Gå til innhold
Arkivverket

[#39707] Pernille Nilsd. enke etter Nils Pedersen Hassel Jernverk i skifte 1701 Eiker


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Som nevnt i (23) fikk jeg tilgang til tre kilde utklipp , de to andre er;NST Bind XIV (14) hefte 3 Oslo 1954side 248-253Småstykker . Slekten (Finne) Unger på Eikerav Sven MoestueHandler om Christen Nielsen og hans etterkommere NST Bind XXIV (24) hefte 4 OSLO 1974Finne fra Risør og Kongsbergside 273-291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå nettopp funnet fram den artikkelen jeg nevnte i (25), men kan ikke umiddelbart se hvor relevant den er. Det er flere år siden jeg leste den, og jeg må derfor repetere litt først. Tittelen er ganske riktig 'Finne i vest og Hane i nord', og forfatteren er Henrik Finne (formodentlig samme person som har skrevet de øvrige artiklene). Ref.: NST Bind XXVII, hefte IV, 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

(24) NST XXVII Hefte IV er vist Tidsskriftets nummer fra 1980 , det ville vært fint om det er noe om Eiker Kongsberg og om det er noe om mitts fjerne opphav ,..Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at Henrik Finne omtaler en Stuutz Niels Persson (også kalt Niels Swenske) 'som kom fra Salta i Sverige, via Falun og Bærum til Kongsberg i Sølvverkets annleggsår 1623. Han hadde med seg sønnen Anders Nielsen, og senere, i 1625, kom også sønnene Lars Bødtger (Swenske) og Olaf Nielsen' (s. 323).Videre (samme side) skriver han:'Nye opplysninger viser at han sannsynligvis også hadde en fjerde sønn, Hans Nielsen Kock, sikker yngst av brødrene, nevnt hytteknecht i 1637 og 1639 og Ertzkjører i 1641 og 1642' (flyttet senere til Røros kobberverk).På s. 325 står det mer om ovenfor nevnte Olaf Nielsen, som var den første av denne familien som kom til Norge (Bærums verk 1604) - og at han senere også er kalt Olaf Nielsen Hassel.Ellers: På s. 324 presenterer H. Finne en hypotese om at Stuutz Niels Perssons sønn, Lars (Nielsen) Bødtger hadde en sønn Lars, som igjen var far til en Lars Larsen på Hassel Øde (nevnt i et regnskap for Kongsberg kirke 1662).Koblingen til Finne-slekta (igjen gjelder det Henrik Finnes hypoteser):1. Stuutz Niels Person.2. Anders Nielsen (ant. eldste sønn).3. Hans Andersen Finne/Schrøter/Schrøder, gift (2. gang?) 1647 med Anne Olsdtr. 'Kjøpte gården Mork i Hedenstad' (hadde broren Joachim/Jochum Schrøter). Kom fra Sverige i 1629 og 'bodde den første tiden på Hassel store i Hedenstad, hvor også flere av Finne-slekten hadde tilhold i disse år'.-------------Dette er noe av det persongalleriet som omtales - og som for øvrig er relativt ustrukturert presentert. Kan du bruke det til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg føye til at denne artikkelen oppholder seg ved de eldste kjente ledd av Finne-slekta, og den har et hovedfokus på navne-etymologi (Finne/Swede/Hane Kock).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takker hjerteligst for oppslag Oddbjørn(30) , min mulige Finne tilknytning går gjennom Lars Larsen og om han er som nevnt i (23) den samme som Laurids Hammersmed Hassel jernverk og at Pernille er mulig og plassere inn i søskenflokken i (23) ,Kommer tilbake med mine funn og tanker rundt døpssporene senereTor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Pernille og Peder hadde Kari til dåp 1693Lenke16930129 KARI PEDER NIELSØN SKODTZELVENFaddereNIELS PEDERSENS QUINDE (Betyr Marthe Nilsdatter, barnets farmor)KARI HANS RASMUSSENS ( Betyr Kari/Karen Nielsdatter barnets tante og barnefars søster)INGEBORE CLAUS FORMERS ( Betyr Ingebor Gundersdatter , evt familie relasjon ukjent)LAURIDTZ SMIDS (Betyr muligens Margrethe Rasmusdatter , barnemoders stemor/tante ) (23)KNUD VINTER ( Knut Clausen evt famile relasjon ukjent, gift med Maren Olsdatter)Hvis dette er Karen som gifter seg med Niels Helgesen Li i 1720 og som får sitt siste barn i 1740 , må hun være helt på grensen biologisk sett aldersmessigSom vi ser så er det Lauridtz Smids som kan være en mulig kobling til Pernille og søskenflokken sett ut fra fadderne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei, Tor og god søndag ettermiddag!Har du sett en dåpsinnføring fra Kb 1 Eiker 1683-1704, den den 9/6:(på side 16 i Rosenbergers transkripsjon!)ENEVOLD(FREDRIKSEN)SKREDDER ved SKOTSELVS barn PEDERFaddere:INGEBORG(GUNDERSDATTER)(CLAUS STEENSEN HENNING)MASMESTERS KONE,JOHANNE RASMUSDATTER(FYHN?,i allefall søster av Hans Rasmussen Fyhn på Skjøl,1659-1735,hun gift Iver Christophersen Bakken(dss Ullelands-bakke)(ca.1640-1700),PERNILLE NILSDATTER 'VED VERKET',LAURITZ SIMONSEN(ukjent for meg)KONSTAN(T)S(KONSTANTSEN?)HAMMERSMED.Har du denne,Tor??. Ps! i følge oppstillingen til H.C.Finne har Pernille en søster Kiersti Nilsdatter.HUn var gift med en viss TOLLEF JØRGENSEN 'ved Skotselv'(muligens den Tollef Jørgensen begr.2/1-1717,76år 2 uker og 3 dager gml.,i.e. f. ca.1640/1)Kiersti kan være den 'Kiersti,EILIF!(sic)JØRGENSENS kvinne fra Skotselv,'38 år 3 uker',begr.7/8-1694.M.a.o. født ca.1656!!!.Mvh Sven Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo igjen! Her gikk det som vanlig litt for fort i svingen, slik at unøyaktigheter snek seg inn. Skredderens patronymikon er JØRGENSEN,og har bl.a. et barn til dåpen den 2/2-1687!!.'ENEVOLD JØRGENSEN SKREDDER VED SKOTSELVENS BARN.Kan han være en bror av Tollef?.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takker så mye Sven Erling , hadde ikke Kiersti og Tollef sine begravelsesdatoer, det ser ut til at det er stor aldersforskjell mellom Christen Nilsen og Kirsten Nilsdatter ca 18 år ,Dåpen i (34)[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=edop1683&gardpostnr=699&merk=699#ovre>LenkeHar skiftet etter Kirsti herPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23798/133Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Tar med 2 meeeget interessante dåpsinnførsler til,Tor!. De kan jo ligge og modne i kveld.Som vanlig er disse person identifikasjonene helt og holdent basert på egne 'krysspeilinger' i min egen Kb 1 Eiker 1683-1702/04, som begynner å bli full av notater!!.1:Den 22/10-1693 døper RASMUS ANDERSEN KNIVE sin sønn ANDERS. Faddere er KIERSTI(NILSDATTER)TOLLEF JØRGENSENS(KVINNE)ANNA NILSDATTER(MORTEN OLSEN KNIVES KONE),ARNE ARNESEN HORSRUD,PAUL LAURITSEN(sønn av Laurits Lauritsen Smid/Finne?),og KRISTEN/CHRISTEN NIELSEN(1674-1717)gift ANNA SØRENSDATTER WAHR (lever i 1742).2:en uke senere,den 29/10-1693 døper ANDERS OLSEN(HÆFTA?