Gå til innhold
Arkivverket

[#39707] Pernille Nilsd. enke etter Nils Pedersen Hassel Jernverk i skifte 1701 Eiker


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Pernille ble gift med Smed Anders Jonsen/Jensøn her muligens trolovet i 1701 her kalles hun Arnesd. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=eikvi04&gardpostnr=345&merk=345#ovre>Lenke ,..Pernille hadde muligens to barn fra før ; Nils Pedersen gift med Kristine Larsdatter 11/8/1720 Lenke Karen Pedersd gift med Nils Helgesen Li 15/9/1720 LenkeHar ikke klart å finne ut når Nils og Karen er født ,..Anders og Pernille fikk følgende barn ; Aase i 1701 Lenke Kiersten i 1704 Lenke Jens i 1706 Lenke Margrete i 1709 Lenke Peder i 1713 Lenke Har funnet følgende barn etter Nils og Kristine ; Ole født i 1720 Lenke Peder født i 1723 Lenke Har funnet følgende barn etter Nils og Karen ; Helle født i 1722 Lenke Helger født i 1722 Lenke Peder født i 1730 Lenke Abraham mulig tvilling Lenke Marthe født i 1732 Lenke Maren født i 1735 Lenke Eric født i 1740 LenkeDet er et par skifter som er aktuelle Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Noen skifter som berører disse:----Skifte - Hassel Jernverk skifte 18/9-1701Nils Pedersen er død.Enke er Pernille Nilsdatter.Etterlatte barn:1. Nils Nilsen2. Kari NilsdatterFormynder hennes trolovede festemand Anders Jørgensen----Skifet på Hære, plass skifte 26/6-1730Anders Jonsen smed ved Hasselverket er død.Enke er Pernille Nilsdatteretterlatte:1. Jens Andersen 25 år2. Peder Andersen 17 år3. Aase Andersdatter 29 år gift med Lars Knudsen Gaaserud4. Kirsti Andersdatter 26 år5. Grete Andersdatter 21 år -- Skifte Hassel jernverk skifte 10/8-1734 smed Anders Jonsen er død.Enke er Pernille Nilsdatteretterlatte barn:1. Nils Pedersen myndig2. Jens Andersen myndig3. Peder Andersen 20 år4. Karen Pedersdatter gift med Nils Helgesen Lie5. Aase Andersdatter gift med Lars Knudsen Komperud6. Kirsten Andersdatter gift med Hans Rasmussen Holteeie7. Grethe Andersdatter gift med Peder Tostensen UlvelandseieNB! Pedersen er riktig avskrift.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takker for nyttige skifter Jon !Det som uroer meg litt er at i skiftet etter Nils Pedersen i 1701 kalles barna Nils Nilsen og Kari Nilsdatterdette er naturlig nok etter farens navn Nils ,..i skiftet i 1734 er det to barn med følgende navn Nils Pedersen og Karen Pedersdatterdisse er de samme som gifter seg i 1720 over ..her har de Pedersen som navn noe som kunne tyde på at farens navn hadde vært Peder ,..om det er de samme barna er det litt pussig ,.. mulig det er en eller annen forklaring ,..Har ikke funnet ut når Pernille dør ,.men har gjort meg noen tanker om når hun muligens er fødthun får sitt siste barn i 1713 og viss hun da ut fra en biologisk alder ikke er noe særlig eldere enn 46 år , er hun født ca 1667 ,.. og viss det er den samme Pernille som vi finner som fadder fra 1689 og antar at hun da er ca 20 år , vil hun være født ca 1669 , hun er da muligens født mellom 1665 og 1672Kjenner noen til når Pernille dør ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tor Egil Fredriksen

Takker så meget Arnt!Da tyder det på at det er rett Pernille, er det mulig å tyde hvilken dag hun er begravet i 1744Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor E Fredriksen

Her er et par skifter som omtaler personer plasser nevnt i skiftene i (1), En Gunder Laersen Sperbechen muligens er dette han som blir omtalt som Gunder Smed i nevnte skifte i (1), [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk06021682&gardpostnr=1485&personpostnr=8366&merk=8366#ovre>Lenkeså til Lars Olsen Scheen nevnt i skifte (1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Finner en Niels Pedersen død 1741 muligens 46 år nr 5 Lenketrenger tydehjelp her, bla datoHar heller ikke en god kandidat for Nils i kirkebøkene for Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Det er en viss mulighet for at du må leite i kirkebøker fra Modum. Nykirke ligger ikke langt fra Hassel Jernverk, og om jeg ikke husker feil, så lå dette i Modum.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takker for nyttig innspill Asbjørn.Har ikke klart å finne begravelsen til Christina Lauersdt kona til Nils Pedersen (11) selv om hun skal være død 19.07.1740Karen Pedersdatter er 64 år da hun dør i 1761 født rundt 1697. (10)Niels Pedersen er 46 år da han dør i 1741 født rundt 1695 (11) hvis dette er rett Niels da,..Så hvis de er født i Modum er det ikke så lett å finne dem da kirkebøkene for denne perioden er borte ?Se min bekymring (3)Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor E Fredriksen

