Gå til innhold
Arkivverket

[#39698] Simon Arnesen og Live Pedersdatter på Kjøsterud - var de fra Eiker?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Live Pedersdatter ble i 1791 gift med Simen/Simon Arnesen. Hos Eiker historielag heter det at de kom fra Krogstadelva, altså i Eiker.Men hvem var deres aner?Dette er en kortversjon av siste innlegg i tema #31031 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=31031&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=40&antinnlegg=17#anker>LenkeDet kan med fordel også sees i sammenheng med temaene #12740 Lenkeog #39351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

DA, døpte i Eiker: Simen Arnesen dpt. 11/3 1770 Eiker, Arne Simonsen Krogstad og Johanne Johannesdt.DA, døde i Eiker: 22/77 1774 gårdm. Arne Simonsen Krogstad, 51 år og gift.FS: Arne Simensen gift 8/10 1752 Eker med Johane Johannesdt. Arne skal være født ca. 1729 - død 22/7 1774 Eker. Foreldrene hans het Simen Pedersen og Anne Arnesdt. (Finner ingen foreldre som heter det i Eiker som får en sønn Arne.)Johanne skal være dpt. 14/10 1731, foreldre Johannes Gulbrandsen og Ragni Osldt. Finner heller ikke henne i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Simon Pedersen fca. sept. 1691 Krogstad, N.Eiker av foreldre Peder Pedersen og Gunnild Simonsdt., ble gift 16/6 1720 Haug krk. Buskerud med Anne Arnesdt. fca. 1693 Horsrud i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Bra, Berit. Men er det ikke rart at hverken Arne eller Johanne er registrert som døpt? Kan de begge være døpt utenfor Eiker, tro?Ellers bekrefter du hovedtrekkene i min lille arbeidsteori. Det at to kommer til samme resultat uavhengig av hverandre, ser jeg som en styrke.Så var det Live Pedersdatter da. Og hvilken forbindelse hadde de til Brekke, tro? (#31031 (17)).Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er ikke Haug krk. navnet på kirken i nedre Eiker ? Men hva med Fiskum krk.. Der ligger ikke krk.bøkene inne i DA.Om du ikke allerede har gjort det så sjekk debattene 4110 og 32502. Mulig det er flere, men det sjekket jeg ikke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Torgeir.Jeg går ut i fra at du søker anene til ekteparet Simen Arnesen og hans første kone Live Pedersdatter.(Simen ble nemlig 2. gang gift på Eiker 28. juli 1808 med Eli Larsdatter fra Vinnes på Eiker - datter av Lars Johannesen og Aase Fredriksdatter.)Simen er som du selv har funnet døpt i 1766 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=eikdpnr8&gardpostnr=383&merk=383#ovre>Lenke som sønn av Arne Simensen og Johanne Johannesdatter.-------Om Simen Arnesens aner:Vi vet Simens far døde i 1774 'gårdm. Arne Simonsen Krogstad, 51 år og gift.' - Altså var han født ca. 1723. (Han finnes ikke i kirkeboken.) Vi vet også at Arne Simensen var nevnt som bror av Hans Simensen Krokstadeie som det skiftes etter i 1770. Denne Hans begraves 43 år og 5 måneder gammel i august 1770. - Og det passer ikke så dårlig med denne dåpen. LenkeLegg merke til at Hans Arnesen Hobbelstad er fadder for dåpsbarnet Hans i 1727. Her er det en kobling til Arne-navnet. (Som ikke var så hyppig brukt på Eiker på denne tiden.) Og følger vi den tanken videre... så finner vi atter Hans Hobbelstad som fadder for Simon Krogstad Lenke - Og da får vi vite at Simen Krogstad het Simen Pedersen Krogstad. - Og da er jo ikke veien så lang til denne vielsen: LenkeAt vi er på rett spør bekreftes i dette skiftet:Skifte på Horsrud 27/7-1734Arne Arnesen er død - enke er Maren Pedersdatter.Etterlatte barn:1. Michel Arnesen myndig2. Hans Arnesen myndig3. Arne Arnesen myndig4. Anne Arnesdatter gift med Simen Pedersen Krogstad5. Mari Arnesdatter gift med Arne PovelsenDessuten sies det i 1751 (når det nok en gang skiftes på Horsrud etter Arne Arnesen (han som er nr. 3 på skiftet over)) at Simen Pedersen Krogstad er gift med avdødes søster.-----Når det gjelder Arne Simensen (f. 1766) sin mor, Johanne Johannesdatter - så er jeg rimelig sikker på at hun er f. 1741 som datter av Johannes Jensen Krogstad (død ca. 1745) og Marthe Halvorsdatter (død - 1772).