Gå til innhold
Arkivverket

[#39703] Ole Fransen Dampe født ca. 1754 - hans forældre?


Gjest Laila Nørgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Nørgaard

Ole F. Dampe og en mulig bror Jacob Fransen Dampe født ca. 1767 - begge rejste til København før 1787 og fik sandsynligvis borgerbrev som skræddere der. Jeg søger deres forældre i Norge - muligvis i Kristianssand. Har søgt på familysearch, men det giver ingen personer med navnet Frans Dampe, som faderen jo må hedde. Emnet har i 2002 været bragt i dette fora af Jonna H. Lau - så jeg er bekendt med de svar hun fik. De giver desværre ikke svar på spørgsmålet om forældre til Ole og Jacob Dampe. Håber på lidt hjælp - Venlig hilsen Laila Nørgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Nørgaard

Hej igen Jeg følger op med at bringe, hvad jeg har kunnet samle via nettet og oplysninger givet af Berit Knudsen til Jonna H. Lau.Thorbjørn Dampe og (hustru )Børn: 1. Ole Thorbjørnsen Dampe f. 1691 Frederikshald g.m Petronella Mølmarch Pedersdt. (før 1727) – død mel. 1733-1737 g. 2.gang m. Ingeborg Munthe Iversdt. Lem (før 1738) 2. Hans Thorbjørnsen Dampe f. ? d. 1746 g.m. ?1.1 Petter Olsen Dampe f. 1727 24/1 Valle, Vest-Agder 1.2 Giertrud Olsen Dampe f. 1728 27/1 Valle, Vest-Agder 1.3 Petter Ursin Olsen Dampe f. 1729 4/9 Valle, Vest-Agder 1.4 Michael Olsen Dampe f. 1730 13/10 Valle, Vest-Agder 1.5 dreng Dampe f. 1732 d. 1732 1.6 pige Dampe f. 1733 d. 1733 2. ægteskab 1.7 Thorbiørn Olsen Dampe f. 1738 24/5 Valle, Vest-Agder 1.8 Povel Andreas Olsen Dampe f. 1742 19/9 Valle, Vest-Agder 2.1 Berthe Cathrine Hansdt. Dampe f. 1711 24/7 Hof, Vestfold 2.2 Ole Hansen Dampe f. ? – gift m. Dorothea Jacobdt. Kaae (f. 1725 Christiania) Købmand i Christiania 2.2.1 Anna Mathea Dampe f. 1750 dbt. 25/12 Christiania, død 1810 gift 1779 med Andreas Munch Borchenius? Peter Dampe f. 1719 11/8 Frederikshald gift 1752 med Mette Catharina Blix? Jacob Dampe f. ? gift med Maren Thomaedt Wiborg, født 1705 Børn ?????: Bolette Jacobsdt. Dampe 1730 – 1810 Kristianssand, Vest-Agder Niels Jacobsen Dampe f. 1748 30/11 Kristianssand Maria Lovise Jacobsdt. Dampe, gift 1774 Arendal, Aust-Agder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

1). Ole Torbjørnsen Dampe og 2). Hans Torbjørnsen Dampe i Fredrikshald hadde en sikker og to meget sannsynlige brødre, alle i Fredrikshald:3). Niels Torbjørnsen Dampe, borger,4.) og 5). Tor Torbjørnsen og Christen Torbjørnsen, som begge i ligningsmanntallene for 1720 og 1721 står oppført sammen med Hans Torbjørnsen (Dampe).Til samme familie hører sikkert dem Ole Torbjørnsen som bodde på Halden 1664, året før byen fikk kjøpstedsrett, da 22 år gammel, samt hans far, Torbjørn Torstensen, da 60 år gammel.Men faren til de 3 à 5 brødrene Torbjørnssønner må ha vært borgeren og trelasthandleren på Fredrikshald, Torbjørn Hanssen. I tillegg til trelasthandelen var han også er periode skipper, og i 1700 drev han i tillegg skipsfart, dvs rederi. År 1700 var han verge for sine 8 -- otte - morløse umyndige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Nørgaard

Tak for svaret - Dampe er åbenbart en lidt større slægt end jeg først har antaget.Mit og Jonnas problem er, at vi ikke kan finde forbindelsen til Dampe slægten. Ole Fransen Dampe og Jacob Fransen Dampe kalder sig begge Dampe, men er kun 'døbt' Fransen - se innlegg 47253 i dette fora.Forældrene er Røyert Frants Olsen og Anna Gertrud Nielsdatter - viet i Vor Frelser Kirke (Olso) der er deres børn også døbt. - ingen Dampe optræder som faddere.www.genealogi.no/kilder/tollere angiver Frantz Olsen Tollrorskarl i Christiania 60 år i 1776 !Ved hans død 1779 i Oslo står der 50 år !Ole Brynilsen og Kari Fransdatter får i 1725 en søn døbt i Oslo kaldet Frans - ingen Dampe nævnt.Måske skal forbindelsen til Dampe søges via moderen Anna Gertrud Nielsdatter.Vh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest laila nørgaard

Jeg har nu gennemgået forlovere og faddere ved Frans Olsen (Dampes) og Anna Gertrud Nielsdatters trolovelse og ved deres børns dåb. Jeg mangler forældre til begge.De eneste(mulige)familiemedlemmer jeg kan se er: Forlover 1754 E. Gulbrandsen - kan være svoger til Frans Olsen (Aker mandtal 1762: Rødtvedt, selvejer Erich Gulbandsøn og Karen OLESDATTER) og Christen Nielsøn evt bror til Anna Gertrud.Faddere 1755: Niels Leuch og hustru Cathrine Heltzen, og deres datter Elonora Leuch - er de familie eller ????? populære faddere pga. deres status.Senere er der andre Leuch, som faddre, samt Hans Wang og hustru Joh. Edvardine Munch, hendes søster Catarina Munch Faddere 1757 Fru Magd.? Blix - er det Mette Cath. Blix gift med Peder Dampe, købmand i Christiania - og bror til Frans Olsen Dampe ????? Peder skulle være født i Frederikshald 1719 d. 11/8, skal det findes under Halden, jeg er ikke så god til at søge 'på norsk'. Måske er den ikke lagt på nettet endnu.Håber på lidt hjælp til alle mine spørgsmål, eller blot nogle af dem.Vh - fra det kolde og regnfulde Danmark :) Laila Nørgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

til innlegg 4: Det viser seg helt korrekt at Torbjørn Hanssens [Dampe] far het Hans Torbjørnsen, og var borger i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell-Erik Andal

Det er også en Anthe(?) Dampe gift med Niels Nielsen d.y., apoteker i Drammen, født på Bragernes 8.11.1707 og ble gift med Alhed Dampe (ca. 1715 - ca. 1771). Har noen noe informasjon om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.