Gå til innhold
Arkivverket

[#39638] Hitra 1875 - Ingeborg Iversdatter og John Sivertsen


Gjest Tordis Trønnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tordis Trønnes

Det var dårlig med respons på disse folkene. Finnes det ei gard- og slektsbok for Hitra? eller Norske gardsbruk ? Disse kan jeg sikkert få låne på biblioteket.Dette er vel samme familien i 1900 ?LenkeMvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Det finnes bygdebøker for Hitra, men de er ganske ufullstendige. Hitra, Øya og folket, av Maurits Fugelsøy. (To bind, men bind to er mest sentralt for det du søker).Har kikket litt på området Straum og finner under bruket 'Neristua' (s.316): Jørgen Magnus Nilsen Hestnes ble andre gang gift med Karen Johnsdatter Sageide, og de fikk 5 barn:Johanna, Mina, Nils Magnus, Jørgen Magnus og Antonius Magnus. Johanna ble gift med fanejunker Jonas Strøm. Anton fikk overta Søraunet.(Anton må være denne Antonius).s.317 står det videre at 'På Nedre Sageidet bodde John Sivertsen og kone Ingeborg Iversdatter. De hadde to døtre, Ingeborg og Karen, og pleiesønn Johan Halvorsen. Karen ble gift med Magnus Nilsen i Neristua. Da de to gamle døde, flyttet Johan Halvorsen til Trondheim, og eiendommen ble solgt til Johan Sivertsen, bror til Ingebrigt Øra....'Dette var ikke så mye, men sikkert nok til at du kan finne ut mye mer. Det er iallefall fortsatt folk bosatt på Søraunet i rett nedadgående linje fra Karen og Magnus. De fikk altså sønnen Anton, f. 1890. Han fikk bl.a. sønnen Torbjørn Magnus, f. 1920. Torbjørns sønn Tor Strøm m.fam. bor på gården pr. i dag. (Sjekket Norges bebyggelse: Herredsbindet for Sør-Trøndelag, nordre del. Der heter denne Antonius Magnus: Anton Magnus Strøm).Håper dette var litt hjelp. Mvh Eva Strømman Røvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Takk dere alle !Hei Eva! Du er nok på rett spor her. Står det noe et sted som heter Vikstraum eller Vikstrøm i Hitraboka eller Norges bebyggelse ? Jeg har bestilt hjemlån av Hitraboka (bind 1 og 2) og de har jeg tidligst på tirsdag. Hvis du finner noe som du vil sende meg direkte så er adressa mi t-troenn@online.no Takk så lenge Eva ! Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vikstrøm ligger ved midten av Dolmsundet (nær brua over til Dolmøya). Det dreier seg altså om en helt annen gård enn Strøm, som ligger innerst i Strømsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei Odd Roar ! I geografien ligger nok Vikstrøm og Strøm et godt stykke fra hverandre, men jeg tror det er en slektsforbindelse der.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.