Gå til innhold
Arkivverket

[#39700] Hjelp til kirkebokoppslag Folden prestegjeld


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Anne Paulsdatter fra Sel anneks i Vågå prestegjeld skal etter sigende ha bodd hos sin sønn Peder på gården Bratfjord i Rørstad sogn, Foldens prestegjeld i Nordland Lenke da hun døde, trolig i 1864.Kan noen hjelpe med å slå opp i gravferdslista i kirkeboka for gjeldende sogn, og sjekke om Anne Paulsdatter faktisk finnes oppført der ?Jeg ønsker opplysninger om dødsdato og -sted, og i særdeleshet alder ved død, eventuelt fødselsår dersom det er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHun og mannen Ole Pedersen er nevnt som foreldre til Peder Olsen på Brattfjord familie nr. 17, men det står ikke noe om at Anne, var med sønnen til Nordfold.Peder og konen, kom fra Sell i Gudbrandsdalen i 1848 ifølge det som står der. Har du ikke boken kan jeg skrive av opplysningene om Peder og hans to koner og 15 barn.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg takker så mye for tilbudet, Steinar, men jeg har opplysningene om Peder og hans koner/familier.Det er moren Anne Paulsdatter jeg sliter med å hjemfeste her i Sel. Anne Paulsdtr. og Ole Pedersen giftet seg i 1811, men alder ved vielsen er ikke oppgitt. Derfor må jeg finne dødsfallet hennes for å få en anelse om når hun kunne være født.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvis du er sikker på at hun kom fra Sel, så er det vel ikke så mange andre enn den 10 år gamle husmanndsdatteren Anne Polsdatter på 'Breden' i Sel i Vågå å velge på i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10515&gardpostnr=173&sokefelt=skjul>LenkeI 1801 var det også to andre ved det navnet i passende alder i Vågå: Den 12 år gamle Anne Poulsdatter på 'Svee' i Vågå sogn Lenke og den 12 år gamle Anne Poulsdatter på 'Harloug' i Hedalen sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for innspill, Frank.Jeg har nå funnet det dødsfallet jeg var ute etter: Anne Paulsdatter døde i 1864 hos en annen sønn, Paul, på Djupvik i Lyngen prestegjeld. Hun ble 78 år gammel ifølge kirkeboka.De to andre du nevner, døde som legdelemmer hhv den 19. des. 1865 på Karlstad i Heidal, 75 år gammel, og 24. sep. 1871 på et Øieeie i Vågå, 80 år gammel.Så vet jeg at den 10 år gamle husmannsdatteren under Breden i 1801, ble gift i Nord-Fron.I ft-1865 finnes ei Anne Paulsdatter, 75 år gammel, enke og legdelem på nordre Ekre i Heidal. Dette kan ikke være hun som døde i Heidal i desember 1865.Det er ikke noe som skulle tilsi at Anne Paulsdatter som døde i Lyngen, ikke var fra Sel, men jeg begynner å tro at hun fra et annet prestegjeld likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.