- dette er et underbruk av gården Hassel i Skotselv,og er vel mest kjent som navnet på et tømmer-hengsle av samme navn)sin datter MARTA(Hans kone er MAREN NIELSDATTER,søster av Peder Nielsen Fjerdingstad,Pernille Nilsdatters mann) Fadderne:KNUD (CLAUSEN)WINTHER(hans kone Maren Olsdatter er kanskje en søster av Anders??)PEDER NIELSEN(FJERDINGSTAD)(Pernilles mann),HANS RASMUSSEN(FYHN på Skjøl,gift KAREN NIELSDATTER FJERDINGSTAD),MARTHA(NIELSDATTER)NIELS PEDERSEN(FJERDINGSTADS kvinne),og INGEBORG (OLSDATTER??)VESTBY.Kanhende en ugift søster av Anders,og at det altså er fra Vestby han kommer fra.Her er jeg på tynn is,det må jeg si.Kveldshilsen Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Har sett litt på de to siste barna til Niels Lauridtzøn fra 1689Pouel[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=edop1683&gardpostnr=682&merk=682#ovre>LenkeMed fadderneENGELBRET SMED PEDER RASMUSSØN DYNGE ( Mulig bror til barnets Mor)POUEL ARNESØN DYNGE TRINE HAAGENSD. KIERSTI ANDERSD.Hvordan plasseres disse inn ut fra evt familie tilknytning ,..2)Og til barn født 1691 , etter Niels sin død,Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei og god søndag!For å gjøre 'forvirringen' total;Ta en titt på dåpsinnførsel den 27/6-1697!!.Det er 2 tvillinger som døpes,KRISTOFFER og MARGRETHE.Dessverre har ikke Rosenberger oppfattet at Niels skomakers og Niels Andersens logisk nok er en og samme person!!.Han skriver:'Niels Schomagers 2nde børn En Dreng ved navn Christopher'.Så skriver Rosenberger i parentes;'Kirkeboken opplyser ikke om flere barn'. Ut ifra 'fadder-konstellasjonene',spesielt ut i fra Margrethes faddere,som forøvrig for min del er 'tjukke slekta',er det disse to tvillingene som døpes her.Ekteparet ble gift den 24/9-1693(trolovet 3.sm.)Konen hans heter KIRSTEN HAAGENSDATTER!!.Hun er hans 2.kone.Han ble enkemann samme året.Da begraves INGEBORG HANSDATTER den 30/4,'fattig,20 år'.Skomakerens 1. datter i 2.ekteskap får naturlig nok navnet INGEBORG(døpt23/2-1696,begr.8/3 s.å.)Tygg på dette ,Tor! Jeg skal ut og vaske bil i solskinnet. Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takker igjen Sven Erling!Etter forvirring kommer forhåpenligvis klarhet , men det er fortsatt litt fremher er tvillingdåpen i (41)[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=edop1683&gardpostnr=1525&merk=1525#ovre>LenkeLurer på om Trine og Catrine er samme personen i tilfelle så er mannen til Catrine Haagensd , Lauridtz JørgensenLenkeNiels første IngeborgLenkeSå ei til i 1699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!'Fadderskaps-analysen/kabalen' er klar.Den kommer i morgen!!.Måtte få med meg'Little Dorrit' av Charles Dickens i kveld. Ja,Trine/Cathrine Haagensdatter er en og samme person,har sett henne som fadder under navnet'Trine klokkers'.Hennes mann var Lars/Lauritz Jørgensen(1640-1724,begr.12/10'84 år 7 mnd. og 4 dager gammel).Klokker av 'yrke'.Denne karen er nevnt i skifte etter trelast-handler Mads Ågesen i Hokksund den 10/4-1689,med krav i boet for undervisning av Mads sine 2 barn,Dorothea Madsdatter(ca.1666-1727)og Niels Madsen(ca.1668-1746,begr.18/2,alder 68 år må være feil for 88år!!).God natt .Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei og god kveld!Litt i kveld før sengetid.Tar det jeg rekker,Tor!Prøver meg på 1nnlegg 40 først,den er den mest vanskelige å tolke!.Here we go:ENGEBRET SMED,hans farsnavn kjenner jeg ikke foreløpig,kommer tilbake til ham når farsnavnet er funnetPEDER RASMUSSEN DYNGE,er opplagt bror til barnemoren,jeg har funnet en med dette navn begravet 4/11-1706,'56 1/2 år gammel.Det gir ca.1650-1706.Hans Rasmussen Fyhn(1656/7-1740)skal ha hatt en bror ved dette navn,tømmer-drager av yrke,dvs. at han var 14-16 ved manntallet 1664-66,men jeg har ingen Rasmussøn fra Lille-Spæren ved dette navn da.Derimot har jeg en PEDER RASMUSSEN I HOKKSUND begr.9/4-1721,'65 år'.Det gir ca.1656-1721.Dette er selvsagt 'tynt', men dennes kone derimot het ANNE ANDERSDATTER!!