Gå til innhold
Arkivverket

[#39688] Kongsberg + Erland + Soelberg


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

En Erland fikk følgende barn på Kongsberg:1. Anders Erlandsen gift 28.01.1734 med Marthe Carine Sveder.A. Erland døpt 1737-B. Hans Jørgen Soelberg døpt 1739- n. 1801. Gift 18.04.1773 med Benedicta Christina Meyer født ca 1749 – n. 1801.C. Mouritz Sveder Soelberg døpt 1742- Gift 12.02.1770 med Johanna Rasmusdatter Bæck.D. Erland døpt 1743-E. Anna Christina Soelberg døpt 1749 – n. 1801. Gift 1 med N.N. Gift 2 med Hans Morgenstierne født ca 1754 – n. 1801.2. Henning Xstian ErlandsenA. Berthe Margrethe / Birte Maria Soelberg døpt 1754- n.1801. Gift 29.09.1775 med Nicolaj Johan Henrich: Eberlein født ca 1749 - n. 1801.3. Magdalena Erlandsdatter Soelberg. G.m. Andreas Xstiansen Asmand. G. 13.07.1770 m. Henric Christopher Sørensen født ca 1718 - død 1785.Dessuten hadde Anders Erlandsen på Kongsberg også følgende barn til dåp samme sted. Christence Margrete 1734 Ellen Maria 1736 Elen Marie døpt 1747 Berthe 1753 Berent Andreas døpt 1754.Hvem var denne Erland?? Se også debatt 38106 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg ser at denne oppstillingen er hentet fra debatt 38106, men jeg kommenterer det her. Min kommentar gjelder Anna Christine Soelberg som 9. nov. 1793 ble g.m. Hans Christoffersen Morgenstjerne (1757-1823). Jeg har notert meg at hun ved vielsen er ført som 'Anne Christine Erlandsd. Soelberg'. Hvis dette ikke er en feil fra prestens hånd, kan hun altså ikke ha vært datter av Anders Erlandsen. Derfor må jeg spørre hvor Jan Engedahl fant sin opplysning fra om hennes opphav.Jeg vil for øvrig legge til at kirkeboka ved vielsen har en opplysning til som kan være grei å ta med, nemlig at hennes første mann var pukkstiger Johannes Barth. I manntallet fra 1771 finner vi en sjakthauer med dette navnet. Han var da 31 år gml. Dette kan kanskje være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Knut!Barth-slekta er nok bedre dokumentert enn Soelberg, så kanskje er det noe å hente der - på en eller annen måte (jeg har forresten vært ute i kveld og spist sammen med datter til Johan Barth).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I innlegg 2 spør Knut Bryn hvor jeg har hennes opphav fra. Jeg har per i dag ikke noe fullgodt bevis, men ut fra bruk som fadder og navnet så har jeg plassert henne som datter av Anders Erlandsen.Men . . . hun er jo nevnt som Erlandsdatter vil nok noen si. Jeg kan gi et eksempel som sier noe annet. F.eks ved dåpen til Søren Soelbergs sønn i 1779 står det (tilnærmet bokstavrett)Johannes Sørens: Berg v: Barth hs Hustroe Anne Xstine Andersd: Erlands:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du ha, Jan. Dette tyder på at du har rett, og at Anne Christine faktisk var datter av Anders Erlandsen. Presten kan ha skrevet litt feil i kirkeboka ved vielsen, men jeg ser heller ikke helt bort fra at det kan være en feil i de notatene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Knut, jeg har henne med samme navnebruk som du ved vielsen til Hans Morgenstierne.Dette er heller ikke første gang jeg ser at navn 'blir rotet' til i kirkebøkene for Kongsberg. Heldigvis skrives navnene i disse kirkebøkene på en noe spesiell måte.Det er mulig jeg husker feil, men jeg innbiller meg at du er noe bevandret i Kongsbergs genealogi. Du har vel ikke tilgang til Sølvverksmantallet fra 1730 