Gå til innhold
Arkivverket

[#39682] Husmannsplasser i Krødsherad


Gjest Roar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kristensen

Jeg er på leting etter husmannsplassene Jonsrud under øvre Sorteberg og Jørgenmoen under Bø i Krødsherad. Min tipp-tipp-tipp oldefar og tipp-tipp-oldefar var begge husmenn på disse plassene rundt 1800-1810 og 1820-1878.Er det noen på forumet som er kjent i området og vet hvor disse plassene lå i sin tid? Finnes det noen kart som viser tidligere husmannsplasser i Krødsherad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med kommunen, gjerne kulturkontoret. Det kan hende at de kjenner til personer i Krødsherad som kjenner til dette.mvh Tormod Thoresen også med Krødsheradblod i årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I 'Krødsherad, bind I, side 237* forklares det hvor Jørenmoen lå.Sitat: *Jørenmoen av søre Bø ligger ovom Liubråtan og nedom Ula. Det var ingen dårlig plass denne Jørgenmoen, Jørenmoen eller bare Moen. I 1865 hadde de 4 kyr og 3 sauer her. Plassen har fått navn etter den første vi finner nevnt her. Jørgen Kristoffersen f.ca.1764 o.s.v. -- de var her fra 1809 - -* Sitat slutt. Tegnet inn en rød pil på kartetutsnittet, som viser omtrent beliggenhet. Nøyaktigere vet jeg ikke. Klippet er fra kartet som ligget bak i ovenfornevnte bok.Sorteberg ligger som du vet utenfor dette kartklippet jeg legger ved. Ligger lengre nord, dog på samme side av fjorden. Finner ingen Jonsrud nevnt under den gården. Under Bø er der derimot en plass Jensrud, som trolig hadde navn etter en Jens Pedersen. Denne Jensrud *ligger ved vegen fra Jørnmoen til Bønipa, den nye tømmerbilvegen rett vest for Golberg*.Boka og kartet er fra 1974. Mvh Ellef.

bilete0843.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.