---Så kommer vi til den godeste Simen Pedersen Krogstad som ble gift med Anne Arnesdatter.. Hvor kom nå han i fra? - Og her må man holde tunga rett i munnen. For det var en del Simen Pedersen-er rundt Krogstad på 1700-tallet.Det er ingen tvil om at 'vår' Simen Pedersen er døpt 20. sept 1691 som sønn av Peder Pedersen Krogstad og Gunhild Simensdatter Lysaker. Det skiftes etter Peder Pedersen i 1725. Peder begraves 15 apr 1725, 74 år, 2 måneder og 3 uker gammel. På det nevnte skiftet fra 1725 er Simon uteglemt (eller det er feil i min transkripsjon) skiftet nevner nemlig følgende barn av Peder og Gunhild:1. Amund Pedersen - myndig2. Gunder Pedersen - myndig3. Augustinus pedersen - myndig4. Gjertrud gift med Arne Arnesen Grefsrud5. MartheSimen er altså ikke nevnt som barn her - det KAN være en feil i transkripsjonen - han er likefullt en sønn - det er mangt som bekrefter det - bl. a. når det skiftes på Krogstad Nedre i 1753 etter Gunder Pedersen - så sies det at avdødes barn hadde Faderbroder Augustinus Pedersen Lysager Nedre, Faderbroder Simen Pedersen Krogstad, og Fadersøsters mann Hans Clausen Korsgården. (Sistnevnte var gift med nummer 5 i skiftet over.)---Da står vi klar med denne anerekka etter den Simen som havna på Kjøsterud, satt opp etter Stradonitz system:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk igjen, Jon, for overveldende svar. Er så vidt innom og skal sette meg inn i dette i ro mak så snart jeg får anledning.Tør nesten ikke håpe på hjelp til å kaste lys over Live Pedersdatters aner. Men dette må da være nyttig for andre enn meg, tenker Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Bare et lite spørsmål til Simon Arnesens anerekke (6):Hvis hans oldemor het 9. Gunhild Simensdatter Lysaker, hvilken Peder Pedersen var det da som 19.10.1690 giftet seg med Siri Christoffersdatter? LenkeHilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Torgeir!ang. innlegg nr. 9 - Vet ikke.Jan!ang. innlegg nr. 10 - Takk! Da var det feil i min transkripsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det hadde jo vært moro å 'knekt nøtta' Live Pedersdatter.... men jeg trur jeg må gi opp for i dag...Live Pedersdatter er jo i 1801 er gift med Simen Arnesen Kjøsterud. Live sies å være 30 år i 1801. Da er hun å finne her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10602&gardpostnr=9&personpostnr=119&merk=119#ovre>Lenke(Samme sted står det forøvrig at hennes svigermor er 70 år gamle Johanne og at svigermorens 2. ektemann er 50 år gamle Hans Pedersen. Det ser ut til at Lives svigermor vies i 1775: Johanne Johannesdatter og Hans Pedersen: Lenke )---Den eneste passelige konfirmant på Eiker skulle da bliLive Pedersdatter Brekke f. ca. 1766....det KAN naturlivis være riktig.... LenkeI såfall har hun vel søsknene:Anders Pedersen Brekke f. ca. 1765: LenkeKirsti Pedersdatter Brekke f. ca. 1760: LenkeMen jeg synes dette er syltynt - alt for tynt til å konkludere...---- Live og Simen vies på Eiker i 1791: Lenke De døper tvillingene Arne og Peder på Eiker 20 nov 1791:Arne: LenkeFaddere:Margrethe Krogstad,Kirsti Pedersdatter,Ole Pedersen Lysaker,Jacob Andersen,Peder Olsen.Peder: LenkeFaddere:Sidsele Lysager,Else Pedersdatter,Peder Larsen,Lars Pedersen,Erik Gabrielsen.Senere døper de Anne på Eiker 17. mars 1793: LenkeFaddere:Marthe Olsdatter Krogstad,Else Pedersdatter,Johannes Arnesen Krogstad,Peder Olsen Krogstad,Ole Hansen Krogstad.----Jeg ser naturligvis at det er flere Pedersdøtre og Pedersønner blant fadderne, men jeg får ikke kabalen til å gå opp likevel. Kanskje andre lykkes.---Så kjøper de Kjøsterud...Og den 16. desember 1795 - døper de sønnen Arne i Bragernes: LenkeI 1803 får de Johanne - LenkeOm jeg skulle tippe ... så het Live Pedersdatters mor Anne. - I såfall har de 'fulgt boka' hva oppkalling angår.Det står jo en del om Simen og Live her: Lenke----Jeg må nok kaste inn håndkledet og innrømme at jeg nok ikke aner hvor Live Pedersdatter kommer fra. Men et ørlite tips.... (uten at jeg vet om det er noe hold i det..)Else Pedersdatter som er 39 år i 1801 (Altså født rundt 1762) er å finne her i 1801. Lenke - Hun kalles Else Pedersdatter Brekke i Hokksund når hun i 1800 blir gift med Rasmus Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.