Gå til innhold
Arkivverket

[#39630] Ole Kristensen, Varteig, født 1865/1866


Gjest Bjørn Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Dahler

Jeg er på jakt etter opplysninger om Ole Kristensen som var født i Varteig i 1865 eller 1866. Han er i 1891 oppført som skomaker og skal på den tiden ha vært i Våler (Østfold).Er det noen som eventuelt kan gjøre et oppslag i kirkeboka for Varteig (1865/1866) for å se om det er riktig at Ole skal være født da ?Jeg har funnet en Ole Kristensen som bodde i Varteig i 1906 på Nordengen under Gryte, mens han i 1910 var flyttet til Morthaugen. Da er han oppført som lensearbeider.Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg fant en ingen Ole født 1865/66, men en Ole Christian født 8 jan. døpt 28 jan 1866, sønn av Husm. Christen Johannesen og Gurine Christiansdatter Kongsrudplads. Her er fam. i 1865: LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Takk skal du ha, Rita.Selv om fornavnet på faren, Christen, blir skrevet forskjellig er jeg rimelig sikker på at dette er den jeg søker. Varteig var jo ikke så stort slik at det nok er ganske usannsynlig at det ble født to personer med samme navn i samme tidsperiode.Vet du noe mer om denne familien foruten det man kan finne i kirkebøkene for Varteig (på nettet) i periodene 1899-1919 og 1924-1941 ?Ta gjerne kontakt direkte på bra-dahl@online.noHilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg kjenner ikke til denne familien, men jeg kan ta med fadderene til Ole Christian : Karen Eriksdtr.Hovden, Anders Johannesen ib.,Ole Johannesen Ørkaplads, Olaves Nilsen Kokkimbraaten, Karen Syversdtr. Kongsrud, Andrine Syversdtr.ib.Tar med 1875 tellinga, her har Ole Christians far ny kone og flyttet til Morthaugen nedre : Kristen Johannessen h.fader,gift Gaardbruger, Selveier, Lændsearb. født 1833 i Tune.Anne Sofia Andreasdtr. kone, gift,født 1840 i Varteig.Ole Kristian Kristensen søn ugift, født 1868 i Varteig.Georg Kristensen søn, ugift,født 1869 i Varteig.Juline Kristensdtr. dtr. ugift, født 1863 i Vareig.Anne Hellena Kristensdtr. dtr. ugift, født 1873 i Varteig.¨( Her står det at Ole Christian er født 1868 ? )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Av FT 1900 går det fram at Krister Johannessen da også bodde på Morthaugen, men hadde en tredje kone, Berte Kristofersdatter (1841) og en sønn Andreas (1878).Det at Kristen bodde på Morthaugen og at Ole Christian i 1910 også bodde der, skulle vel tilsi at Ole Christian ganske sikkert var sønn til Kristen.Takk for god hjelp.Ole var bestefar til to av mine tremenninger.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.