Gå til innhold
Arkivverket

[#39693] Skifteopplysninger Nordhordland


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Nils Hansen Refsgard - 22. oktober 1846 til tre sønner Mons N. Refskar, Gunder N. Haukeland og Knud N. Moldeklev.Knut Eriksen Birkeland - sluttet 20. juli 1829 til enke Ingeborg Olsdatter og barna Erik, 12, Marte, 6, Ingeborg, 3, og Magdeli, 22 uker.Knut Olsen Birkeland - sluttet 4. januar 1833 til enken Brite Askildsdatter og sønnen Askild, 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Yngve, da er Nils Hansen Refsgard OK. Jeg er også på jakt etter hans kones foreldre. Hun skal være født i 1769 ved navn Ane Knudsdtr Birkeland. Det er jo mange Birkeland-gårder. Noen ide? Jeg får lete andre steder.Mvh -Arnfrid i Kjelderen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Anne Knutsdatter er ifølge Bygdebok for Mæland, Bind 1 s.584 ifra Birkeland på Radøy. Hun er da døpt i Manger 29.9.1769 av foreldre Knud Pedersen og Walborg Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Paret er trulovet ved Manger 8.mai 1766,begge ser ut til å komme fra Biørcheland. Skulle du komme lenger tilbake på Walborg Andersdatter Arnfrid, så er jeg interesert i eventuelle opplysninger.Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Torleif,det ser ut for at fedrene til Knut og Walborg er de jeg har søkt etter i Lenkemen det foreligger ikke skifter. Er det noen som har tilgang på bygdebøker for det aktuelle området?Er du forresten i slekt med de på Gaustad og Rifsgård? Hvem var din forfar, Ole og Berta på Gaustad var min manns besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Sleng over e.mailadressa di til. torl-o krøllalfa dott noMuligens du har noen spor til meg.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Torleif, du må sende mail til meg, da din adr var mangelfull,så ser vi at Anes bror Per bor på Birkeland i 1825 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Valborg Andersdatter Birkeland (Radøy) var datter til Anders Johannessen Birkeland f. ca. 1705 d. 1785 og kona Siri Sjursdatter Sletta (Radøy) f. ca. 1706 d. 1775 på Birkeland LenkeSiri var datter til Sjur Nilsen Sletta f. ca. 1671 på Nordeide i Høyanger, nevnt 1707-1720 på Sletta på Radøy gift med Valborg Rognaldsdatter Berge i Høyanger. Sjur var sønn av Nils Sjursen Nordeide f. ca. 1631 d. 1707 og første kona som vi ikke kjenner navnet på. Det ble holdt skifte etter avdøde mann Nils Sjursen Nordeide den 9. og 10. november 1707. Arvinger var enken Mari Sjursdatter og deres datter Lukris Nilsdatter. Av første ekteskap hadde Nils disse barna: Ole Nilsen Sletten (Radøy), Rognald Nilsen Sæbø (Høyanger), Sjur Nilsen Sletten (Radøy), Peder Nilsen Austrheim (Høyanger)og Gjertrud Nilsdatter Austrheim (Høyanger). Det ble holdt skifte etter Gjertrud Rognaldsdatter Berge f. ca. 1669 d. 1732 den 27. oktober 1732. Det var søsknene hennes som arvet, deriblant søsteren Valborg Rognaldsdatter som bor på Sletten i Lindås prestegjeld (men ligger idagens Radøy kommune).Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Anno 1722 d/en 4 Maj er holdet almindeligt Vaar- Restantz- Skatte og Sage-Ting med Herløe Schibbredis Almue paa Tingstedet Frechau nærværende Kongl/ig Maj/este/ts foget over Nordhordleehn og Wos S/igneu/r Jens Lem, Bøidelensmanden Anders Tveten og edsorne og tilforordnede Laugrettesmænd, Nils Dale, Mons Frechau, Ole Bredvig, Ole Bragstad, Joen Heggøen, Ole Haatoft, Mikkel Blom, Stephen Berland, med mere Tingsøgende Almue, (...)Dernest fremstillede sig for Retten Johannes Gudmundsøn Toschøe som hafde erlanget deris Kongl/ig Maj/este/ts allernaadigste Brev og tilladelse at maa egte sin trolovede festemøe Marie Johansdatter Bierkeland af dat/o Kiøbenhafns Slot d/en 20 Martj 1722 og begierede at hands tvende indkaldede Vidner Jonas Toskem og Gudmund Hielmen maatte edelig afhøris og forklare om deris Slegtskab; hvilke begge for Retten møtte og et efter andet edelig og enstemmig udsagde: at Johannes Gudmundsøn Toschøes Moderfader Knud Toschem, og *Marrite Johansdatter Byrkelands faderModer Marrite Gielmen Vare Sødskende og saaledis Johannes Gudmunds/øn Toschøe og *Marie Johansdatter Børkeland hin anden udi 3die lige led beslegtede: dette begierede Citanten under Rettens forseigling beskreven til Tingsvidnis erholdelse som Retten consenterede.Anders Johannessen Birkeland f. ca. 1705 var sønn av Johannes Halversen Birkeland f. ca. 1665 på Hjelmen i Øygarden, nevnt 1701 på Birkeland. Johannes var sønn av Halver Gudmundsen Hjelmen f. ca. 1631 d. etter 1701 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&gardpostnr=1994&personpostnr=1994#nedre>Lenke og første kona hans Marta som var søster til Knut Toska. Det ble holdt skifte etter Anders Johannessen og Maria Johannesdatter Birkeland sin barnløse søster Anna Johannesdatter i 1778 og der er alle søsknene og deres etterkommere oppført:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Kenneth,jeg har funnet dette i tingbøkene, og ditt innlegg bekrefter ytterligere at Valborg og Hans var søsken.'178520. Et Skjøde fra Anders Johan/n/esen Bircheland med fleere til Hans Andersen Refsgaard paa 18 M/ark Smør 6 K:der Malt og ¼ Faars Leje i G:den Moldeklev No: 91 indberegnet hans egen Arve lod deri, datr: 14de Febr: 1785 Kjøbe Sum/m/en 37 Rdlr 3 mrk.17867. Et Deele Brev af 16de Maji 1786 efter Anders Johannesen Bircheland, hvorved af 2 Pd: 6 M/ark Smør og 12 Kander Malts Leje i Grindem No: 52 blev udlagt til hver af de 3 Sønner Johannes Andersen Dalland Sivert Andersen Manger og Hans Andersen Refsgaard, saavelsom Datteren Walborg Anders Datter gift med Knud Pedersen Bircheland 13 ½ M/ark S:r og 3 K:der Malt indf: f: 702'Da har jeg følgende:Hans Andersen Rifsgaard gm Ingeborg Nilsdatter Boga. Ingeborg Nilsdatter Boga ble født 1746 og døde 1836-02-16.Knut Pedersen Birkeland gm Valborg Andersdatter.Jeg skal studere det du skriver litt nærmere.Mvh Arnfrid på trappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kenneth, (11) Dette er også min morsslekt:min morfar og min grandonkel skriver i 'Ættebok for Kyrkjebø' atNils Sjurson Nordeides 1. kone trolig var NN (Lukris? merkn. Namn ukjent) Ellingsdatter Berge (1640?-1690?).Valborg og Gjerruds foreldre synes også noe usikre, men det står Rognald Jensson Østerbø g 1. gng med Gjertrud Alvsdtr Berge og 2. gng Synneva Jonsdtr. Både Gjertud og Valborg er med andre konen.Jeg må sjekke koreksjonene til ætteboken nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Bygdeboken fra 1963 bekreftes det at Nils 1. kone var Lukris Ellingsdatter, men Berge-navnet er tatt bort, men det kan selvsagt forsatt være feil i dataene. I beskrivelsen av Ytre Berge, er det heller ikke mye om Elling, kun at han var en sønn av Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.