Gå til innhold
Arkivverket

[#39650] Seim Bank i Bergen


Gjest Jan Owe Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei. Er det noen som vet når Seim bank i Berge ble startet og ble nedlagt. Banksjef eller stifter var Oscar Seim født som Oscar Carl Ludvig Corneliussen 25.08.1875 død 04-09.1935. Han var sønn av Cornelius Johannesen Seim (1831-1881) og hustru Helene Marie Olsdtr (1839-1915). Han var fadder til min bestefar og halvbror til min oldefar Fritz Julius Andreas Zetterstrøm fra morens 2 ekteskap med Olof Andersson Zetterstrøm (1840-1893. Jeg har funnet navn på barna til Oscar Seim, men har ikke fått kntakt med dem, men skulle gjerne visst når og når tid banken startet og sluttet. Er det noen som kan hjelpe meg her. Prøver å vedlegge et bilde av banken. Jeg leter også etter søsken av Oscar og etterkommere av dem. Navnene Deres var Abraham Elias Johannesen f. 1862 - Olaf Cornelius Johannesen(Folketelling 1891 er Olaf Matros ved dampskip. Ved ekteskap er han oppført med navnet Olaf Kornelius Seim, og ved dåp Johannesen)f.1864 - Henrik August Johannesen f.1865 - Mons Henrik August Johannesen f.1867/8 (Var tvilling med Nils Olai Martin i 1891 folketellingen var han blikkenslagermester og bodde hjemme. Finner han oppført som blikkenslager i 1900 tellingen for Bergen, men på midlertidig reise til Christiania. Er oppført som husfar. og som født 1868)tvilling med Nils Olai Martin Johannesen. Det er mulig de alle har tatt navnet Seim etter dåp. Men jeg er usikker på dette.

