Gå til innhold
Arkivverket

[#39681] Sigrid Jonsdatter Fostervold


Gjest Jakob Bjørshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Jakob Bjørshol

Jigrid Jonsdatter Fostervold f. 1825 gift med Knut Olaus Jøsteinsen Heggeset. De var bosatt på Dyrseth Averøy - hun døde 1912. Jeg søker informasjon om hennes aner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan dette være din Sigrid?IGI Individual Record FamilySearch? International Genealogical Index v5.0SIGRID JOHANSEN Female Event(s): Birth: 14 JUN 1825 Christening: 19 JUN 1825 Tingvoll, More Og Romsdal, NorwayParents: Father: JOE NIELSEN Family Mother: SOPHIE TORRISDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Nei jeg tror ikke det. Jeg har kirkebokutskrift fra Øre hvor en Sigrid Johnsdatter Fostervold er oppført som komfirmant i 1841. Foreldre er John Svendsen og Sigri Torberdatter. Jeg 'tror' hun kan være den rette.Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei I Gards og ættesoge for Gjemnes bind 1 finner jeg dette.Jon var husmann på plassen Ekren underOppistua på Fostervold. Jon var fra Liabø i Straumsnes f.ca 1798 gift med Sigrid Torbersdatter Bakke i 1824. Sigrid f.1796 på Bakke i Gjemnes. Foreldre Torber Iverson Bakke f.1751 og Sigrid Amundsdatter Ødegaard f1765 Kjem igjen i morgon med litt meire Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Sigrid Torbersdatter var datter av Torber Iverson Bakke (1751-1836) og Sigrid Amundsd. Ødegård (1765-1823.) De bodde på garden Øver-Hjellen på Bakk i Øre (nå Gjemnes kommune) der Torbers slekt hadde bodd et par hundre år. Men med Torber og Sigrid gikk garden ut av slekta.Her finner du Sigrid og familien hennes i 1801: LenkeBlant Torbers aner var det en utstrakt 'utveksling' med folk fra Sørdalen i Torvikdalen, en av gardene i jordegodset til Erik Audensen på Kvalvåg.Sigrid Amundsdater kom fra Nordigarden/Øygarden, også den i Øre. Hennes foreldre var Sigrid Pedersdatter (1729-1788) og Amund Jøsteinson f. Bjerkeset ((ca. 1731-1765.)Jon finner jeg ikke i 1801-tellingen på noen av Liabø-gardene, hverken i Straumsneset, i Halsa eller i Oppdal. Men han var kanskje innom en av disse gardene på sin veg til Osmarka og Fostervolden, f.eks. som dreng?Kilde: Nils Tore Leivdal: Gards- og ætesoge for Gjemnes I + II.Er du interessert i mer, finner du det der. Men Gunnar og undertegnede kan vel også bidra litt. Hilsen Torgeir -:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei Jakob No har det blitt ny dag og eg har funne fram gards og ættesoge for Straumsnes.Der finn eg at far til Jon Sveinson,Svein Larson f.1768 var eigentleg fra Nordvang i Dalsbygda Os i Østerdalen.Han kom til Møkkelbost i Øre men makeskifta det bruket med Liabø. Kona hans var Kari Olsdatter f.1770. Ho var trolig fra Budalen i Sør Trøndelag. s.626-627 Gards og ættesoge fra Straumsnes b.2. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Takk for nyttig informasjon. Olav Vebenstad har nevnte bygdebøker og har gitt meg en lang liste med navn og bakgrunnsstoff. Her er det forøvrig 'innevær' i dag så det passer bra med vandring i gamle slekter selv om det egentlig burde vært andre interesser å ta tak i.Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.