Gå til innhold
Arkivverket

[#39642] Mariakirken og Martinskirken i Bergen?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,er det noen som kan gjøre rede for hvem som kunne gravlegges fra Mariakirken og St Martin i de ulike periodene? Kunne også andre enn tyske gravlegges herfra?Det er nettopp funnet en familie Risum/Risom, som trolig har dansk opphav. Hun ble gravlagt fra MK i 1769, han 'til' St Martins i 1782 (for St Martins eksisterte jo ikke da).Se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei Jeg har ett par slektninger som er begravet i St. Martini KK i Bergen, og fant dermed ut at de måtte ha Tysk herkomst av den grunn. Navnene er Marie Teldt f. 1704 i Bergen og død 1772 og begravet 27.1.1772 St. Martini KK Bergen. Kilde Sollieds kartotek. Hun hadde barn med Ole Olsen Uglen. De hadde minst 3 barn, Gedske Olsdtr. Herman Olsson, og datteren Abelone Olsdtr, (f. 1740-1742), hun var oppført som 59/60år i 1801. Hun ble begravet ved St. Martins kirke 02.09.1808, men hun var født i Bergen og hadde sannsynligvis Norsk far siden han het Ole Olsen Uglen(Navnet Uglen er ikke dokumentert, men er fra Sogn og Fjordane der jeg finner en Abelone Olsdtr.) men var gift med skomaker Erick Nielsen (1741-1808) som ble begravet ved St. Martins kirke 20.12.1808. Hvor han kom fra vet jeg ikke noe om?. Jeg har også lest at det var kun Tyske mennesker som kunne begraves der, men? Vil det si at navnet Teldt/Telt/Feldt/Felt er Tysk og at jeg må lete vider på en tysk side for å evt komme videre her? Marie Teldts foreldre har jeg funnet som Christen Juul (Det står at ved dåpen til datteren var han bortreist og datteren var uektefødt. Finner en i FS som er født 1679 Aanes Akershus og død 1744) og Gidske Teldt. Notat på Gidske Teldt(sjekke Jonas Vismands evt. sjekke også Gidske Steemand* datter av Berent Steemand født i Bergen, p. k.g. gravlagt 22.6.1702 KK Bergen 16 mnd gml. Jeg skriver dette da jeg lurer litt om herkomst ved begravelsen i denne kirken måtte være Tysk, samtidig som jeg håper noen kjenner igjen noen av navnene og kan hjelpe meg videre med noen tips e.l. Særlig er jeg interresert i Dixelmann Ole Olssen (Uglen)(Kilde Digitalarkivet Døpte i Bergen 1668 - 1815) og Christen Juul (Kilde Digitalarkivet Døpte i Bergen 1668 - 1815)som skal ha vært snekkersvend Berent Steemand var fadder ved Marie Teldt's dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har nettopp merket at familien Grim (fra Bremen) var kommunikanter i Korskirken i 1790. Hvordan forholdt dette seg for familier med tysk bakgrunn på denne tiden?Jan Owe, Uglen er trolig fra Davik, Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Martinskyrkja vart 'norsk' i 1632. Brann 1702. Fundamentet vart brukt til å byggja Korskirkens fattigskule (Christi Krybbe skole). (Kjelde: B. byleksikon)Martinskykjegarden (der m.a. Fløibanestasjonen ligg) var fattigkyrkjegard for Korskyrkja fram til Fredens Bolig var ferdig kring 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.