Gå til innhold
Arkivverket

[#39691] Gustav Andersson,f.ca 1874,Frendefors,Sverige


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Er det noen som kan hjelpe meg? Anders Gustav el.Gustav Anders Andersson,f. ca 1874 i Frendefors i Sverige. I 1900 bor han med familien i Idd. Der bor også hans mor som skal være Anna Petersson. digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00117&gar Håper noen kan hjelpe meg å finne hans fødsel.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKan det være denne karen? Er ikke lokalkjent i Sverige.Anders Gustaf ANDERSSON VIKLUNDEvent(s): Birth: 09 Aug 1875 Place: Soderbarke, Kopparberg, Sweden Christening: 15 Aug 1875 Place: Soderbarke, Kopparberg, SwedenParents: Father: Anders VIKLUND Mother: Anna Christina PERSDRSource Information: Batch Number: C410775 Source Dates: 1827 - 1882 Film or Fiche Number: 221240 Collection Details: Soderbarke; Svenska KyrkanMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Gustav Andersen i Idd 1900:LenkeHer står navn på barna og mulig du da kan finne faddere ved barndåper som kan gi spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Gunn:Jo det kan kanskje se sånn ut, men da var Gustav veeeeeldig ung når han giftet seg, eller så er fødselsåret feilMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei og takk for rask respons. Se innlegg 38721. Der er barna til Gustav og Augusta Gustav og Augusta giftet seg i Moss 14/3-1897. Han var da stenhugger på Nes på Jeløy. Der blir det oppgitt at han er født i Frendefors i 1874. Konfirmert samme sted i 1889. Hans far skal være skredder Johan Andersson. (beklager at det gikk litt i surr og at jeg ikke la inn dette med en gang.Anna Petterson døde i Idd i 1901. Det oppgis da at hun var født i Gøteborg i 1835.Fra kirkebøker fra Frendefors er det nå funnet en Gustav som kan være rett person: Problemet er at der blir det ikke oppgitt noen barnefar. Anders Gustav,1.Barn. Mor: ugift Anna Maja Petterson. Faddere: Elisabeth Petterson og Maja selv. Det er alt som står.Jeg skal se nærmere på den Anders Gustav du har funnet her,Lars Ove.Takk igjen for at dere tar dere tid til å hjelpe.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant en Gustaf Andersson f.1870 i Frendefors. Mor er Johanna Petersdotter f. 1831. Far er Anders Johan Johansson f 1841 i Gestad. De bor på Långbo i frændefors i 1890. Da kan det stemme med din vielse på dem Gunn. Får lete mer. Dette er bare et forslag. De har også en sønn som heter Johan f. 1874. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det var noe annet. Fant en Anna Maja Petersdotter f. 1836 i Frændefors. På adressen Stærkebo. Barn Alfred Thunberg f.1868. Johannes Petersson f. 1871 og Anders Andersson f. 1874 i Frendefors. Hun står oppført som ugift. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Oi så flott. Her ser det ut til at det kan være rett familie. Jeg har tenkt at det må være en Alfred i nær familie,pga de to første barna,Alfred og Alfrida. Men da sønnen Gustav Ludvig Waldemar Frankel blir døpt i Idd i 1901 var faddene stenhugger Amund Nilsen, Olava Strand og Alfred Andersson. Olava og Alfred er gift og bor også i Idd i 1900. Jeg har nok tenkt det så enkelt at Alfred Andersson kan være en bror av Gustav. Men her ser det heller ut til at det kan være en annen Alfred som er broren.Vil nok tro at det er riktig familie siden de også bor på samme sted i 1900.Igjen takk for at dere tar dere tid.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det er Alfred i Gunn sin link som er broren. Artig at tre brødere har forkjellige etternavn. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Ja det ser vel ut til at det er tre forskjellige fedre her! Spørsmålet er om hun giftet seg med noen av disse mennene. I FT 1900 står det at hun er enke. Prøver å finne dem innflytta til Norge. Kanskje var hun gift da. De kom vel en gang etter 1889 i allefall,siden Gustav er konfirmert i Frendefors.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Finner en Frans Johan Thunberg f.19/11-1838,Tuna,Sverige. Han er ugift og kom fra Kalmar. Attestert 16/12-1886. Han er jo en kandidat som far til Alfred.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det finnes en Per August Thunberg Andersson f 1847 i Rødberg i Gøteborg. Han kan jo skjekkes ut . Han står som gift, men ensom i famlien. Anna står som ugift, men jeg ville skjekket det. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Frändefors er et sogn/församling i landskapet Dalsland, Älvsborgs län (i dag Västra Götalands län).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Frändefors, Älvsborgs län. er nå en del av Vänersborg kommune og ligger nordover ved Väneren (den store innsjøen) [url="http://www.venersborgsslektforskare.se/>http://www.venersborgsslektforskare.se/Register over Svenske avskrifter. http://www.slaktdata.org/search/index.php?p=list Frändefors har dessverre ingen avskrifter.Nettidningen Røtter. http://www.genealogi.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Avståndstabell Vänersborg - Åmål 87 km Vänersborg - Karlstad 160 km Vänersborg - Mariestad 118 km Vänersborg - Uddevalla 31 km Vänersborg - Göteborg 88 km Vänersborg - Helsingborg 323 km Vänersborg - Stockholm 413 km Vänersborg - Malmö 365 km Vänersborg - Oslo 250 km Vänersborg - Borås Djurpark 108 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Her fins Anders Gustav som født på linje 147. Legg merke til morens alder, oppgitt til 38, som stemmer med fødselsår i FT1900.