Har sakset denne posteringen fra tråd 74808 Jernverksslekten HenningSven Erling Fyhn Svensen, Nordhagavn. 17b 0491 Oslo, 11.1.2010 21:54 (81) Hallo igjen!Det kan se ut som vi er beslektet,Tor!!.Med tunga rett i munn får du dette: 'Din' Nils Pedersen er etter det jeg kan se av notater jeg har,sønnesønn av 'min' Nils Pedersen fra Fjerdingstad nordre,og som også kalles bare 'Skotselv'(ca.1639-1713)og Marthe Nilsdatter(ca.1632-1701,skifte holdt først 8/11-1706)Her er litt av teksten:'det er skifte 8.november 1706 hos Nils Pedersen i Skots- elven,etter avgangne Marthe Nilsdatter,mellom den gjenlevende mann på den ene side,og den salige kvinnes etterlatte barn,på den annen side.Med sin annen og gjenlevende mann,Nils Pederssen,hadde hun følgende barn,nevnt på skiftet:1.PEDER NILSEN,død ved skiftet,gift med Pernille Nilsdatter de hadde en sønn NILS og en datter KAREN.2.OLE NILSEN.Ved Hønenfossen i 1735.3.KAREN NILSDATTER,(ca.1665-1735)gift med hr. cornet Hans Rasmussen Fyhn(1656/7-1740)på Skjøl.4.TRON(D)NILSEN.5.ANNE NILSDATTER,gift med Morten Olsen Knive.6.MAREN NILSDATTER,gift med Anders Olsen Hefta,død ved skiftet. Løsøret ble verdsatt til 270 rdl.2ort.Håper du kan ha nytte av dette,Tor,selvom debatten kanskje dreier en smule.Som man ser av de skiftene Gunn la ut,er dette et veldig intrikat familie-nett som brettes ut .Din ane,Tor,Karen Pedersdatter,gift med Nils Helgesen Li,er sønn av Helge/Helle Halvorsen Li(ofte nevnt som fadder under navnet 'Helle Li')og Malene Reggertsdatter,som så er søster til Helle Reggertsdater,gift med Jens Nielsen Gram, skriver ved verket!!.De er søstere av den kjente Abraham Reggertsen,og det hører med til historien at Abraham og Jens er faddere for Hans Rasmussen Fyhns datter Åse den 3/11-1695(død 1731)og Maria den 8/8-1700(død 1773).Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Lenker til aktuelle skifter(2)Skifte - Hassel Jernverk skifte 18/9-1701Hasselske Jernverk Niels Pedersen 142Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23798/149>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23798/149Permanent bildelenke: Lenke (2)Skifet på Hære, plass skifte 26/6-17307a Hære Bakke Øvre Eiker Anders Janssøn, smed 20bPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23803/25Permanent bildelenke: Lenke(2)Skifte Hassel jernverk skifte 10/8-17347c Hassel Jernværk Modum Anders Jenssøn, smed 402Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23805/33Permanent bildelenke: Lenke(14)Marthe Nilsdatter(ca.1632-1701,skifte holdt først 8/11-1706)Skotselven Bakke Øvre Eiker Marthe Nielsdtr 243Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23798/249Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Som vi ser så er Pernilles mann ført som Nils Pedersen i skiftet fra 1701 , og som Peder Nilsen ved skiftet fra 1706,Tror nok at innføringen fra 1701 er feil ,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Mange takk til Sven Erlings (14) for postering så har jeg fått plassert Pernilles første mann. Og fått to nye utfordringer ,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei igjen,Tor og god påske!Hvis uttrykket'alt av interesse'kan brukes i denne debatten,får du litt til!!.Dette gjelder'min'Niels Pedersen Fjerdingstad/'skotselv's kone,Marthe Nielsdatter(ca.1632-1701,begr.ifølge Rosenberger 17/4,'3 uger efter Pasche',69 år gammel.)Marthe hadde først vært gift med Trond Christophersen som det ble holdt skifte etter(først så sent som i...)12/1-1669.De hadde 2 barn,Christopher Trondsen og Marthe Trondsdatter(som jeg lurer fælt på kan være kona til Abraham Reggertsen(ca.1650-1714,hun også død dette året!!)Dette er jo da din Pernilles svigermor som du sikkert skjønner.Litt til:'Fra et skjøte datert Skreppen(Modum)den 8/6-1740: Anne Nielsdatter(altså Pernilles manns søster),enke etter Morten Olsen Knive,nå boende på Nes i Eiker,selger til Tron(d) Christophersen på Skreppen i Modum 3 1/3 bismermrk. jordegods i Fjerdingsdal(Fjerdingstad),som hun arvet av sin avgangne mann,Morten Olsen Knive,uti de 6 2/3 bismermrk som var hans etterlatte sterbo ifølge skifte datert 25/7 og 1/5 henholdsvis 1733 og 1734.Håper du kan ha noen nytte av disse opplysningene,Tor!!. De har jeg fått av T.Solberg på Hønefoss,og tar jeg ikke mye feil,stammer disse fra hans egne undersøkelser i'Ruuds samlinger'.Artig om du kan få plassert Pernille i slekten Finne fra Skotselv og Kongsberg.Fortsatt god påske,med 'slektshilsen' Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei igjen!2 presiseringer:det kan leses som om det er Marthe Trondsdatter som er Pernilles svigermor,det er jo Marthe Nilsdatter som var det!!.Likeledes er Trond Christophersen i 1740 sønnesønn av Trond Christophersen med skifte den 12/1-1669!!.Jeg registrerer at Marthe med sin andre mann, Niels Pedersen 'd.e.'(1638/9-1713,begr.8/7-1713,'74 år 9 mnd.1 uke gammel')får datteren Karen ca.1665,for da denne begraves 27/1-1735,sies hun å være '70 år gammel'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Sven Erling og fortsatt god påske !Flott at den første mannen til Marthe blir kjent for meg , ser at barna Christopher og Marthe må være født før 1665 og etter ca 1652.Jeg ser av en dobbeltføring av en døp til barn av Bertel Leverby fra 1690 kan tyde på at Marthe Tronsdatter er gift med Povel LauridtzsønI den ene føringen er hun ført somMARTHA TRONSD.og i den andre føringen somMARTE POVEL LAURIDTZØNSHun er ført som fadder2 i disse føringene[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=71&filnamn=edop1683&gardpostnr=784&merk=784#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