(kan være den K.A.fra Loesmoen,begr.17/6-1725,57 år gml.Det gir ca.1668-1725. PAUL ARNESEN I DYNGE:har ikke klart å plassere ham ennå.TRINE HAAGENSDATTER,kan godt være klokker Lauritz Jørgensens kone.Dette kan være,med stor grad av usikkerhet, siden jeg ikke er 100 prosent sikker på at barnemoren er en 'FYHN',altså søster til Hans,Gregers,Jørgen,trolig en Amund!!,og Peder Rasmussønner.Lauritz her blir farbror i såfall til Margrethe,bror til Rasmus,Birgitte,Rønnaug,gift Claus Clausen Winther,som er bror til Knud Clausen W.!!!,hun var jo først gift med Mads Ågesen(ca.1647-89),trelast-handleren.En mulig bror til er skomaker PEDER JØRGENSEN i Hokksund(1648-1713)!!.Dette er mine konklusjoner alene,NB!.Jeg rekker ikke mer i kveld,skal tidlig opp i morgen. Det kommer iallefall mer.PS! Har troligen funnet MARGRETHE RASMUSDATTER i DYNGE begravet den 1/2-1715,('fra Dynge'),59 år minus 3 mnd.Det gir vel ca.1655-1715.Pluss en Anders Nielsen 'Unger/Finne'(?),skomaker av yrke,begr.13/10-1709, 33 år,3 mnd.,12 ukerog 3 dager gml.Det gir ca.1676-1709. Er da vel er bror av Christen Nielsen(1674-1717).Se Finnes oppstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Rettelse:Peder Rasmussen i Dynges kone het aldeles ikke Anne,men Kiersti Andersdatter.Årstallene 1668-1725 er for denne.Anne Andersdatter derimot var gift med PEDER TORSEN SMED(1658-1720)!!!,og prikken over i en er at de begge er søstre av NILS ANDERSEN SKOMAKER(1645-1718)!!.Annes årstall har jeg ikke nevnt,1645-1705,legg merke til året for hennes og Nils sin fødsel,kan de ha vært tvillinger????.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takker så mye Sven Erling!Du er utolig til å finne frem i begravelses føringene , og i skifteneSer at Margrethe Rasmusdatter må ha vært en voksen dame da hun var locket av en seilingskar på Bragernes og fødte et barn i 1703 , hun hadde også et forhold året får , dette i følge H.C. FinneHun var ca 34 år når Paul ble født i 1689 , lett å tenke seg at hun muligens kan ha barn før dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Vil henlede til en dåpsdag i 1689 den 27 otober , da døpes det tre barn1)LAURIDTZ med far POVEL ARNESØNFaddereANNE ANDERSD.MARGARETE RASMUSD.RASMUS AMONSØN JOEN OLUFSØN NIELS LAURIDTZØN 2)MAREN med far RASMUS HALVORSØN SCHODTZELVENfaddereMARTA NIELS PEDERSØNSMARTHA AMMONSMARI NIELSD.JOEN ØSTENSØNLAURIDTZ HALVORSØN 3)HANS med far HANS HANSØN UNGER ISABELLA GREGERS SINKLARS MAREN CHRISTIANSD. HANS-DAVID KOLLERT MORTEN JOHANSØN NIELS PEDERSØN Her var det , hvis det var i samme kirke en viss tilnærming mellom Niels Lauridtzøn fadder i 1) (og min Pernilles antatt mulige far), Marta fadder i 2) ( min Pernilles manns mor) , og Niels Pedersen fadder i 3) ( muligens dette er den samme som nevnt som Mertas mann i dåp 2) og dermed far til min Pernilles mann ) , litt svak tilknytning men tid og rom viser at her var Unger og Niels Lauridtzøn sammem ,.. om det betyr noe utover samme erend til samme tid ,.. men litt artig var det lellHer er de tre dåpshandlingene ved en av de , de to andre er på linjene overLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei og god natt!Takk meg ikke for tidlig Tor!!.Ved å ta meg litt tid til å 'kvalitetssikre