Gå til innhold
Arkivverket

[#39658] Tolking av vigsel


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg lurer på hva som er forlovelsesdatoen og hva som er vielsesdatoen i denne kirkeboken, som er fra Sverige, 1827. Det er den første innføringen som gjelder 'mitt' par.Takknemlig for hjelp!Espen

bilete0830.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det mest sannsynlige er vel at denne kirkeboken er ført kronologisk etter trolovelsesdatoen (kolonnene lengst til venstre), og at det er vielsesdatoen som er ført til høyre? Jeg legger nemlig merke til at sistnevnte dato ser ut til å være en 'betalt tjeneste' (for en kirkelig handling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tallene i de to kolonnene til venstre er det litt vrient å få klarhet i, uten å se et større utsnitt av kirkeboka. 1. kolonne (4, 5, 6, 7, 8) kan se ut som løpenr., men det virker lite sannsynlig (siden nr. 1 da antakelig vil havne i begynnelsen av august). Det virker også unaturlig at det skulle være snakk om datoer (i og med at det hele i så fall hopper fra 6. august til 7. desember). Tallene i 2. kolonne (12, 12, 12, 12, 13) oppfattet jeg umiddelbart som datoer, men også her skurrer det litt. Det vil i så fall bety at utsnittet presenterer tre trolovelser 12. august, en 12. september og en 13. september. Kan du si noe mer om systematikken i disse tallkolonnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten rettelse i forrige innlegg: '...hopper fra 6. august til 7. september (ikke desember)'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Når man ser på den nederste biten av siden, må nok tallkolonne 2 være løpenr.

bilete0832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.