr. Er dette den samme som i fantefortegnelsen for 1862 er skrevet Mina, ukonfirmert, reiser med Fredrik, sønn av Fredrik Karlsen som nu bor på Røros.Har du oversikt over hvor han ble født?Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei GeirJeg burde vel ikke si dette,men nei jeg har ikke oversikt over noe som helst,ser det ut for.Jeg finner ikke igjenn noe.Drukner i papir her.Men som sagt Mary har oversikten.Sirlig innlagt på dataen med kilder og alt.Hun har også sett spesielt på de du er inntressert i vet jeg.Hun vil bare bli glad om du ringer henne.Koslig dame. Hils fra meg når du ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fant da denne passkontrollen for Ålesund 1850-1890Uhrmager med hustru Wilhelmine fredrikss. og datter Fredrikke.:Fredrik Fredriksen Moen fra Røros ca.28 år.Norsk. Middels høy og middels bygning.Lyst hår og blå øyne. Til Lillehammer 28/7 1859.Videre kan du finne han og familien i telling 1865 under Lekanger Sogn og Fjordane. Du har også funnet rett under Fantetellinger. Nina er Mina.Fant du Rosenberg her på forumet? Under Palm finner du en annen bror av fredrik. Johannes.Under Børresen er resten av slekta.Hannes søster Magdalena,ble gift i Holtaalen ved Røros. Falkberget har nevnt henne i en av sine bøker.Den vakre rose som visnet så tidlig i den trange dal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Har snakket med Mary. Hyggelig dame. Tipset meg om barnebarn til Johanna Christine som kunne gi meg flere opplysninger. Har tinget meg på boka som hun skal utgi. Blir spennende.Mvh. Geir Moen.P.S. Den Fredrik Fredriksen som jeg kom over i Lærdal var far til Johanna Christine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.