Gå til innhold
Arkivverket

[#39611] Lauritz Mogensson Blix


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Det har gått helt i surr for meg når det gjelder Lauritz Mogensson Blix og hans familie. Født ca. 1555 i Faxnälden, Jämtland (er det korrekt?), død 1621. Jeg har prøvd å søke på Blix i dette forum, men har ikke funnet noe svar.I følge Robelin var Lauritz gift med Gullov Mogensdatter i sitt andre ekteskap. Fra andre kilder har jeg at hans første kone var Kerstin Eriksdotter. Det vil føre for langt å gå inn på alle kildene jeg har undersøkt.Mine problemer er: Når døde Kerstin Eriksdotter. Søk på Distreff gir som svar både 1595 og 1624. Samtidig fikk han barn med Gullov Mogensdatter i 1596. Når var deres sønn Salomon født (i første ekteskap), Distreff opererer både med 1575 og 1595. Jeg forstår det slik at det har stått en artikkel i NST om Blix. Den må jeg tydeligvis skaffe meg. Er det noen som har korrekt informasjon om Lauritz Mogensson Blix, hans koner og barn? I følge mine opplysninger hadde han 3 (4?) i første ekteskap og ett i andre.mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Th. Norum, Slekten Blix:Laurits var sønn av Mogens Karlsen Blix (fca. 1500 Kloxåsen, Näs sogn, Jämtland - død ca. 1570 Jämtland). Sogneprest til Undersaker (ca. 1532-ca. 1566). Gift med Ingrid Hansdt. fca. 1506 Norrvala sogn i Helsingland.Laurits Mogensen Blix fca. 1535 Undersager i Jämtland - død 7/12 1629 Opdal S-Trøndelag. Prest i Undersager 1566 -ca. 1611. Gift med Kirsten Eriksdt. fca. 1642 Oviken Jämtland.Laurits flyktet fra Jämtland ca. 1611 til sønnen Erik som var sogneprest i Opdal.Barna: Mogens ca. 1568 - 1629 Trondheim, sogneprest til Domkrk. Trondheim. Gift med NN Øllegaard. --- Hans fca. 1569. ---Erik fca. 1570 - 29/4 1633 Opdal S-TRL. Gift med Maren Jensdt. Bull, 9 barn.---Margareta fca. 1571 -- Marte fca. 1573 --- Salomon (Laurenti) Blix fca. 1574 - 1638.Fødselsdatoene er nok bare anslått sånn ca. Jeg tror ikke du kan vente å finne nøyaktige datoer så langt tilbake i tid.Prøv om du kan få lånt boka av Th. Norum. Der står det veldig mye, og jeg tror du kan få svar på det meste. Desverre så er det jo ikke mulig å kontrollere opplysningene, men boka virker godt gjennomarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Norum kjenner jeg til, men der er trolig mange feil. Lauritz må vel også ha vært gift med Gullov Mogensdatter. En innskrift på graven deres på kirkegården i Rödön tyder på det: ''MEMENTO MORI./HER HVILER ERLIG FIIN OG GVD/FRYCTIG MATRONA GVLOF/MOGNSDATTERS/HER LAVRIS/HUSTRV I RÖDEN, SOM HENSOFNE/DE SALIG I HERREN DEN 7 DECEMBR./ANNO CHRISTI 1629./PARCO NULLI./HODIE MIHI CRAS TIBI/HER LIGGER BEGRAVEN HE/DERLIG OC VELLERDE MAND/HER LAVRIS MOGNSSÔN/FORDVM PASTOR I RÖDEN/SOM DÖDE SALIG I HERREN/DEN 21 JVNII ANNO DOMINI/1621' (fra Robert de Robelin: Skankeätten). Døde Lauritz første kone, Kerstin, i 1595, og var Gullov mor til Hans Lauritzen Blix som ble født i 1596? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke tatt med alt som sto da det ikke var av interesse for meg, så det er godt mulig han ble gift en gang til.Rødøen, hvor er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Så vidt jeg husker så har ikke Norum ført opp navn på første kona, Gullog er ført som (andre?)kona til Laurits.Norum har vel også ført opp Ingeborg f ca 1583 og Hans f ca 1596 som barn i ekteskapet med Gullog.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Du har nok blandet sammen to prester: Lauritz Mogensen, sogneprest i Undersåker og Lauritz Mogensen, sogneprest i Rødøen. Salomon var sønn av førstnevnte. Hans Lauritzen Blix, senere Bodø, var sønn av sistnevnte og Gullov.Anbefaler følgende artikler i NST: NST 19 (1964): Bjerme-ätten i Jämtland av Bertil Hasselberg ; og NST 10 (1947): Til prestesoga for Jämtland og Herdalen av Oddvar Grønli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk til May Teistevoll. Tanken om at det var to forskjellige prester har streifet meg, men det er ganske misvisende en del av det en finner på Distreff. Der er det flere som har Lauritz Mogenssønn Blix som far til både Salomon og Hans (f. 1596). Ser at den ene er sønn av Mogens Karlsson Blix og den andre er sønn av Mogens Olofsson Blix. Skal skaffe den litteraturen du viser til. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Morten P. Mortensen

Blix'ene er fremdeles for meg et perifert område selv om jeg efterhvert vil måtte gjøre et dypdykk i denne slektenImidlertid er nysgjerrigheten der. I innlegg (7) refereres det til to blad Lauritz Mogensen, sogneprest i henholdsvis Undersåker og Rødøen.Hva vet man om Lauritz Mogensen Rødøens efterkommere? Kan man si noe om hans barn og når disse er født?Mvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.