Gå til innhold
Arkivverket

[#39690] Magnhil Estensdotter Kletten f rundt 1640 i Halsa


Gjest Olav Vebenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Vebenstad

I Straumsnesboka under Kamsvåg s.550 øverst omtales Magnhild Estensdotter fra Kletten i Halsa, som var gift med Peder Bårdson f. 1661 I Halsboka under Klætten s.578 omtales en Esten Bårdsen f.1643 med tre sønner, men ingen datter. Er det noen som vet noe om Magnhilds opphav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg har trodd at kona til Peder Bårdsen Kamsvåg het Ragnhild Estensdatter, ikke Magnhild. Det er trolig manntallet i 1701 som er kilden til de tre sønnene som er navngitt til Esten Bårdsen i Halsaboka. Her var som kjent ikke døtre nevnt. Det var også ei datter til Esten på nabobruket på Kamsvåg, nemlig Mildrid Estensdatter Kletten gift med Peder Størkersen Kamsvåg (Henden).Foreldene til disse to søstrene og de tre brørne, Arnt f. ca 1681, Jon f. ca 1684 og Peder f. ca 1689 var altså Esten Bårdsen Kletten og kone Mali Arntsdatter, Taknes, indre. At det siste er riktig kan en se av et skifte på Taknes etter Aren Eriksøn Taknes 14. nov. 1671. Enka het Karen Jensdatter og barna og arvingene var: Erik, Jens, Størcher og Mali gift med Esten Kletten. Blant kreditorene er nemnd Jacob Albertsøn (Lampe/Gullsmed?)(Se annen debatt om Albret Gullsmed her på forumet) Fra skiftet ellers kan opplyses at Erik hadde forbrutt seg, slik at fogden tok hans andel. At Esten og Mali hadde en datter som het Mildrid kan jo antyde at enten Esten eller Mali nedstammet fra Aspaslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg glømte å nevne at det fødselsåret du oppgir for Ragnhild (Magnhild) må være helt feil. Hun døde (ifølge Roaldset) i 1749, så jeg vil heller tro at hun var født i 1680-årene slik som brødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Skiftet etter Magnille Estensdtr. i Kamsvågen blir holdt 2. desember 1749, s. 1120b i skifteprotokollen for Nordmøre.I registeret står det Magnille Estensdtr. og jeg tyder det også til Magnille i sjølve skiftet, sjøl om den første bokstaven der kan, jeg skriver kan, tolkes som R og dermed Ragnille.Et interessant skifte som dessverre ikke er brukt i bygdeboka.Eldste sønnen Ole Pedersen Kamsvåg var sersjant i kaptein Ansehs kompani, ikke Ohrens komp. Det står i alle fall ikke Ohren.Neste sønn blir kalla både Petter Pettersen og Peder Pedersen i skiftet, og var i utlandet. Derimot er det utelatt en sønn: Esten Pedersen som var i Kjøbenhavn.Dessuten går det fram at eldstemann, Bård, døde etter faren da arva hans etter faren fortsatt sto i boet.Dattera Anne Pedersdtr. var enke i 1749.Ifølge bygdeboka bodde Mali og Svein på Vollan/Pegarden under Kjervika og ikke i Innergarden som det står på s. 55o i Straumsnesboka b. 1.Tilstede på skiftet var sersjant Ole Pedersen og morbroren Jon Estensen Kletten.De to døtrene fikk ikke utlagt arv etter mora, sia de hadde fått mer i hjemmegaver enn det sønnene hadde fått og som var igjen å dele etter henne.Ellers er flere av husa omtalt og en del sølv.Fødselsåret 1661 som bare er et cirkaår for hans fødsel, henviser til Peder Bårdsen og ikke Magnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Vebenstad

Finn og JonnyTakk for fyldige svar. Dette hadde altså gamle sorenskriver Vaagland ikke fått med seg. Men så hadde han verke PC eller 'Nettet' å støtte seg til!Det kunne forøvrig vært interessant å lest om skiftet etter Magnille fra protokollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.