bilete0847.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

En bekreftelse på at 36 er riktig. Og plassen. Ser du hvem som er far til de andre guttene? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Anna Maria (Maja) Pettersdotter født 16.7.1836, døpt 17.6 i Frändefors i Älvsborgs län (Dalsland). Foreldre: Bruker Petter Petterson og hustru Britta Eriksdotter på Stärkebo. Faddere: bruker Anders Larsson Stärkebo og hustru Maria Olofsdotter på Cathrinedahl. Anna Maria giftet seg aldri, men fikk flere 'uekte' barn. Hun bodde på Stärkebo i Frändefors fra hun var født og til hun flyttet til Norge, ant. i 1895. Jeg har ikke lett i Innv. svensker her på Digitalarkivet.Jeg har fulgt henne og barna i husforhör fra 1876 til 1895. Hun er i hele perioden piga og innlosjert.Jeg har funnet følgende barn (dåpsbøkene er ikke tilgjenglige på genline i denne perioden):Dotter oäkta barn Charlotte Andersdtr f 20.2.1859 (henne kunne jeg vel finne dåpen til, men har ikke tid akkurat nå).Datter oäkta barn Johanne Anderdtr f 10.9.1878Alfred f 28.1.1868Johannes f 30.9.1871Anders Gustav f 23.9.1874Datteren Charlotte flytter hjemmefra i 1878, det står mer etter henne, men dette er uleselig.I 1881-85 er bare Alfred, Johannes og Gustav hjemme hos moren. Johanne f 1878 er mulig død.I 1886 – 90 er det første gangen guttene er skrevet inn med etternavn. Alfred har navnet Thunberg, Johannes heter Petersson og Anders Gustav Andersson. Alfred er i arbeide på en gård i Frändefors.Anders Gustav Andersson flyttet fra Stärkebo 16.8.1894, og arb. 1895 i Norge (innført i husforhöret 1891-95)http://www.idd.no/karlsholm.htm Det var her de bodde i 1900, huset er bygd av Karl Zeylon som også bodde der i 1900.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Charlotta gifter seg med Jan Pålske f. 1854 jordbruker fra Åmål. De har barna Johanna 1878 og Frans 1881. De bor Stærkebo.Pålske Jansdotter, Johanna Kvinnaf. 11/9 1878 i Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 17/8 1893 från Stärkebo, Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgePålske Jansson, Frans Oskar Manf. 17/1 1881 i Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 17/8 1893 från Stärkebo, Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland) till Norge Pålske Andersson, Jan Manf. 1/6 1854 i Åmål, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 17/8 1893 från Stärkebo, Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland) till Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.