Gå til innhold
Arkivverket

[#39618] Knut Karl Krogh født i Davik 1773 og hans to hustruer.


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Karen Trulsdatter f ca 1776 Karen Horster f ca 1789 i Kristiania.Er det noen som kjenner deres forfedre?Knut Karl hadde studert jus og var først prokurator i Ullensaker. Organist. Han må ha vært gift to ganger? Stortingsrepresentant fra Akershus fra 1818. Vararepr fra Romsdals amt 1824-1833. Var sorenskriver i Bamle fra 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Knud Carl Krogh, f. 21. nov. 1773, dpt. 24. nov. i Davik, d. 22. jan. 1841 i Skien. Son til sokneprest til Davik, Jens Andreas Krogh, 1740-1783. Prokurator i Akershus amt; 1818 sorenskrivar i nordre Sunnmøre, 1835 sorenskrivar i Bamble. 1818 stortingsmann frå Akershus amt, 1821 suppleant til Stortinget frå Romsdals amt, 1824 stortingsmann frå Romsdals amt, 1827 suppleant og 1833 stortingsmann frå Romsdals amt.Gift 1. 1797 med Karen Tauland, f. 19. juli 1776 i Ullensaker, d. 21. april 1814. 12 born (5 søner og 7 døtre).Gift 2. 13. april 1816 i Christiania med Maren (Marie) Horster, f. 30. okt. 1789, d. 18. mars 1869, dotter til kjøpmann i Christiania Søren Horster, 1759-1823 og kona Anne Kirstine Osterhaus. Med henne hadde han 8 born, 4 søner og 4 døtre.Kjelde: Joh. K. Bergwitz: 'Trulseslægten Krog', Kristiania 1897-1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg gløymde å nemne at i Joh. K. Bergwitz' bok står alle borna med namn, fødsels- og dødsår og kven dei evt. vart gifte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ja, eg lånte boka på biblioteket, som naturlegvis skaffa den frå eit eller anna universitetsbibliotek om eg ikkje hugsar feil.Heile titelen på boka er 'En Slægttavle med biografiske Oplysninger om Trulseslægten Krog, den største af de mange norske uadelige Familier Krog'.PS. Veit du om det fins portrett av sokneprest J. A. Krogh, far til K. C. Krogh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

Normalt skulle det finnes et bilde eller maleri? Men vi kjenner lite til den delen av familien. En skjønt vi har oversikt over Krogh'ene tilbake til ca 1600. Noen sidegrener enda lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Svar på (8): nei, eg driv med lokalhistorie og slektsgransking som hobby + eg er med i bygdeboksnemnda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.