Gå til innhold
Arkivverket

[#39628] Søker opplysninger om Roland Andersen og Dorthe O B Iversen fra Nord Trøndelag.


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Elen Olina Rolandsdatter, f. 21.4.1839 ble komfirmert i Buksnes 2.7.1854. Som hennes far blir det ved komfirmationen opplyst at hun er født på Berg, Grong og at hennes far er Roland Andersen og som hennes mor er oppgitt Dorthe O B Iversen.Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk Lars Ove Wangensteen for respons! Men det er nok ikke den rette Elen. For den Elen som jeg søker foreldrene til ble gift i Buksnes 17.10.1862 med Markus Andreas Hansen.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja der ser du Birger. Hastverk er lastverk. Uten at det gir svar på spørsmålet ditt, retter jeg herved opp feilen: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk til dere begge, Lars O. W. og Berit Knudsen!Om Elens etterkommere har jeg det meste, men magler nærmere opplysninger om hennes foreldre.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men du Birger?Når vi ser på forloverne ser det for meg ut som det er en Rolandsdatter?? Stemmer det?Lenke Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Vel.Det er jo ingen selvfølge at forloveren har samme farsnavnet som brudenLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Unnskyld meg!! Jeg ser nå at jeg så forbi at det var forloveren du mente. Beklager Lars Ove W.!Ja, jeg har sett det og lurer på om det kan være en bror av Brudgommen?Mvh.Birger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Greit det Birger, men jeg tyder det som Kristine?? Rolandsdtr. Og da er nok noen i slekt med brudens far.(kanskje halvsøster/søster til bruden?)Kanskje noen andre kunne tyde dette?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Det står: Ungk. Markus Andreas Hansen 35 år og Pige Elen Olina Rolandsdtr. 23 år.Fedre: Hans Edisen og Roland Andersen. Forlovere: Christen Rolandsen og Peder Hartvigsen. Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk også til deg, Geir Moen!Ja det er riktig at det står det du siterer. Markus er forøvrig sønn av Hans Ediesen og Marthe Sivertsdatter. Hvordan forholdet er til denne Peder Hartvigsen vet jeg foreløbig ikke. Sønnen til Elen ble ellers gift med min grandtante.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er Peder Hartvigsen i 1865: LenkeMen nå begynner det å bli så mye/mange Rolander og Rolandsdøtre at øya går i kryss herMen jeg har seriøst prøvd å finne Elens mor og far i 1865.......borte!!!Mvh Lars OveMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja Lars Ove, det gjelder å holde tunga rett i munnen, for ellers kan man gå helt i surr.Jeg ser at en Dorthea Rolandsdatter er gift med denne Hartvigsen. Kanskje er det en forbindelse her til Roland Andersen?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Du har både Dorothea og Alettha Rolandsdatter på samme stedet Birger! Og min magefølelse er følgende:Roland Andersen har enten dødd mellom 1862 og 1865, eller han har byttet etternavn. Det er mange Roland både i Nord-Trøndelag og i Nordland som passer i alder, men ingen er gift med noen Dorthe.Dorthe Iversen finnes heller ikke i FT 1865.Emigrasjonslister finnes ikke før 1867.Er Elen uekte?Jeg er forvirret, men det er ikke uvanlig.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Elen er såkalt uekte.Jeg ser at når datteren til Peder Hartvigsen, Oline (f.28.1.1851) bæres til dåpen så er Roland Andersen oppført som fadder. Det kan vel neppe bety noe annet enn at kona til Peder Harvigsen er Roland Andersens datter?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og navnet Ronald tror jeg er svensk, uten å være helt sikker. Men Ronald er et veldig mye brukt i Nord- Trøndelag.Hvorfor?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det kan godt hende at Roland er svensk, men der er vel ikke noe tvil om at Ronal Andersen kom fra Snaasen prestegjeld? Og heller ikke noe tvil om at Elen var født på Berg, Grong, Nord Trøndelag?Mvh. Birger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror også at både både Dorothea og Alettha Rolandsdatter er Rolands Andersens døtre. Men hvem er moren/mødrene ?Dette begynner å bli et mysterium.Nå må vi ikke gi oss Birger!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, her må en ha tålamod - som svenskene sier -, det er jeg klar over. Men den eneste muligheten er jo at noen som har tilgang til kirkbøkene for det aktuelle området ser spørsmålet!Jeg takker så hjertelig for at du, Lars Ove W. i alle fall forsøker!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Ifølge konfirmasjonen var hun født på Hag i Buksnes, av Roland og hustru, altså ikke uekte.Siden ingen av de finnes i ft1865 så var de vel døde.Da prøver man det enkleste først, i dette tilfelle en rask titt i kirkeboka:nr 14: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2637&idx_id=2637&uid=ny&idx_side=-298>Lenkenr 30: LenkeRoland i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.