(18)Tilbake til Pernilles opphav, om hun er mulig å plasser inn i familien Finne , så er det ikke helt enkelt å svare på det , det er ut fra dåpsføringer et stort sett av sammenfall men også fravær der kombinasjoner burde ha dukka opp ,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Etter et litt kryptisk svar i (21) kan jeg nevne at svaret bunner i at Sven Erling(18) sende meg tre kopier av kildestoff som omhandler en mulig kobling av Pernille til en familie Finne som holdt til på Kongsberg Eiker området .En av kildene er sakset fra NST Bind XXXII (32) Hefte IV OSLO 1990 (side 418-427)ArtikkelenSlekten Unger/Finne fra Skotselv og bergmannsslekten Finne fra KongsbergAv H.C. Finne (Henrik Carsten)Her gjøres det greie for en teori om diverse familie relasjoner .Bla settes det opp en oversikt over en mulig familie tilknytning der Pernille inngår,Han setter opp en følgende oversiktNiels Lauridsen Dynge f1635 d1691 gift 1) med NN Unger Gift 2) ca 1688 Margrethe Rasmusdatter DyngeBarn med NNChristen Nielsen f1674 d1717Kirsten Nielsdatter d1695Erik Nielsen til Kongsberg 1700 Anders NielsenOle Nielsen SpillemannPernille NielsdatterPeder Nilsen Smed Med 2) Margrethe RasmusdatterPowl NielsenKaren NielsdatterMargrethe Rasmusdatter gifter seg ca 1692 med Laurids Lauridsen Smid f1655 d1722Han har vært gift før med NNBarn med NNPowl LauridsenMichel LauridsenNiels Lauridsen og Laurids Lauridsen Smid er Brødre/halvbrødre medLaurids Hammersmed Hassel jernverk som far Mulig detter er samme Laurids Lauridsen Finne Hassel øde Sandsvær , skal ha vært gift to ganger med en kjent sønn fra hvert ekteskapdette i følge H.C. Finne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finnes også en eldre artikkel i et nr. av NST (ca. 1980) om Finne-slekta på Kongsberg Søvverk. Jeg har det nummeret et eller annet sted - og skal prøve å grave det fram. Tittel: 'Finne i vest og Hane i nord' - eller noe i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finnes også en eldre artikkel i et nr. av NST (ca. 1980) om Finne-slekta på Kongsberg Søvverk. Jeg har det nummeret et eller annet sted - og skal prøve å grave det fram. Tittel: 'Finne i vest og Hane i nord' - eller noe i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.