Gå til innhold
Arkivverket

[#39617] Anne Maria f.Riis født i Etne Hordaland (1865 Telling for Fusa Vedlagt)


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg søker opphavet til Anne Maria f. Riis. Hun er oppgitt å være 53 år i 1865 og skal således være født ca.1812 i Etne i Hordaland. Lenke Kan noen hjelpe meg? Vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

I Etnesoga bind 3 side 150 er oppført Andreas Jensen Rison ca 1785-1820.Han var hattemaker.Navnet er muligens Risøen i Haugesund. Anna Maria var barn nr 2 av 5 og født i 1814. Hun flyttet ut i 1832. Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kan ikke finne noen med dette navnet under garden Risøy i Haugesund i bygdebok for Skåre II. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til (6); det er registeret til Etnesoga. Det som nevnes i Etnesoga III er det som er oppgitt i (3) pluss at det står at etternavnet er innfløkt, det kan bety både Risa, Risøen og Risøyno. Anna Maria f 1814, hadde flg søsken: Andreas Edvard f 1812, utflyttet til Jelsa 1841, Rasmus f 1816 d 1817, Rasmus f 1818 utfl 1842 til Stavanger og Pauline f 1819 utfl 1839. Foreldrene døde slik; Andreas Jensen Rison 1820 i Gjerde, Etne (kanskje Haugen), Ingeborg Rasmusdtr 1837, Gjerde i Etne. De kom til Etne i 1810, men det står ikke fra hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnvid Lillehammer

Sjølv om eg ikkje har dei notatane eg har om desse, føre meg nå, meiner eg å kunna påstå at familienamnet må vera feil lese. Det er etter det eg kan minnast, Husom, ikkje Huson, og såleis knapt eit vanleg norsk stadnamn, men peikar vel heller mot Husum i Sverige eller helst Tyskland.Far hennar kan ha vore ein vandrande gesell som kom hit nord frå sørlegare trakter. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Beklagar, det skal vel vera Risom. Det har vore ein hektisk dag! Vennleg helsing Arnvid Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

I bygdeboka for Strandvik,Hålandsdal og Fusa, bd. II, side 556/557, fann eg dette:Engel Pederson Foer, 1821-96, g.I m. Anna Marie Andersdtr. Gjerde, Risand, Etne, 1814-72.Born:1. Peder Andreas, f. 18482. Inger Pauline, f. 1850, g. 1875 m. Mons Olai Hansen Gaugstad, f. 18413. John, f. 1851, var bakar i Bergen i 1875.4. Engel, f. 1853, g. 1883 m. Anna Oline Olsdtr. Slettebakken, f. 18515. Haldor, f. 18576. Ingeborg Marie, f. 1858, g. 1881 i Laksevåg m. styrmann Karl Johan Olsen, Alvøen,f.18487. Sivert Johan, f. 1861_________Engel vart gift to gonger til. Er vel Anna Marie som døyr her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da kan det være Ingeborg som er tjenestepike her i 1801; dette er Tverrgaten, mens Andreas er noe yngre og bor i Lungegårdsgaten (43b) eller Fjæresmuget (43a). Alt sammen er i det vi i dag kaller Marken.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk for enestående hjelp! Dette er en vennetjeneste jeg arbeider med for en jeg kjenner! Er det noen som har borgerbok for Bergen fra 1750-1865? Der vil en vel finne hvor hattemager Niels Riisom f.ca.1700 er født? Igjen tusen takk! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for all velvillig hjelp! Er det noen som vet hvor navnet Riisom kommer fra? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I og med at Anne Marie ble begravet i Mariakirken, og den var kirke for den tyske menigheten til 1874, antar jeg at enten hun eller Nils må ha vært tyske, men jeg vet jo ikke det sikkert. Det høres jo rimelig norsk eller nordisk ut. I Danmark er der Risum og Risom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.