Gå til innhold
Arkivverket

[#39654] Olaf Nikolai Aronsen f 17/2 1886 i Kvæfjord. Hvor ble han av?


Gjest Britt Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Eide

Hei! Håper at noen kan hjelpe meg med opplysninger om bror til min bestefar. Det jeg vet om han er at han ble født 17/2 1886 i Lyså i Kvæfjord. Han ble døpt 10/7 1886 i Kvæfjord kirke. Videre konfirmert i samme kirke 20/7 1902. I følge mine opplysninger skulle han ha flyttet til Bergen? Han hadde 7 søsken og dem har jeg fått ganske god oversikt over etterhvert. Men Olaf vet jeg lite om. Håper noen kan bidra. mvh¨ Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Johan! Takk for innspill. Det er mulig Olaf har vært i Usa. Har idag fått opplysninger om at Olaf ble gift med ei som het Amanda. Og at hun betjente 'rikstelefonen' i Bremanger. De skulle i hvertfall ha minst tre barn. Håper noen er kjent i Bremanger og kan komme med opplysninger som kan bekrefte/avkrefte dette sporet. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Britt!Her har du Alv f.1914 og sønn til Olaf Aronsen og Amanda. Mvh. Johan Arthur

bilete0831.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Johan. Takk for opplysninger. Jeg ser at du har funnet det i skannede kirkebøker. Hvilken kirke og hvilket sogn? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er Eva født 1.8.1921 på Hauge i Bremanger, men død før dåpen var stadfestet. Mvh. Johan Arthur

bilete0835.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei igjen Britt!Her fant jeg ut noe om skjebnen til Alf Aronsen f.1914: Alf Olafsson Aronsen (1914-1942) frå Bremanger. Krigsseglar og kanonér. Var med i kampane ved Voss i aprildagane 1940. Rømde til Skottland i september 1941 og fekk opplæring som kanonér. Tenestegjorde seinare som kanonførar på S/S 'Iddefjord', deretter D/S 'Selbo'. Omkom då skipet han sigla med vart torpedert utanfor vestkysten av Afrika den 28. november 1942.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Britt!Her er flere opplysninger om forliset.Selbo DS Forlist 28-11-1942 Rederi E. Wahlstrøm Bygd 1921 Tonnasje 2.570 tdw Selbo var med som ammunisjons- og forsyningsskip under invasjonen i Nord-Afrika i november 1942. Hun var et av de første skip som løp inn til Alger. 27. november 1942 ble hun dirigert videre til Bone med sin last av petroleum i kanner. 28. november 1942 ble hun angrepet av tyske fly 15. n. mil av Cape Cavallo. En flytorpedo traff akterskipet, lasten eksploderte, og fartøyet sank straks i lys lue. Flere av mannskapet hoppet til sjøs, og det lyktes å få motorbåten på vannet før den tok fyr. Åtte mann reddet seg i den. Av dem som hoppet til sjøs, ble ni mann reddet av et eskorteskip og tatt med til Bone. Her døde to mann. 13 mann, 10 nordmenn og tre briter gikk ned med Selbo.Mvh. Johan Arthur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her har du opplysninger fra Minnehallen i Stavern:PERSON-OPPLYSNINGER Alf Aronsen Født: 22-09-1914 Hjemsted: Bremanger Fylke: Sogn og Fjordane Stilling: matros/skytter Skip: Selbo DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Britt!Her har du enda mer opplysninger om Alf Aronsen Bremanger: M/B Stanley (SF 242 B)Owned by Alfred Igland, who allowed the escapees to use the boat. Departed Bremanger on Sept. 23-1941 with 33 people, of whom 5 were female, arriving Baltasund on Sept. 25. Having encountered thick fog near Shetland in the evening of Sept. 25, they were unable to land. A couple of men rowed to shore in the dinghy, and it turned out they had reached Wick, east of Muckle Flugga. The voyage had been organized by a group in Svelgen, headed by Hilmar Førde. On board were: Skipper Alf P. Torvanger, Alf Aronsen, Jørgen Eikeset, Orlaug Eldevik, Klara Frøyen, Leidulf Frøyen, Hilmar Førde, Johannes Førde, Arne K. Grotle (later killed, joined the navy), Oddvar Grotle, Oskar B. Grotle, Arthur Hauge, Erling O. Hauge, Øistein Hauge, Margot Hestdal, Birger Igland, Odd Igland, Kjell Kjørlaug, Magne K. Langeland, Magne O. Langeland, Olav Lexau, Agnethe Nesbø, Oddvin Oos, Kåre Seljestokken, Peder Skram, Emil Steinholm, Julius Svarstad, Oddvar Svarstad, Betzy Sølvberg, Annfinn Sørgulen, Erling Torvanger, Magne Øvrebotten, Einar Åsen.Mvh. Johan Arthur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Her er et ungdomsbilde av Olaf. Har fått et bilde av gravsteinen til Olaf. Der står det at Amanda døde 17/11 1964 og at olaf døde 21/7???, skjult bak blomster. Håper at det er noen som kan ha opplysninger om familien. mvh Britt

bilete0851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Eide

Hei! Prøver på nytt. Har fått noen opplysninger siden sist. Olaf døde 31.07.1948 i Bremanger. Han ble gift 02.04.1914 ? med Amanda Jørgensdatter Høines f 08.10. 1884 Av barn vet jeg om: Eva f. 1/8 1921 på Hauge i Bremanger, men døde før dåpen ble stadfestetAlf f 22/8 1914. Døde i krigsforlis 28.11. 1942Nelly f. 16/7 1916 gift med Astor HaugeKlara ? Jeg er interessert i å komme i kontakt med/ få opplysninger om Olaf og familien Håper noen kan bidra. Med vennlig hilsen Britt Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kanskje kan du ta kontakt med Sunnfjord sorenskrivarembete og høre om de har opplysninger i denne saken. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei takk for svar. Har fått opplysninger i dag om at de giftet seg i Nykirken i Bergen 2/4 1914. Kanskje det kan hjelpe. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.