Gå til innhold
Arkivverket

[#39622] Gudmund Lundgren - var han fra Eiker?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Martha Maria GUDMUNDSDATTER LUNDGREN Lenke 1: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29922711&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenkeog søsteren Maren Karine Lenke 2: Lenkeble døpt i Eiker og hadde altså foreldrene Gudmund Lundgren og Anne Maria Halvorsdatter.Men hvem var de?Nå har jeg gått gjennom Eiker historielags utmerkede samlinger, folketellingen for 1801 og FS uten å få 'snøring'. Etter 1865-tellingen å dømme, var alle med etternavnet Lundgren/-green fra Sverige. Men på det tidspunkt var etter all sannsynlighet 'min' Gudmund død, så den tellingen gir ikke noe hjelp mht. hvor han var født.Det finnes en Gudmund Larsen på Kolbrek 6 år i 1801-tellingen. Men kan han ha vært far til to døtre født hhv. 1812 og 1814? Og hvor kommer i så fall Lundgren fra?(Til historielaget: ja, jeg har funnet Gudmunds dåp hos dere.)En liten snodighet ved Kolbrek i 1801 er at Gudmunds far var husmann under Kolbrek mens det på nabogarden bodde ei jente som het Anna Maria Halvorsdatter. Hun skal ha vært 9 år i 1801, og kan vel ha blitt mor i 1812?Lenke 3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Ifølge kirkeboken for Eiker dør både far og sønn, Lars Gudmundsen Kolbrecheie, 55 år og Gudmund Larsen Kolbrecheie, 15 år i 1809. Begge begraves 5 mars 1809.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Greit med den avklaringen, Arnt. Da er ikke den Gudmund vi finner i 1801-tellingen (og døpt hos Historielaget) den samme som ble gift med Anne Maria Halvorsdatter.Men hva med nabojenta i 1801? Kan dét være samme Anne Maria som ble gift med Gudmund Lundgren, tro? Da kan han ha kommet utenfra mens brura giftet seg i hjemmekirka. Det var kanskje skikken den gang og?Eiker er noe mangelfull på nettet i den aktuelle perioden. Ihvertfall har ikke funnet noen som ble gift i det tidsrommet. Men kanskje noen har tilgang til kirkeboka. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Iflg. dødsfallmelding fra lensmann i Eiker dør Anne Marie Halvorsd. Kolbrek ugift 48 år gammel, 16/3 1840.Jeg kan ikke finne at Gudmund Lundgren og Anne Maria Halvorsd. blir viet i Eiker.Når de yngste barna blir født er han oppført som smed og bosatt på Ulverudeie (Nedre Eiker). Jeg kan heller ikke finne at noen av barna er konfirmert på Eiker.Siden den ene datteren blir gift på Tangen bør du kanskje lete i de omliggende distrikter, Lier,Drammen og Skoger.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sønnen Nils vet jeg intet om - men de tre døtrene ble alle gift og fikk barn i Strømsø / Tangen - Så du bør kanskje lete der...Martha Marie ble gift med Olaus Jacobsen Myhre [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219562996&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMaren Karine ble gift med Andreas Leonard Arnesen LenkeogStine ble gift med Ole Torgersen LenkeI tillegg hadde de nok datteren Hanna Lundgreen som ble gift med Olaus Brandt i 1843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tore Vigerust er en flott fyr!Han har digitalisert Eksaminasjon av 139 svensker i Christiania, 28. mars 1808 - og her finner vi din mann:'Gundmund Lundgreen föd i Skaane 33 / Smeedsvend / borgerlig artillerie / hos Smed. Anders Johansen / 7 aar.'Sjekk selv: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bare en tanke.......På Tore Vigerust sine nettsider finner du en Mathias Lundgren fra Skåne - han nevnes flere ganger og han er å finne i 1801 her: LenkeDet er verd å merke seg at både Gudmund og Mathias har en sønn ved navn Nils.....Kanskje er Mathias og Gudmund brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En foreløpig takk til Arnt og Jon som hver på sin kant har ryddet vei for smed Lundgren. 1808-koblingen var særdeles overraskende, og informativ. Dette ble en fin kveld, i ethvert henseende. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Glemte nesten å takke Tore.Er ellers litt i tvil om hvorvidt Mathias og Gudmund kan være brødre. Det later til å ha vært betydelig aldersforskejell. Men faren kan selvsagt ha vært to ganger. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei.Snublet over denne karen i Skoger ministralbok 1842-61. side 295Fattiglem Gudmund Lundgreen d. 10.02.1847 på Hedensrud. beg. 15.02.1847. 83 år gml. Kanskje din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Magne. Flott innspill. Det blir kanskje vel stort avvik med fødselsåret som kommer fram i (8). Men Skoger er ikke så gærn't etter hva som skrives i (6) og (7). Så neimen om jeg vet hva jeg skal tro. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg tror definitivt det er 'din' mann Magne har funnet. Det var ikke dårlig!Hedensrud ER på Tangen Lenke, og det var jo her Gudmunds barn slo seg ned. At dødsfallet i 1847 er ført i Skoger kirkebøker er nokså naturlig: Skoger prestegjeld omfattet inntil 1843 også Tangen, og jeg mener å huske at en del innførsler fra Tangen fortsatte å havne i Skogers kirkebøker også i årene etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har ingenting imot at dette er 'min' Gudmund. Tvertimot. Jeg håpet jo sterkt, men turte ikke slippe begeistringen løs. Før nå.Takk til dere begge. Det er artig hver gang et tema som er i ferd med å gå i dvale, plutselig våkner til igjen.Siden det her er snakk om mine barnebarns aner, takker jeg gjerne på vegne av slekta også. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.