Gå til innhold
Arkivverket

[#39676] Elise Andersdatter fra Vega


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Du som veit noko om Elise Andersdatter frå Sundsvold på Vega kan du ikkje vera så snill og seie det til meg også. Foreldra var Anders Olsen Sundsvold og Lovise Ulriksdatter Eidem. Eg skulle vore glad om eg kunne ha funne ei løysing på denne nøtta Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel Lovise blitt enke på Sundsvold i 1875 – ser at barna da har etternavn Olsen etter faren, Anders Olsen [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1815&kenr=003&bnr=0002&lnr=00>Lenke.Kan det være datteren Elise som vi finner som tilreisende på Røstnesvågen på Værøy i 1865? Lenke. Elise hadde en eldre søster som het Katrine, og kanskje det er søsteren som i 1875 er gift Benjaminsen og bosatt på Værøy…Både Ole og Katrine Benjaminsen er fra Vega.Er dette broren Ulrik i 1900, bosatt på Sundsvold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk igjen Grethe. Det er rette folka alt dette og hadde jeg nå greidd å finne ut hvor det ble av Elise så skulle jeg bli veldig glad.Da hadde jeg hatt oversikten over søskenflokken på Sundsvold. Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Du har helt rett,men datakunnskapene er ikke så alt for høge. Alt eg veit om Elise er at lever ca 20 år gammel.Eg er ute etter alle slags tips korleis eg kan gå vidare for å finne fleire spor Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Gunnar Sødal

Eg prøver Elise Andersdatter enno ein gong til. Foreldra står i første innlegg. Ho er fødd på Vega 1858, konfirmert på Vega 1873. Under folketellina i 1875 er ho på besøk hos søstra si på Røstnesvågen på Værøy i Lofoten. I skifte etter faren i 1880 er ho nevnt. Det er det siste faste holdepunktete eg har funne til henne.Kan nokon hjelpe meg vidare Mvh Gunnar S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei Gunnar!Har du sjekket skiftet etter mora Lovise i 1892? I den andre debatten som Hanne har lagt lenke til i innlegg 5, skriver Bjørn Nyheim at det ikke nevnes noen Eline/Elise i skiftet etter mora i 1892. Det du bør gjøre, er å sjekke dette skiftet. Siden dette er Nordland, finnes skifteprotokoller og skiftedokumenter hos Statsarkivet i Trondheim. Så turen blir ikke så lang.Hvis hun ikke står der, er sannsynligheten stor at hun er død mellom 1880 og 1892. Det vil begrense søket ditt.Var det noen av hennes søsken som døde uten livsarvinger? I så fall er det nok et skifte etter dem, og der kan det være opplysninger om hvor det ble av Elise.Du kan også leite i dødsmeldingsprotokollene hos sorenskriverne. Nok en gang finnes nok disse hos Statsarkivet i Trondheim. Kan hun ha emigrert? Har du lett i emigrantprotokollene etter henne? Men en tur til Trondhjem, kan sikkert være lurt! :-) Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

TAKK Tore Så langt eg kan sjå har resten av søskena livsarvinger, det er berre Elise vi ikkje veit noko om. Får ikkje gje opp men leite vidare Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnar Sødal

Kan noen som har tilgang til skifteprotokoller for Vega sjekke skiftet etter Lovise Ulriksdatter Eidem død 1892. Eg er spendt på kven det er som er arvingane hennar? Kvar finn eg emigrantprotokollene? Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

I skifte etter Lovise i 1892 på Sundsvold (fra 'Skifter fra Bindalen/velfjord/Vega 1881-1920' av Svein Edvardsen):Lovise Olsen, k, enke, hovedperson (den avdøde), døde 18. nov 1892Ole J. Olsen, m, sønn, SundsvoldUlrik Olsen, m, sønn, SundsvoldAnna Olsdatter, k, gift, datter, Andreas Fredriksen, NævernesKathrine Olsdatter, k, død, datterAlbertine Benjaminsen, k, barn av Kathrine, Røstnesvaag i Værøen i LofotenMen de orginale skifteprotokoller og -dokumentene i Statsarkivet bør sjekkes.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Søk i emigrantprotokoller kan gjøres i Digitalarkivet.Bruk databasevelgeren. Velg kildekategori 'Emigrantar' eller gi inn søkebegrep 'emigrant'.De fleste fra Nord-Norge reiste ut fra Trondheim, men også andre havner ble benyttet.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gunnar Sødal

Elise Andersdatter må prøves enno ein gong. MANGT ER NO PRØVD FOR Å FINNE DENNE DAMEN. iKKE REGISTRERT PÅ DØD I vEGA 1875-1895. Ikke registrert på utflyttinger fra Vega i samme periode. Ikke med på Emigranter fra Vega 1869-1929 av H.O.Wika, det siste som eg har funne ut er at ho er registrert på 1875-folketellinga. Då er ho i Røstnesvågen på Værøy hos søtra si Kathrine og mannen Ole Benjaminsen. Eg prøver denne gangen om det kanskje kan være nokon som ikkj har lese dette før og veit om Elise. Mvh Gunnar S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gunnar Sødal

Eg må berre prøve å ta fram denne nøtta mi enno ein gong. Eg sat og las i kirkeboka fra vega på døåte i 1858, og det står ho oppført som Elise JOhanna Randine Andersdatter.f.3okt døpt 31.okt 1858. Kanskje ho bruker eit av dei andre namna. Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gunnar Sødal

Det heter vel som så at alle gode ting er tre. Jeg prøver enda en gang med Elise Andersdatter Sundsvold. Det jeg vet står opplista i innlegg 13. Kanskje det er noen som nå har funnet henne. Jeg venter spennt Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gunnar Sødal

Denne damen er ikke enkel å finne. Som det står i inlegg 13 så er det siste jeg har funnet fra folketellinga i 1875. Har ikke lyst til å gi meg så jeg prøver enno en gang. Kven finn Elise Andersdatter Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Ettersom hun ikke er med i skiftet etter mora i 1892, må hun være død uten livsarvinger. Søstra på Værøy som må være død før 1882 (da har mannen giftet seg og fått nytt barn) er jo nevnt samt hennes datter som er arving. Har du sjekket om Elise har dødd på Værøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Hun må jo være død en gang mellom 1875 og 1892, men det er mange mulige kirkebøker hvor hun kan være oppført. Kanskje noen slumper å komme over henne en gang. Du får bare krysse og fingre og lete. God jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gunnar Sødal

Har lyst tilå løfte fram Elise Andersdatter enno ein gong. ER de nokon som har tilgang på lister over folk som har reist til Amerika som kan sjekke der. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Gunnar Sødal

Da er gåta løyst. Elise Randine Andersdatter blei gift i Hedrum i Vestfold 11.november 1880 og døde der av tuberkulose i jan 1881. Takk til alle som har hjelpt meg å løyse denne gåta men meste takk til Kari-Ann Nilsen Bærum i Førde som hadde den endelige løsningen. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.