Gå til innhold
Arkivverket

[#39626] Åd Ådhillsdatter - Hallingdal Ole Syversen Schøren Tune. Kan noen hjelpe


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

I følge muntlig overlevering skal Åd ha giftet seg med Ole Syversen Schjøenden (Skjøren i Tune). Ole er født ca 1777 og de giftet seg i 1807. I FT1801 Tune finner jeg en Ole Syversen på Massten (Maugesten i Tune). De fikk flere barn, blant annet Ole Olsen f 1820 d1910. Finner ingen Åd i FT1801 noe sted.Åd skal (muntlig tradisjon) være datter av en fedrifter fra Hallingdal som drfitet storfe til Trøsken. Det var der Ole traff henne. Jeg etterlyser om noen kjenner til Aad eller Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Aad og Aadhill har jeg aldri hørt før. Er du helt sikker på dette navnet ?Om du ikke er så heldig at noen andre kjenner til dette paret vet du da hvor sønnen Ole ble døpt eller hvor de ble gift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Nei, jeg heller mere til at disse navn er feil. I alle fall knyttet til en dame. I FT 1801 finnes det 112 stk Aad men disse er menn. Har forøvrig funnet ett 'foreldrepar' i kirkeboka som stemmer til Ole Olsen f 1820. Dette er Ole Syversen, boende på Holleby og pike Margrethe Helgesdatter fra Solberg. De giftet seg 15/7 1806. Ole Olsen ble født 24/9 1820 på Østre Skjøren. Dette 'stemmer' veldig bra men det 'muntlige' bakover må sjekkes videre. Noen som kjenner noe til disse personene. Far til Ole Olsen, Ole Syversen er (hvis rett Ole Olsen) født på Maugesten og døpt 8/5 1774. Fødselsdato var ikke ført inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.