bilete0822.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Adressebok 1924: Banken i Bergen da: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr&sideid=464&storleik=>Lenkeog her har vi de med navn Seim i 1924 N(vi ser at det kun er en Helene som arbeider i Bank) LenkeHer har vi Corneliussens (også noen få på siden foran) LenkeNår det gjelder Johannessen så kan du blade herfra, for der er det mange og med ulike skrivemåter, du vil sikkert finne noen av dem du søker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Oscar Seim står i adressebøkene 1910 og 1915 oppført som direktør for Vestlandske Obligationskontor med adresse Torvallmenningen 6. Han bodde i Johannes Brunsgate 15.På fotografiet synes Haakon Tønnesen (død 4. januar 1927) å være nabo. Han drev i 1915 bokhandel i Strandgaten 67. I 1920 drev han bokhandelen sin i Centralbarakken på Torvallmenningen.Seim & Co ble stiftet 31. mars 1910 og anmeldt til Bergen firmaregister som personlig selskap (Bergen firmaregister A8/340). Bak selskapet stod Oscar Seim og Enok N. H. Holsen. De meldte 22. desember 1917 at selskapet var opphørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Leser i 'Bergensbrannen 1916' (Oscar Ihlebæk) 'Juveler Hammers filial' på Torvalmenning 6.Som vi ser av fotoet holdt Ferd Storjohann til i bygget, han var trolig eier. Han får nemlig erstatning i form av ny tomt etter brannen. Eiendommen er verdsatt til 248 800 kr. og ny tomt hadde en pris på 568 435.Etter brannen ble det bygget barakker på branntomten. Boken har et foto av Håkon Tønnesens brakke.Var Seim fra Haus, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rettelse: Juveler Hammer holdt til lenger oppe på Torvalmenning.Huset Håkon Tønnessen holdt til i var Det Bergenske Dampskipsselskaps gamle gård. Det gikk, iflge oversikt i Ihlebæks bok, ingen banker med i brannen, noe som kan tyde på at Seim hadde avviklet eller var flyttet før brannen, som var i januar 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Bygningene vi ser på bildet må være Torvalmenning 6 og 8. Guldsmed Hammer holdt til i nr. 10. Alle disse husene gikk med i Bergensbrannen i 1916. Er det sikkert at Seims firma var registrert som bank? Firmaet kan jo være med i en av de mer generelle gruppene i Ihlebæks oversikt - f.eks. sammen med Meglere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man kan også notere seg at selskapet Oscar Seim og Enok N H Holsen opphørte bare en uke etter at den nye loven som regulerte husleie trådte i kraft, man startet rivingen av barakkene og den permanente gjeoppbyggingen ble påbegynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei Takker så veldig for alle spennende svar. Jeg har tidligere hatt en tråd om dette tema. nummer 26695 og 27606,jeg fikk endel svar den gangen, og følger videre på disse. Ved min bestefars dåp i 1919 står Oscar Seim oppført som 'banksjef Oscar Seim' i dåpsprotokollen. Og min oldefar Fritz Julius Andreas Zetterstrøm som var Oscar Seim's halvbror var han Borger og reder fra 1915 og Fritz Zetterstrøm står oppført sammen med andre skipsredere i Fana B.B.bind 3 s.115,med postadresse Minde. Han eide båten Bergensgut (tidligere Nordahl)som ble torpedert av Tyskerne i 1 verdenskrig. Denne er også skrevet om i Karsten Alnes sin bok 'Historien om Norge' bind 4. Og etter hva vi har funnet av papirer siste 2 år, så vet vi at familiene Seim og Zetterstrøm tjente store penger på båtene og invisterte sine penger i Tyskland, og mistet alt da devalueringen kom der. Dette var etter hva jeg har forstått på begynnelsen av 20-tallet? og Fritz med hustru og barn flyttet til Stavanger hvor hans kone Marie Steinkopf kom fra, da konkursen var et faktum. Dato for flytting var 16.11.1923 og Fritz fikk jobb som skipsmegler etter dette. Men jeg trodde Oscar Seim og Fritz Zetterstrøm hadde felles interesser, da de var sammen om det meste. De hadde en yath som het Karma eller Karma 1000. De bodde først i Bergen, senere finner jeg Fritz på Minde. Oscar Seim var gift med Victoria Charlotte Wilsgaard fra Tromsø, og broren hennes Haakon Hannestad Wilsgaard ble gift med søskenbarnet til Marie Steinkopf, som het Caroline Steinkopf, og også kom fra Stavanger. Derfor har vi masse bilder og informasjon om begge familiene, men vi vet ikke hvor Oscar Seim døde i 1935, eller om han ble skilt etter konkursen? Det ble spurt om Seim var fra Haus, men han var født i Bergen av foeldre med tilknytning fra Haus, på begge sider. Se mine websider for mer info. Direkte link til Oscar Seim's foreldre: [url="http://www.jgnett.com/html/fam/fam00013.html>http://www.jgnett.com/html/fam/fam00013.html Oscar ble 60 år, og jeg vet ikke hvor eller hvor lenge han var banksjef? Vi hadde kun dette gamle bildet og min bestefars dåpsattest da vi startet, og jakter nå på dette og hvor Oscar levde da han døde. Ellers er min mailadresse jozetter@jgnett.com (om det skulle være noe som ikke kan komme på trykk, ang foreldelsesfrister o.l.) og mine websider som ikke er oppdatert helt enda, har adresse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og her er gravstenen til banksjef Oskar Seim. Ingen kone, så det kan jo tyde på at hun ble omigjengift eller at de ble skilt. Hun levde jo tross alt 19 år lenger enn han. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takker for all hjelp jeg har fått fra Dere. Jeg har nå kommet mye lenger i gåten Oscar Seim. enn jeg hadde forventet. Om det finnes slektninger av ham, så har jeg messe bilder og info som jeg gjerne deler med meg. Dette gjelder også hans søsken og slekt Ta gjerne kontakt på mail jozetter@jgnett.com Mvh Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.