årene som er utgitt av Bergverksmuseet. Kan det være at Anders Erlandsen er nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det finnes én Anders Erlandsen i 1732-tellingen. Han er 21 år, født i Kongsberg, og arbeider som knekt ved Sachsen Gruve. Han bor hos moren, og faren er oppført som stiger. Av andre med navn Erlandsen finner jeg en Ole som også bor hos moren. Han er 15 år og faren er oppført som overstiger. Dette kan være en bror. Det er ingen So(e)lberg i tellingen.Jeg har også lett litt i mine egne data og har funnet følgende:- Maria Erlandsdtr. og junior Erlandsen var fadder 10.7.1734 for Maria, datter av Hans Martin Bautz og Dorte Kristiansd. Kortner- Anders Erlandsens kone Marthe Carina var fadder 4.5.1737 for Jørgen Norman, sønn av Hans Martin Danielsen Bautz og Dorte Kristiansd. Kortner- Erland Andersen Vossvar fadder 7.5.1763 for Peder, sønn av Johan Christopher Danielsen Brejkop og Karen Olsd. Aas- Christenze Andersd. Soelberg var fadder 23.12.1763 for Eilert, sønn av Jon Sjulsen Fusche og Annichen Marie Larsd. Holm- Morten Gabrielsen Housdorphers kv. Sophie Cathrine Erlandsd. var fadder 7.9.1765 for Agnethe, datter av Daniel Henrichsen Bautz og Lisbeth Sofie Baltzarsd. Withart- ?(utydelig) Solbergs hustru Benedicta Kristina Meyer var fadder 3.1.1774 forAnna, datter av Tov Sjulsen Fusche og Anna Catharina Olsd. Grube- Henric Christopher Sørensen Jyde sin kvinne Malene Erlandsdtr. var fadder 11.2.1775 for Maria, datter av Jon Sjulsen Fusche og Annichen Marie Larsd. HolmKanskje noe her kan hjelpe litt? mvh. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Takk for at du kikket i mantallet Bjørg. Jeg bør nok se å skaffe meg det selv. Hvis det fortsatt er og få tak i da.Jeg kjenner igjen flere av de fadderene du nevner som medlemmer av 'Solberg' familien på Kongsberg. Av de kildene jeg har gått igjennom foreløpig så er det bare en av Erlands tre barn som har brukt Soelberg navnet. Det er datteren Magdalena Erlandsdatter Soelberg.Hvis det stemmer at Anders er født på Kongsberg, så har vi muligheten til og finne dåpen hans.Jeg husker fra tidligere arbeider på Kongsberg en Erland Olsen som rundt 1700 en gang giftet seg med ei Andersdatter. Vel dette er og gape noe høyt, den som har interesse av det får får sjekke videre i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Litt med fra sølvverkets manntall, denne gang fra 1711:- Erland Christensen 30 år, hauer, fra Kongsberg- Erland Nielsen 28 år, sprenger, fra Kongsberg, 1 sønn- Erland Olsen 43 år, hauer, fra Lesja- Erland Tronsen 60 år, knekt, fra Numedal- Niels Erlandsens enke, 58 år, fra Kongsberg- Mouritz Sweder 30 år, hauer, fra Kristiania, note: die feder Stedetz procurator (hva nå det betyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Anders Erlandsen, Henning Xstian Erlandsen og Magdalena Erlandsdatter Soelberg nevnt i innlegg 1 og Ole Erlandsen var barn av [oberstiger] Erland Christensen som døde i 1732. Overformynderi for Kongsberg by, bilag til rullene. Det nevnes også skifte etter Erland, men det er i en periode hvor skifteprotokollene mangler.Det er ikke utenkelig at han er identisk med den Erland Christensen som nevnes av Bjørg Lunde (10).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

så må vi vel nærmest konkludere at Hans Jørgen Soelberg i indlæg 1 *ikke* er i slægt med den HJS i debat nr. 38106 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.