Gå til innhold
Arkivverket

[#39643] Kristian Kruus


Gjest Dag Vongraven
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Vongraven

Har leita i mange år etter Kristian Olsen Kruus d. ca. 1750. Han var gift inn i min familie i Holtålen, men jeg finner ingen av anene hans. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan sikkert ikke hjelpe deg stort, men jeg husker å ha støtt på navnet i den nye Ålenboka (Ålbyggen). Jeg klarte sannelig også å finne stedet hvor denne Kristian Olsen Kruus er nevnt: under Vestre Nesvoll bind 2 side 24 ff. Der står at det i 1730 var skifte etter plassmannen her Ole Halvorsen Kruus i 1730. Denne Ole var gift med Berit Kristiansdatter (død før 1750). Under slektshistorien står det videre at Ole Halvorsen født ca 1694 kom fra Røros. Ole og Berit hadde følgende barn:1) Johannes f. ca 1718, gift med Gjørri Ludvigsdatter Gjerdsvoll (disse overtok plassen).2) Kristian, f. ca 1722, død 1750, gift med Berit Jonsdatter Grønli, f. ca 1720.3) Helle (ca1715 - 1754), gift med Bersvend Halvorsen Aspås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kristian Olsen og Berit Jonsdatter Grønli hadde barna:Berit f. 1746, gift 1766 med Anders Pedersen JordsliGjertud, f. 1749, gift 1744 med Halvor Larsen StentrøenDisse står under Søndre Holla (side 63). Berit Jonsdatter Grønli gift der i andre ekteskap med Kristian Pedersen Grøt fra Haltdalen. Berit døde i 1798. Men dette vet du sikkert fra før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mora til Ole Halvorsen blir i manntallet for Røros 1701 omtalt som Halvor Aackes enke (se lenken i innlegg 3). Bjørn Nyheim har på sin nettside notert en Halvor Ågesen som var berggesell på Røros sist på 1600-tallet (Åke er den svenske formen for Åge?). Jeg så etter i begravde Røros her i DA og fant da en Berit Ingebrigtsdatter død som Halvor Ågesens enke LenkeMen dette må du ta som en usikker spekulasjon fra min side!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Vongraven

Kjære Astrid, tusen takk for ny info. Jeg har jo alle Ålbyggbøkene sjøl, men har tydeligvis lest teksten i de nye bøkene for dårlig. Ole Halvorsen synes å ha unnsluppet oppmerksomheten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Dag.Vel - jeg er ikke helt ukjent med at slikt kan skje, om man er litt av den distré type (det er jeg). Nok om det: Ole Halvorsen Kruus står i manntallet 1705 over folk ved Røros Verk. I 1715 (krigsskatt) står han nevnt under knekter med samme navn.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.