Gå til innhold
Arkivverket

[#39635] Johannes Me(æ)hlum adr.Munkedamsv.21,Kristiania ,hvilket Kirkesogn?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Legger ved Lenke til f.t 1900 Christiania.Overkonstabel Johannes Me(æ)hlum m/fam. Munkedamsvn.21,hvilket kirkesogn tilhører den adressen? Jeg prøver å spore etterslekten. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei. Samlagsafstemningen i Kristiania 1899 Kredsinddelingen med Alfabetisk Gadefortegnelse sier følgende: Munkedamsveien No. 1 til og med 61, 65b, 67, 69 Johannes Kreds No. 62, 64, 66, 68, 70, til Enden Uranienborg & Frogner Kreds. Disse valgkretsene følger vel kanskje ikke alltid grensene mellom menighetene, men er en god rettesnor.Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Kjell, jo de stemmer helt i den korte aktuelle perioden i 1899 (dette er ikke det samme som om at disse grensene absolutt alltid ble fulgt). For Johannes menighets vedkommende stemmer Kredsinndelingen for perioden 1897-1911. Men man finner flere tilhørende Johannes både i Vor Frelsers menighet og Trefoldighets mennighet på den aktuelle tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er vel ikke så mange muligheter for meg å finne noe mer før kirkebøkene for Oslo blir ferdigskannet.Spør du meg så synes jeg Oslo fortjener et skikkelig løft og prioriteres kraftig både pga dens størrelse,samt at den er landets hovedstad og at det er lite materiale på DA vedr. Oslo i forhold til f.eks. Bergen. Det blir flott når Oslo blir dekket,men det tar nok litt tid.... Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvis et bibliotek med leseapparat er utenfor rekkevidde (eller du ikke har mulighet til å kjøpe et selv pluss filmer), er det kanskje best å finne en annen hobby imens ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hjertesukket fra Jan Frode (6) er forståelig og jeg er helt enig. Oslo som smeltedigel med innflyttede fra hele Norge har jo nesten størst interesse for folk i distriktene som prøver å spore anene sine. Folk flyttet jo som kjent FRA distriktene TIL tettere befolkede områder. Jeg synes derfor det var et ganske defensivt svar du ga, Geir (7). Forøvrig er vel dette et tema vi burde fortsette i Arkivforum og ikke her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.