opplysningene jeg har gitt ut, har jeg nok sagt mye som ikke er riktig!!.Her kommer noen av korreksjonene:Den 27/10-1689 gifter(det står faktisk ikke om det dreier seg om trolovelse eller bryllup)PEDER TORSEN seg med KIERSTEN ANDERSDATTER.Er dette smeden 'vår',skrev jeg riktig 1.gangen,altså ikke gift Anne Andersdatter. Her er hva som står i Kb 6 Eiker 1705-33 på s.6; (den 20/5-1705 begravet 'ANNE ANDERSDATTER,PEDER SMED VED HOENSELVENS KONE,60 ÅR minus 21 uker'.Når det gjelder PEDER AMUNDSEN I DYNGE,står det under begravede den 4/11-1706:PEDER RASMUSSEN FRA DYNGE,56 og 1/2 år.Om den datoen er rett,og han er virkelig Hans Rasmussen Fyhn på Skjøls bror,ble deres foreldre gift ca. 1649-50!!.Det er vel muligens 2-3 år for tidlig,da jeg har ansett dennes bror GREGERS som eldste i barneflokken,født omlag 1652-3(ikke nevnt i mantallet 1663-66)Navnebroren PEDER RASMUSSEN I HOKKSUND har som slektsnavn BRUN!!!!,begravet 9/4-1721:'PEDER RASMUSSEN I HOKKSUND,65 ÅR'.At det er 2 ulike personer går frem i året 1684,da førstnevnte har et barn til dåpen den 29/6,og 'Brunen' et barn ditto den 21/9!!.Når det gjelder NILS ANDERSEN SKOMAKER I HOKKSUNDS 1. kone, må alderen '20 år' være feil(f. ca.1673 ved dødsinnf.30/4-1693)De skal ha hatt 4 barn sammen,og det første(?)ble døpt allerede 8/2-1685:'Nils skomaker i Hokksunds barn')ANDERS,HANS,KARI og KJERSTI.Vel det kan jo gå,4 barn på ca. like mange år,må ha vært ca.15-16 ved gifte-målet)Angående HANS HANSEN UNGER 'berggesell's kone het hun altså INGEBORG ALBRECHTSDATTER,mener å ha sett 2 karer ved navn ALBRECHT og JØRGEN ALBRECHTSØNNER,som sikkert kan være far og bror,evt. 2 brødre''hun introdusert 8.desember.NB:Rosenberger har de 3 barna døpt den 20/10. Faddere:Isabella(Weinschenk)Gregers Sinklars,Maren Kristiansdtr.(er nok Isabellas søster,i.e.Weinschenk),Hans David Kolbert(sic,skal det muligens være KOLBERG,i så fall, en 'Tobiassøn'??,sønn av Tobias Kupfer fra Freiberg i Sachsen,død på store-Kolberg i 1655??),Morten Johansen er muligens BOVIN,Truls Pedersen(?). Schluss,Gute Nacht.Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takker igjen Sven Erling !Kom over et skifte fra Bragernes der en del Rasmussønner- og døttere omtales [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=sk06021682&gardpostnr=1139&personpostnr=5832&merk=5832#ovre>LenkeIngebor Rasmusdtr er død ektefelle er Erich Halfvorsen ,Hun har en sønn Michel Johansen, som er død for 2-3 år sidenAnna Rasmusdtr fra Westfossen , ektefelle Chresten Asbiørnsen ved Westfossen sagmesterMaria Rasmusdtr død, har tre barn med en JoenOluf Rasmusen ved Westfossen paa EegerBertel Rasmusen død; vært gm. Sønnef Jørgensdtr gift her LenkeLisbet Rasmusdtr Eeger gm. Oluf Løegeberg (mulig Asbiørnsøn?) gift her LenkeAngier Rasmusdtr ved Aamods Hengsle paa Modum gm.Peder Thomesen7/12-1738 Heggen Avdød Enke Angier Rasmusdaatter Baardrud 80 Aar og 3 Maaneder født ca1658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Har et skifte etter Anne Andersdatter datert 18.Oktober 1707 mulig etter den Anne som er død 20/5 1705 (47?)(48) , Ektefelle er Peder RasmusenBarnAndersPaulPederJens/Hans litt usikkerRasmusTo døtreFørste , klare ikke å tyde navnetMaren (muligens)Trenger litt tyding herPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23798/150>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23798/150Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.